میوه‌ها و صیفی‌ها می‌توانند از راه‌های مختلفی آلوده شوند اما با رعایت کردن چند نکته ساده می‌توانیم میزان این آلودگی‌ها را حذف کنیم یا کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، الهام باباعلی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه میوه‌ها و صیفی‌ها می‌توانند از راه‌های مختلفی آلوده شوند، اظهار کرد: در طول مرحله رشد، ترکیبات مضر موجود در خاک و آب و بهداشت ضعیف کارگران از جمله مواردی هستند که می‌توانند موجب آلودگی شوند، همچنین بعد از برداشت محصول، دستکاری زیاد می‌تواند خطر آلودگی را افزایش دهد.

او ادامه داد: آلودگی حتی می‌تواند پس از خریداری محصول در طول آماده سازی مواد غذایی و ذخیره سازی ناکافی هم اتفاق بیافتد.

الهام باباعلی گفت: با رعایت کردن چند نکته ساده می‌توانیم میزان این آلودگی‌های سبزی ها و صیفی ها را حذف کنیم یا کاهش دهیم و از خود و خانواده در مقابل بیماری‌های ناشی از این مواد غذایی محافظت کنیم.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: طبق نظر سازمان غذا و داروی آمریکا در صورت امکان، محصولاتی را باید انتخاب کنیم که بدون هر گونه آسیب فیزیکی باشند و مطمئن باشیم که مواد غذایی از پیش بریده شده مانند برگه‌های کاهو و اسلاید‌های هندوانه در خانه یا مغازه داخل یخچال یا بر روی یخ نگهداری شده باشند.

او با اشاره به نکاتی در این خصوص، تصریح کرد: قبل از آماده سازی میوه و صیفی دست هایمان را به مدت ۲۰ ثانیه با آب گرم و صابون بشوییم.

الهام باباعلی اضافه کرد: قبل از خوردن و آماده سازی، قسمت‌های آسیب دیده و دارای لکه‌های قهوه‌ای را جدا کنیم.

او با بیان اینکه محصولات را قبل از پوست گیری شست و شو دهیم، با این کار آلودگی و باکتری‌ها نمی‌توانند از چاقو به داخل میوه و سبزی منتقل شوند، اظهار کرد: محصول را به آرامی زیر آب جاری مالش دهیم. نیازی به استفاده از صابون و هیچ محلول شست و شوی دیگری نیست.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز بیان کرد: از یک برس تمیزکننده سبزی برای لایه برداری سطحی از محصولاتی مانند خیار و خربزه استفاده شود.

او گفت: محصولات با یک دستمال تمیز برای کاهش باکتری‌هایی که ممکن است حضور داشته باشند، خشک شوند و برگ‌های خارجی سر کاهو یا کلم هم حذف شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.