شرفشاهی گفت: برخی از ناشران هنوز با روش‌های نوین فناوری ارتباطات همراه و مانوس نشده اند و کماکان به شیوه سنتی فعالیت می‌کنند

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، فروش اینترنتی کتاب مسئله‌ای است که پس از شیوع ویروس کرونا بیشتر به آن توجه شد هرچند پیش از این هم برخی ناشران از این روش برای فروش کتاب هایشان استفاده می‌کردند اما فروش اینترنتی کتاب در فروردین ماه به شدت به کمک ناشران آمد، اما در ماه‌های بعد باز به وضعیت سابق خود برگشت که در این باره با یکی از ناشران در این باره صحبت کردیم:


بیشتر بخوانید


کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت فروش اینترنتی کتاب گفت: فروش کتاب به صورت اینترنتی در واقع فرمی است که تکنولوژی روز در اختیار ناشران گذاشته است مشکل ناشران در حال حاضر از یک سو افزایش قیمت کاغذ و ملزومات صنعت چاپ است که موجب شده قیمت تمام شده کتاب فراتر از توان و استطاعت مردم باشد از سوی دیگر علیرغم پهناوری سرزمینمان و نیاز جامعه به کتابخانه متاسفانه مسئولان ما به جای کار کردن و ساختن کتابخانه در کشور با شعار و دادن وعده‌های رنگارنگ فرصت‌های زیادی را تباه می کنند.

او افزود: به دلیل نبود کتابخانه امکان توزیع کتاب در سراسر کشور مهیا نیست. عرضه کتاب به صورت الکترونیک مسئله‌ای است که در کشور‌های پیشرفته جهان به صنعت نشر کمک کرده، اما در کشور ما تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیاری وجود دارد. کما اینکه در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا شاهدیم بسیاری از خانواده‌ها برای آموزش فرزندانشان از تهیه وسایل ابتدایی الکترونیکی عاجز هستند.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: مشکلاتی که در زمینه فروش اینترنتی کتاب وجود دارد بیشتر به ناشران بازمی گردد برخی از ناشران هنوز با روش‌های نوین فناوری ارتباطات همراه و مانوس نشده اند و کماکان به شیوه سنتی فعالیت می‌کنند و این خود را در این مسئله بیش از سایر مسائل نشان می‌دهد و خودنمایی می‌کند. ناشران به این مسئله رغبتی ندارند و غالبا بر این باور هستند فروش اینترنتی کتاب بازدهی لازم را برایشان ندارد از این رو به نظر می‌رسد اگر دوره‌هایی برای ناشران جهت فراگیری روش‌های بازاریابی در زمینه فروش اینترنتی فراهم شود می‌تواند به رونق این شیوه‌ها به طور چشمگیری کمک کند.

شرفشاهی بیان کرد:حرکت ناشران به سمت بهره گیری از شیوه‌های نو و خلاقیت در زمینه عرضه و بازاریابی می‌تواند در میزان فروش کتاب هایشان و ایجاد تعامل با مخاطب نقش بیشتری داشته باشد، اما مشکل اساسی در حال حاضر بی انگیزگی بسیاری از ناشران برای ادامه فعالیت در عرصه فرهنگی است چنانکه برخی از آن‌ها مدتی است دست از کار کشیده اند و دیگر نسبت به اوضاع این صنعت و آینده آن باتوجه به روند کار و ضرر و زیان‌های فراوانی که در این راه متحمل شده اند خوش بین نیستند.

او تصریح کرد: جای تاسف دارد که گفته شود در حال حاضر حتی آمار کتاب‌های منتشر شده ناشران بزرگ ما هم دیگر روند صعودی گذشته را ندارد و در شرایط پیچیده و هراس آور فعلی اکثر ناشران ترجیح داده اند به انتظار آینده بنشینند تا شاید بهبودی در این اوضاع حاصل شود درحالی که هر روز شاهد افزایش قیمت و تورم افسارگسیخته هستیم.

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر اظهار کرد: برخی از ناشران هم امید خود را برای بهبود شرایط از دست داده اند و ادامه کار در این زمینه را اتلاف وقت و سرمایه می‌دانند. این نکته تنها به ناشران مربوط نیست بلکه بسیاری از کتابفروشی‌های کشور در تهران و شهرستان‌ها هم با تغییر شغل از این عرصه کنار کشیده اند و چنین اوضاعی را می‌توان یک فاجعه فرهنگی تمام عیار به شمار آورد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار