نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: افزایش گرایش نوجوانان به مواد مخدر در جامعه بسیار نگران کننده و هشدار دهنده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،حجت الاسلام والمسملین آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در جلسه مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و کمیسیون هماهنگی، برنامه ریزی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، ضمن هشدار نسبت به سرعت رشد مصرف مواد مخدر در بین قشر جوان، نوجوان و بانوان، گفت: آگاه سازی، افزایش مهارت‌های زندگی و تقویت فعالیت‌های جایگزین برای پر کردن خلاهای اجتماعی و رفتاری جوانان و نوجوانان می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد اثر گذار باشد.

او  پیشگیری از اعتیاد را مهم‌ترین رویکرد در مصون سازی جامعه در برابر این بلای خانمان سوز دانست و گفت: اعتیاد در جوامع امروزی یک معضل اجتماعی، روانشناختی و فرهنگی است که با پیچیدگی‌های خود به حاکمیت، امنیت و استقلال ملی آسیب می‌زند.

حجت الاسلام والمسملین آل هاشم با تاکید بر اینکه راهکار اجتماعی مبارزه با مواد مخدر توجه به تشکل‌های مردم نهاد است،گفت: مشارکت مردم و تشکل‌های مردم نهاد نقش اساسی در مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی دارند و باید در جلب اعتماد و تقویت جایگاه حضور آن‌ها در برنامه‌های مختلف توجه ویژه کرد.

او اعتیاد را زمینه ساز بسیاری از مشکلات اجتماعی دانست و افزود: این بلا نقش مهم در جلوگیری از توسعه جوامع دارد و بدترین ابزار جنگ نرم و تهدید علیه امنیت ملی است.

حجت الاسلام والمسملین آل هاشم گفت: در کنار اقدامات کیفری در خصوص اعتیاد، محوریت پیشگیری و مشارکت اجتماعی را باید دنبال کرد و همان طوری که در موضوع شیوع ویروس کرونا با دستور رهبرانقلاب دستگیری از نیازمندان و آسیب دیدگان از این بیماری به مسئله اجتماعی تبدیل شد و مردم ایران حماسه‌ای بزرگ خلق کردند، در موضوع اعتیاد نیز باید چنین رویه‌ای در جامعه تتسری پیدا کند.

او با تاکید بر هوشیارسازی اجتماعی به واسطه رسانه‌های ارتباط جمعی، افزود: در حوزه مبارزه با مواد مخدر، دانشگاه‌ها پژوهش‌های خود را کاربردی کرده اند و این قابل تقدیر و استفاده برای نهاد‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز است.

امام جمعه تبریز به موضوع آثار و پیامد‌های شوم و مخرب پدیده قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: این پیامد‌ها یک بعدی و فقط اقتصادی نیست بلکه آثار مخربی بر فرهنگ و امنیت و دیگر مقولات اجتماعی نیز دارد.

حجت الاسلام والمسملین آل هاشم یکی از عوامل مهم و کارآمدی هر نظام اقتصادی را شفافیت آن دانست و افزود: قاچاق کالا و ارز تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد است که هزینه‌های زیادی به بدنه کشور تحمیل کرده است.

او گفت: قاچاق کالا یکی از بهترین راه‌های ورود ابزار‌های تهاجم فرهنگی به داخل کشور شده و باید با آن مقابله جدی کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.