یک کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت از آسیب‌ها و عوارض فضای مجازی بر کودکان می‌گوید.

مهرنوش قنبری کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت در اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: یکی از دلایل مهمی که والدین برای کودک خود تبلت خریداری کرده و یا گوشی خود را در اختیار او قرار می‌دهند فارغ از مسائلی مانند چشم و هم چشمی، این است که نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند برای کودک خود وقت بگذارند. اما چرا گوشی و تبلت را در اختیار کودکان قرار داده و یا به آنها اجازه می دهیم ساعت ها تلویزیون تماشا کنند؟

او بزرگترین آسیب تبلت و گوشی را از بین بردن تعامل کودک با دنیای اطرافش دانست و افزود: رشد ذهنی و روانشناختی کودک در دوره‌های سنی زیر ۶ سال بر مبنای تعامل کودک با والدین و دنیای اطراف و کشف محیط  بوده که تبلت، گوشی و تلویزیون این ارتباط و اکتشاف‌ها را از بین می‌برد و کودک کمتر فعالیت بدنی انجام داده و در نتیجه هماهنگی بین اندام‌های او شکل نمی‌گیرد و دچار مشکلات حسی و حرکتی می‌شود.

آسیب‌های استفاده کودکان از تبلت، گوشی و فضای مجازی 

قنبری در ادامه با بیان اینکه هر چه استفاده از این وسایل در سنین پایین‌تر باشد، آسیب آن‌ها جدی‌تر خواهد بود به همین دلیل توصیه می‌شود به هیچ عنوان کودکان زیر ۲ سال را در معرض این وسایل قرار ندهید، اظهار داشت: همچنین در سنین صفر تا ۲ سالگی، اندازه مغز نوزاد ۳ برابر می‌شود و صدا، لمس و بازی والدین می‌تواند به ایجاد مسیر‌های تازه در مغز آن‌ها کمک کرده و همچنین به آن‌ها در یادگیری نحوه پیوند عاطفی با افراد دیگر کمک می‌کند.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت تصریح کرد: کودکانی که زمان زیادی را در جلوی صفحه نمایش می‌گذرانند از تمرکز، توانایی ارتباط با دیگران و عزت نفس کمتری برخوردار بوده و در برقراری  روابط بین فردی نسبت به بقیه هم سن و سالان خود ناتوان‌تر هستند.

قنبری یکی از آسیب‌های بزرگ استفاده کودکان زیر ۲ سال از فضای مجازی را ایجاد اختلال در گفتار و تاخیر کلام آن‌ها عنوان کرد و اذعان داشت:، چون این فضا‌ها خیلی جذاب بوده و کودک با فشردن یک دکمه می‌تواند به هر چه که می‌خواهد دست پیدا کند و همین عامل باعث می‌شود که کودک مدیریت و کنترل تکانه‌ها را یاد نگیرد.

او گفت: گوشی و تبلت به کودکان اجازه نمی‌دهد تا درباره اقدامات خود تامل کنند، به طور مثال وقتی شما در رابطه عادی به کسی آسیب وارد می‌کنید می‌توانید چهره آسیب دیده او را ببینید و درد آن‌ها را احساس کنید و این باعث احساس پشیمانی در شما می‌شود در صورتی که در بازی‌های تبلت و گوشی کودک نمی‌تواند مواردی مانند لحن صدا، زبان بدن و حالت چهره را مشاهده کند و این عوامل برای ایجاد روابط انسانی ضروری هستند، بچه‌ها آنقدر وقت خود را صرف برقراری ارتباط از طریق فناوری می‌کنند که مهارت‌های ارتباطی اساسی را یاد نمی‌گیرند.

مدیر مهد کودک یار مهربان در اهواز استفاده زیاد از تلفن‌های هوشمند را عاملی در افزایش میزان افسردگی کودک، اضطراب، اختلال دلبستگی و ... دانست و افزود: افزایش احتمالی چاقی به میزان ۳۰ درصد در این کودکان بیشتر است و چاقی  باعث ابتلای کودک به دیابت و سکته مغزی زودرس و حمله قلبی می‌شود.

قنبری در پایان در خصوص راهکاری‌های گرفتن گوشی از کودکان بیان داشت: والدین باید زمان استفاده از موبایل را مدیریت و سعی کنند سرگرمی، بازی حرکتی و ورزش و همچنین تکنیک جایگزین یک فعالیت جذاب‌تر را بلافاصله بعد از گرفتن گوشی یا تبلت  با کودک انجام دهند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.