دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: تنها راهکار مقابله با مواد مخدر اقدامات فرهنگی است و باید راهکاری فرهنگی و پیشگیرانه برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،استاد رحیمی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان مرند ضمن اشاره به آمار مصرف کنندگان مواد مخدر گفت: در استان آذربایجان شرقی تعداد ۸۰ هزار معتاد شناسنامه دار داریم و در سطح کشور نیز تعداد ۲۸۰۰ هزار نفر به صورت تفریحی مواد مخدر مصرف می‌کنند.

او افزود: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در دنیا ۵/۶ است که در کشور ما این نرخ ۵/۴ می‌باشد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی در مورد نرخ شیوع در بین دانش آموزان نیز گفت: در زمینه فرهنگ کنترل و پیشگیری از شیوع مواد مخدر در بین دانش آموزان بسیار موفق عمل کرده ایم که در کشور در ردیف سی ام و جزو استان‌های پاک در این زمینه هستیم.

او همچنین افزود: در زمینه نرخ شیوع در واحد‌های تولیدی و صنعتی آمار مناسبی نداریم و باید با نظارت بیشتر، در زمینه آگاهی بخشی و اقدامات پیشگیرانه برنامه ریزی کنیم.

استاد رحیمی گفت: هشت هزار و ۶۷۸ مرکز درمانی در سطح کشور داریم که به تعداد ۵۴ هزار و ۵۰۸ نفر معتاد، خدمات ارائه شده که هزینه درمانی این تعداد بر عهده دولت بوده است.

او  با بیان اینکه در فرهنگ پیشگیری، نیاز به برنامه ریزی داریم، افزود: باید جامعه پذیر و فرهنگ پذیر بوده و با شناخت کافی از عوارض مصرف مواد مخدر، در سطح جامعه آگاهی بخشی ایجاد کنیم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به تشکیل کانون‌های یاری گران در آموزش و پرورش گفت: در ۲۷۰۰ مدرسه کشور، کانون‌های یاری گران راه اندازی شده است که هدف از آن، آگاهی بخشی به خانواده‌ها و دانش آموزان است که کمک بزرگی در جهت پیشگیری و آگاهی بخشی انجام داده و باید حوزه فعالیت این کانون‌ها به محلات سوق داده شوند.

او گفت: محلات پرخطر شناسایی و از ظرفیت سمن‌ها در جهت پیشگیری، مقابله و آگاهی بخشی اقدام شود.

استاد رحیمی گفت: بالاترین میزان کشفیات در سطح استان از نوع تریاک، هروئین، شیشه و گل است و از عمده دلایل شیوع مواد مخدر عامل فردی، خانوادگی، فرهنگی و شغلی که هر کدام به زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شوند و باید برای انجام اقدامات پیشگیرانه، مطالعه و بررسی شوند.

در این جلسه، با اهدای لوح سپاس از زحمات بخشداران مرکزی و یامچی در زمینه مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر تجلیل شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار