رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: ۲ هزار و ۸۸۶ نوآموز بدو ورود به دبستان به مرحله تخصصی سنجش سلامت ارجاع داده شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،خلیل رنجبر رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان با هدف جای دهی صحیح آموزشی و انجام مداخلات بهنگام برای تمامی نوآموزان بدو ورود به دبستان استان از چهارم مرداد در حال انجام است.

او افزود: از این تعداد یک‌هزار و ۹۳۹ نفر ارجاع هوش، ۲۵۲ نفر ارجاع شنوایی، ۶۳۲ نفر ارجاع بینایی، ۴۲ نفر ارجاع جسمی حرکتی و ۲۱ نفر ارجاع اوتیسم بودند که برای ارزیابی دقیق به پایگاه و کلینیک‌های تخصصی با هدف تعیین جایگاه صحیح آموزشی معرفی شدند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه از این تعداد ارجاعات هوش ۹۷۸ نفر نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدند، ادامه داد: ۵۸ نفر نوآموز نیز در این مرحله آموزش پذیر تشخیص و به مدارس با نیاز‌های ویژه برای ادامه تحصیل معرفی شدند.

رنجبر یادآور شد: از ارجاعات شنوایی ۱۱ نفر دارای شنوایی یک‌طرفه و۱۰ نفر نیاز به سمعک و کمک معلم رابط داشته و به مدارس عادی معرفی شدند.

او با اشاره به اینکه از ارجاعات بینایی ۲۳۶ نفر فقط نیاز به عینک و ۷۵ نفر مورد درمان آمبلیوپی تشخیص داده شدند، بیان کرد: ۲۰ نفر نیاز به درمان دارویی - جراحی و چهار نفر نیز نیاز به معلم رابط و کتاب درشت خط داشته و به مدارس عادی و ۲ نفر نوآموز نابینا نیز به مدارس استثنایی برای استفاده از کلاس‌های ویژه معرفی شدند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: از ارجاعات جسمی حرکتی ۱۰ نفر با استفاده از معلم رابط و وسایل کمک آموزشی به مدارس عادی و ۶ نفر نیز به مدارس با نیاز‌های ویژه معرفی شدند.

رنجبر اظهار کرد: برنامه سنجش شامل ۲ مرحله ارزیابی اولیه و تخصصی است که در مرحله اولیه نوآموز به پایگاه سنجش مراجعه و از لحاظ وضعیت جسمانی و آمادگی تحصیلی توسط آزمایندگان ارزیابی شده و در صورت نداشتن مشکل به مدارس عادی معرفی می‌شوند.

او افزود: نوآموزانی که در مرحله اولیه براساس ملاک‌ها و استاندارد‌های مشکوک به داشتن مشکل تشخیص داده می‌شوند، در مرحله تخصصی توسط متخصصین مربوط با تجهیزات کامل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.