تعاملات برد-برد بر گره‌گشایی از موانع موجود در روابط اقتصادی بین ایران و افغانستان

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در دیدار با رایزن تجارتی سرکنسولگری جمهوری افغانستان در مشهد، بر ضرورت تسهیل و توسعه تعاملات اقتصادی دو کشور به اتکای روابط دیرین دو ملت و اقتضائات موجود در عرصه‌های مختلف، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود سیادت نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در دیدار با رایزن تجاری سرکنسولگری افغانستان در مشهد گفت: به رغم تلاش‌هایی که در طول سالهای پیشین برای رشد مناسبات تجاری و اقتصادی با کشور افغانستان صورت گرفته، اما هنوز نتوانسته‌ایم از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود دو کشور بهره بگیریم.
 
او به سرفصل‌های مشترکی اشاره کرد که دو ملت را به یکدیگر پیوند داده و افزود: زبان، تاریخ و فرهنگ دو کشور، مشترکات ارزشمندی بوده‌اند که در کنار قرابت جغرافیایی بر دوستی دو ملت افزوده اند. این علاقه و رابطه دوسویه چنان ریشه‌دار بوده که هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند بر آن اثری باقی بگذارد.

 نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی فعالیت و حضور سرمایه گذاران و تجار افغانستانی در عرصه اقتصاد استان و کشورمان را مغتنم برشمرد و ادامه داد: خوشبختانه تعاملات خوبی با کنسولگری افغانستان در مشهد داریم و نگاه مثبت مقامات آن، به حل مشکلات و رشد روابط کمک شایانی نموده است.

سیادت بیان کرد: تجربه تحریم‌ها نشان داد که بیشترین قوام در روابط اقتصادی و تجاری با همسایگان است. امید داریم که این نگاه و تلاش برای توسعه روابط با همسایگان به ویژه در بخش‌های اقتصادی، تدوام پیدا کند.

او تصریح کرد: ما می‌توانیم تعاملات خوبی را با کشور دوست و همسایه، افغانستان در حوزه‌های صنعت، معدن، گردشگری، آموزش و... تعریف کنیم و یک رابطه برد-برد را برای طرفین رقم بزنیم. امیدواریم تلاش همه بخش‌ها بر رفع موانع متمرکز شود.

بیشتر بخوانید

 
نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی به مذاکرات صلح در افغانستان نیز اشاره و تاکید کرد: حرکت به سمت صلح، افغانستان را در مسیر جدیدی قرار می‌دهد که امیدواریم ماحصل آن ارتقای امنیت و ثبات برای این کشور و ملت دوست باشد. اگر چنین شود، شرکت‌های ایرانی مجال پیدا خواهند کرد تا با مطالعه موثر، به عرصه سرمایه گذاری در این کشور ورود کنند.
 

حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی افغانستانی در ایران


حفیظ‌ا... بها، رایزن تجاری سرکنسولگری افغانستان در مشهد نیز در این دیدار، گفت: تعاملات ارزشمندی در سال‌های گذشته میان دو کشور شکل گرفته و امروز شاهد حضور تعداد زیادی سرمایه گذار و فعال اقتصادی افغانستانی در ایران هستیم که در بخش‌های مختلف گردشگری، حمل و نقل و... به فعالیت مشغول هستند.

او افزود: نظر به ظرفیت‌های موجود و اقتضای برنامه‌ریزی برای آینده، باید بررسی‌های آماری دقیق‌تری در حوزه سرمایه گذاری‌های انجام گرفته، صورت بپذیرد.

رایزن تجاری سرکنسولگری افغانستان در مشهد ادامه داد: از سوی دیگر، پتانسیل‌های اقتصادی ارزشمندی نیز در افغانستان فراهم است که می‌توانند زمینه سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ایرانی باشند. البته دغدغه‌هایی در باب تضامین و امنیت سرمایه گذاری وجود دارد که ما توصیه کرده‌ایم با استفاده از ظرفیت شریک وطنی، اطمینان بیشتری برای خود ایجاد کنند.

بها، به پاره‌ای از مشکلات فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و تجار افغانستانی در حوزه اقامت، کسب مجوز‌های کسب و کار و... اشاره کرد و خواستار تعامل بیشتر دستگاه‌های اجرایی شد.

در بخش دیگری از این جلسه علیرضا عزیزی، سرپرست مرکز خدمات بازرگانی اتاق مشهد از ضرورت ارائه آموزش‌ها به بازرگانان و سرمایه گذاران افغانستانی خبر داد و گفت: آشنایی بیشتر این گروه‌ها با مسائل قانونی و ظرفیت‌های موجود، به توفیقات آن‌ها کمک بیشتری خواهد کرد.

او به آمادگی اتاق بازرگانی مشهد برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه فعالان اقتصادی افغانستانی اشاره کرد و افزود: ظرفیت عضویت تجار افغانستانی در اتاق بازرگانی فراهم آمده و با این اقدام، آن‌ها می‌توانند از خدمات آموزشی، مشاوره، حمایتی و... پارلمان بخش خصوصی مشهد بهره بگیرند.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.