رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: دولت و بانک مرکزی باید در قاعده گذاری‌های قانونی خود مدنظر داشته باشند که رویه‌های موجود صادرات باید دستخوش تغییرات جدی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه، همه ما به مشکلات و پیچیدگی‌های حوزه ارزی واقف هستیم، گفت: بار‌ها گفته‌ایم در موضوعات مختلف ارزی، چه در حوزه تخصیص و یا قیمت پایه‌های صادراتی و چه در موضوع رفع تعهدات ارزی با خلاء‌های قانونی متعددی مواجه هستیم.

او به بعضی از مطالبات فعالان اقتصادی در نشست مشترک آن‌ها با رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: اصلاح نرخ پایه کالا‌های صادراتی که براساس مصوبه هیات وزیران باید حداقل دو ماهه انجام شود، اگر محقق شده بود حالا بخش زیادی از مشکلات ما مرتفع می‌گردید.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: باید تاکید کنیم که تناقضات زیادی در بخشنامه‌های دولتی و به ویژه در بخشنامه‌های بانک مرکزی وجود دارد که ماحصل آن سرگردانی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان است.

شریعتی بیان کرد: دولت و بانک مرکزی باید در قاعده گذاری‌های قانونی خود مدنظر داشته باشند که آیا قصد بر ادامه فعالیت صادرکننده دارای اهلیت وجود دارد یا خیر؟ که اگر چنین هست، رویه‌های موجود باید دستخوش تغییرات جدی شوند.
 

بیشتربخوانید


او با انتقاد از مبنای محاسبه قیمت‌های پایه صادراتی، تصریح کرد: این شکل از قیمت گذاری، عملا موضوع تهاتر صادرکننده و واردکننده را دشوار ساخته است. در موضوع نرخ گذاری نیز با همین مشکلات مواجهیم و واقعیات موجود جامعه مدنظر قرار نمی‌گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: فعالان اقتصادی و به ویژه پارلمان بخش خصوصی باید بررسی کند که در شرایط موجود آیا می‌خواهد تاثیرپذیر از این سیاستگذاری‌های آشفته باشد یا خود در این حوزه ورود کرده و با مطالبه گری موثری، نقش آفرین واقع شود.

شریعتی خواستار اجرای درست قوانین مالیاتی و همراهی بیشتر دستگاه متولی با فعالان اقتصادی شد و اظهار کرد: سهم یک درصد از مالیات و عوارض بر ارزش افزوده برای تأمین منابع مالی مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی و اجرای ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم "که صددرصد درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، شرکت‌های تعاونی روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادان، کارگری، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه‌های آن‌ها را از مالیات معاف می‌کند"، مورد تقاضا و انتظار ما است.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.