به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور در نشست مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استانها که در ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: از اینکه در حال حاضر اداره دستگاه عظیم و گسترده آموزش و پرورش در کشور بر عهده وزیری باتجربه، با درایت و با نگاهی منطقی و متعادل در مسائل آموزش و پرورش و به ویژه در بحث مهم عدالت آموزشی، نهاده شده است؛ بسیار خوشحالم.
ابتکار افزود: عدالت جنسیتی موضوع مهمی است که باید در آن به تعادل برسیم و سپس برای آن سیاستگذاری کنیم. تمام آیات قرآنی، فرامین و تعالیم پیامبران و علمای دینی برای کم کردن و از بین بردن درد و رنج انسانهاست.
او با اشاره به اینکه خداوند در قرآن میفرماید ما شما را از مرد و زن و قبایل مختلف آفریدیم. برای اینکه بدانید کسی که در پیشگاه خدا ارزش دارد فقط به جهت تقوا است، تصریح کرد: روح دمیده شده در مرد و زن تفاوتی ندارد و فقط تفاوت زن و مرد از دید نقش اجتماعی آنها میباشد. یک عده در نقش اجتماعی زنان و یک عده در نقش مردان هستند. نگاه عدالت جنسیتی نگاه قرآن، مقام معظم رهبری، حضرت امام خمینی (ره) و نگاه معلم شهید آیت الله مطهری است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: اینکه چطور باید در نظام مدیریتی و آموزشی و تربیتی عدالت جنسیتی را محقق کنیم، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه شاخصهای عدالت جنسیتی در ستادملی زنان و خانواده با حضور و محوریت جدی آموزش و پرورش در سال ۹۶ نهایی و ابلاغ شد و با همکاری مرکز آمار ایران در حال انجام است.
او گفت: یکی از مهمترین شاخصهای عدالت آموزشی آموزش در محورهای مختلف، ازجمله آموزش ابتدایی و پیش از دبستان است و یک سری از شاخصها جنبه کیفی دارند، که از این شاخصها میتوان به مشارکت اجتماعی اشاره کرد.
ابتکار پیگیری طرح مشارکت اجتماعی بانوان را در ایجاد عدالت جنسیتی بسیار مهم دانست و گفت: در استانهای کشور عدالت جنسیتی مبنایی برای عدالت اجتماعی شد و باعث ارتقای زنان در استانها و پستهای مدیریتی شد و در حال حاضر برای پیشبرد این طرح در حوزه زنان و خانواده برنامه داریم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: اسناد بالادستی، شاخصهای عدالت جنسیتی و اسناد استانی نشان میدهد که اختلاف شکاف اجتماعی و فرهنگی در جنس زن و مرد کم شده است، ولی ما در حال حاضر نگرانیم که با شرایط کرونا، تعداد دختران بازمانده از تحصیل بیشتر شود. البته در این مورد مطمئن هستیم که وزیرآموزش و پرورش با درایت کامل ناظر بر حوزه آموزش در کشور میباشد.
ابتکار شاخص دیگر عدالت اجتماعی را آموزش مهارت زندگی دانست و گفت: آموزش مهارت زندگی برای دختران و حتی پسران یکی از شاخصهای عدالت اجتماعی است که در رابطه با آموزش مهارت زندگی موضوعاتی مانند گفتگوی بین نسلی و گفتگوی خانواده را با آموزش و پرورش دنبال کردیم و آمادگی داریم تا از طریق انجمن اولیا و مربیان و دانشگاه فرهنگیان مهارتهای گفتگویی را ارتقا دهیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با ابراز خوشنودی از راه اندازی شبکه شاد گفت: در شرایطی که جامعه در جنگ روانی است و امید ما را نشانه گرفتند، راه اندازی این شبکه و ارتباط با دانش آموزان در سراسر کشور امید را برای جامعه فرهنگی ایجاد کرد.
او با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی و فرهنگی بانوان یکی از شاخصهای عدالت اجتماعی است که یقینا از مسائل مهم جامعه مردم سالار است، گفت: موضوع مشارکت اجتماعی ریشه در فرهنگ اسلامی و در کار خیر و فعالیتهای داوطلبانه دارد و دولت تلاش داشته حمایتهای لازم را در این زمینه داشته باشد. آشنایی دانش آموزان با این موضوع و آموزش آنها برای ارتقای مهارتهایشان در زندگی بسیار لازم و ضروری است.
ابتکار از واکنش به موقع وزیر آموزش و پرورش در موضوع کتب درسی تشکر کرد و گفت: دستور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازبینی کتب درسی و نظارت دقیق بر آنها بسیار بجا بود. اعمال نظر بر کتابهای درسی باید کارشناسانه بوده و نگاهی متعالی و در شان انقلاب و دستورات انقلابی داشته باشیم.
او در پایان با تشکر از زحمات تمام فرهنگیان تصریح کرد: معاونت زنان و خانواده در دولت به نوبه خود برای تولید محتوی آموزشی در شبکه شاد جهت بهبود عدالت اجتماعی و مهارت آموزی دانش آموزان اعلام آمادگی میکند.
انتهای پیام/