مدیر مسئول انتشارات نگارتابان گفت:کتاب‌های ممنوعه در فضای مجازی فروخته می‌شود و کسی از فروش آن‌ها در این فضا جلوگیری نمی‌کند.


احمد دولت آبادی، مدیر مسئول انتشارات نگارتابان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر فضای مجازی بر صنعت نشر گفت: نمی‌توان براساس تعداد لایک‌های یک نفر در فضای مجازی کتاب منتشر کرد، چون ممکن است فرد با انجام روش‌هایی مانند خرید فالور مخاطبانش را افزایش داده باشد، برخی از این‌ها به اصطلاح فیک هستند.

او افزود: گاهی افرادی بنابر تعداد فالور هایشان در فضای مجازی از ناشر می‌خواهند کتابشان را منتشر کند و گمان می‌کنند ناشر با فروش کتاب آن‌ها سود زیادی به دست می‌آورند، این افراد اعتماد به نفس کاذب دارند گاهی هم مخاطب فریب می‌خورد و کتاب آن‌ها را بدون اینکه از محتوای آن اطلاعی داشته باشد تهیه می‌کنند.

دولت آبادی اظهار کرد: به هرحال در میان مخاطبان کسانی هستند که آگاهی زیادی ندارند اگر ناشران بخواهند تنها به فضای مجازی اکتفا کنند با دو مسئله روبه رو هستند. از یک سو با شیوع ویروس کرونا مردم به تهیه کتاب از این فضا روی آوردند از سوی دیگر با کتاب های ممنوعه در فضای مجازی فروخته می شود.


بیشتر بخوانید:


مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: کسی با صفحه‌های فروش کتاب‌های ممنوعه در فضای مجازی برخورد نمی‌کند درصورتی که روز به روز تعداد این صفحه‌ها در فضای مجازی افزایش می‌یابد؛ کتابی که ناشر با ۴۰ درصد تخفیف به پخش کننده کتاب می‌فروشد با ۵۰ درصد تخفیف در فضای مجازی فروخته می‌شود این صفحه‌ها مشخص است پخش کننده کتاب نیستند، چون پخش کننده کتاب، کتابی که با ۴۰ درصد تخفیف خریده است را با ۵۰ درصد تخفیف نمی‌فروشد و خود را متضرر نمی‌کند، مشخص نیست فروشندگان این صفحه‌ها در فضای مجازی چه کسانی هستند.

او بیان کرد بسیاری از کتاب‌های ممنوعه در فضای مجازی فروخته می‌شود و کسی هم مانع آن‌ها نیست؛ کتاب‌هایی که دستفروش‌ها آن‌ها را می‌فروختند و با ممانعت شهرداری روبه رومی شدند در فضای مجازی کتاب هایشان را می‌فروشند و کسی هم به آن‌ها نمی‌گوید سد معبر کرده اند، چون دنیای مجازی است از سوی دیگر، چون کتاب هایشان را در فضای مجازی می‌فروشند مردم از تمام کشور کتاب‌ها را مشاهده و تهیه می‌کنند درحالی که هنگام دستفروشی در کنار خیابان تنها مخاطبانشان کسانی بودند که از کنار خیابان رد می‌شدند و کتاب هایشان را می‌دیدند.

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: ممکن است کتاب‌های ممنوعه که در فضای مجازی فروخته می‌شود کپی یا اسکن کتاب‌های ناشران باشد، چون حتی پست این کتاب‌ها هم رایگان است قطعا یک منافعی پشت این اقدام وجود دارد که فرد از این راه می‌تواند کتاب را بفروشد و سود کند، امیدوارم این فضا تغییر کند.

دولت آبادی تصریح کرد: در این میان سلبریتی‌هایی هستند که کتابی را تبلیغ می‌کنند و مردم براساس تبلیغ آن‌ها کتاب را می‌خرند. گاهی اوقات حتی سلبریتی کتاب را از نزدیک ندیده و آن را نخوانده است برخی از آن‌ها با گرفتن دستمزد کتاب یک ناشر را تبلیغ می‌کنند و به محتوای کتاب اینکه خوب است یا بد هیچگونه توجهی نمی‌کنند حتی کتاب را بدون مطالعه آن تبلیغ می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.