دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خوشاب گفت: گرانی ۵ تا ۱۰ برابری کود شیمیایی، تولید گندم در خوشاب را با تهدید روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اکبر براتی دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خوشاب با بیان مشکلات کشاورزی و گرانی ۵ تا ۱۰ برابری کود گفت: در سال جهش تولید که کشاورزان انتظار حمایت از دولت را داشتند، متاسفانه با تصمیم گرفته شده، ضربه مهلکی بر پیکر کشاورزی وارد شده است.

او افزود: همه کارشناسان فنی بر این باورند که خاک کشاورزی احتیاج به تغذیه سالانه دارد که بخش اعظم آن توسط کود‌های شیمیایی فسفاته و پتاسه تامین می‌شود و با توجه به نرخ پایین محصولات کشاورزی و هزینه بالای کاشت، داشت و برداشت متاسفانه با اعلام نرخ‌های جدید، کشاورزان دچار زیان شدید می‌شوند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خوشاب ادامه داد: در نتیجه توانایی برای خرید کود‌های شیمیایی تولید به شدت افت خواهد کرد و به زودی خاک زراعی کشور دچار کمبود مواد غذایی می شود.

ابراهیم رودسرابی مدیر جهاد کشاورزی خوشاب درباره گرانی کود و اعتراض کشاورزان گفت: یکی از علل گرانی کود فسفاته، محاسبه آن به قیمت ارز نیمایی است و به غیر از گرانی کود، نبود آن نیز یکی از گلایه‌های کشاورزان است.


۲۵ درصد کود کشاورزی وارداتی است

 
غلامحسین ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره گرانی کود و کمبود آن در بازار گفت: ۷۵ درصد کود‌های کشاورزی امسال قیمت شان ثابت بوده و ۲۵ درصد که وارداتی است با ارز نیمایی که نزدیک به قیمت آزاد دلار است محاسبه شده، در نتیجه باعث افزایش پنج برابری قیمت‌ها شده است.

او افزود: کاهش تولید یعنی نیاز به کشور‌های خارجی و تحمل هزینه‌های سنگین و وابستگی غذایی کشور در حالی که دولت می‌تواند با حمایت از کشاورزان و تشویق آن‌ها به کاشت محصولات مهم، کشور را از واردات بی نیاز کند.


انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار