معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث یزد گفت: عملیات اجرایی کنترل و پاکسازی موریانه‌های مسجد تاریخی در میدان وقت الساعه انجام شد.

علی اصغر صمدیانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: مسجد قاجاری حضرت زینب (س) واقع در میدان الساعه زیر نظر گروه تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی یزد موریانه زدایی شد.

او افزود: این مسجد در دوره قاجار و پهلوی فعال بوده، اما در هفتاد سال گذشته مورد استفاده قرار نگرفته و در این سال‌ها سقف مسجد فرو ریخته و به دیوار‌های آن آسیب‌های جدی وارد شده است.

صمدیانی اظهار داشت: در سال جاری به همت هیأت امنای مسجد، مرمت این بنا آغاز شده و طی تخلیه نخاله، آثاری از دوره تیموری نیز در مسجد شناسایی شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد: متروکه شدن مسجد در سالیان متمادی و طبیعت بنای خشتی، اقلیم مناسبی برای فعالیت موریانه‌ها در این بنای تاریخی ایجاد کرده است.

صمدیانی تصریح کرد: برای حذف موریانه‌ها از بنا و جلوگیری از آسیب‌های پس از مرمت، عملیات حفاظت بنا با استفاده از سمومی با ماندگاری بالا توسط واحد تحقیقات و کنترل عوامل بیولوژیک اداره کل میراث فرهنگی یزد و با همکاری هیأت امنای مسجد، انجام شد.

او ادامه داد: این سموم برای دوره ۲۰ تا ۲۵ سال بنا را در برابر آسیب موریانه‌ها محافظت خواهد کرد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.