مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت:امسال ۲۷۳ هزار تن انگور در استان برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، بی پروا مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی سطح زیر کشت باغات غیر بارور انگور در آذربایجان شرقی را ۲۶۱ هکتار و باغات بارور را ۱۷هزار هکتار اعلام کرد و گفت: براساس برآورد‌های اولیه میزان تولید انگور امسال بیش از ۳۰۵ هزار تن  بود که در اثر سرمازدگی، حدود ۳۲ هزار تن محصول از بین رفت و امسال میزان تولید انگور  ۲۷۳ هزار تن می‌باشد.

او گفت: حدود ۱۵ درصد تولید معادل ۴۱ هزار تن به صورت تازه خوری و مصارف محلی اعم از غوره و دوشاب مصرف می‌شود و ۸۵ درصد بقیه معادل ۲۳۲ هزار تن به کشمش کالیفرنی و تیزآبی تبدیل می‌شود.

بی پروا متوسط عملکرد انگور در آذربایجان شرقی را ۱۸ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: انگور و فرآورده‌های آن از جمله سبزه و کشمش یکی از اقلام صادراتی کشور محسوب می‌شود و آذربایجان شرقی از نظر سطح زیرکشت تولید انگور و فرآورده‌های آن جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: حدود ۹۰درصد تولید امسال معادل ۵۹ هزار تن به کشمش کالیفرنی و حدود ۱۰ درصد معادل هفت هزار تن به کشمش تیزابی و آفتابی تبدیل می‌شود که مجموع کشمش فرآوری شده اعم از کالیفرنی و تیزآبی۶۵ هزار تن است که بیشتر به کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، روسیه و برخی کشور‌های اروپایی و آفریقایی صادر می‌شود.

بی پروا با بیان اینکه فعالان بخش کشاورزی آذربایجان شرقی علاوه بر فرآوری انگور تولیدی استان بخشی از تولیدات استان‌های همجوار را خریداری و به محصول صادراتی تبدیل می‌کنند، افزود: رقم بی دانه کشمشی، ۹۰ درصد سطح زیر کشت باغات استان را تشکیل می‌دهد و ۱۰ درصد نیز بقیه ارقام  از قبیل فخری، عسگری، حسینی، صاحبی، دسته چین، شاهانی، قورا شیرین یا تبرزه، قره ازوم و خلیلی می‌باشد.

او افزود:امسال شهرستان ملکان با تولید ۱۸۷ هزار تن، شهرستان مراغه ۳۱ هزار تن و شهرستان بناب ۲۵ هزار تن انگور  به ترتیب مقام اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.