سنگ نگاره باستانی آنوبا نی نی در داخل شهر سرپل ذهاب قرار گرفته و می‌تواند ثروتی بزرگ برای این شهر محسوب شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سنگ‌نگاره آنوبانی‌نی یا نقش‌برجسته آنوبانی‌نی یکی از نقش‌برجسته‌های متعلق به یکی از چهار عنصر قومی زاگرس‌نشین، بنام لولوبیان است که پیش از آریایی‌ها در این محل سکونت داشتند.

نقش برجسته آنوبانی‌نی در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه و در شهر سرپل ذهاب قرار دارد و در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد تراشیده شده‌است.

قادری مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: آنوبا نی‌نی قدیمی‌ترین سنگ نگاره خاورمیانه است که بخشی از تاریخ سلسله‌ای را در چهارهزار سال قبل روایت می‌کند و شاید دیگر اثر باقی مانده‌ای از این دوره را نداشته باشیم.

او با بیان اینکه اهمیت کتیبه باستانی آنوبا نی نی کمتر از کتیبه بیستون نیست، گفت : این اثر که در یک مدرسه قرار دارد، می‌تواند به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استان تبدیل شود، اما باید ابتدا آن را از شرایط فعلی که در آن قرار گرفته نجات دهیم.

او با تاکید براینکه آموزش و پرورش همکاری برای رهایی آنوبا نی نی از شرایط فعلی ندارد، افزود: پس از زلزله سال ۱۳۹۶ سرانه فضای آموزشی در سرپل ذهاب تقریبا دو برابر شده و اکنون آموزش و پرورش کمبودی برای فضای آموزشی در این شهر ندارد و از سوی دیگر استاندار هم قول واگذاری زمینی جدید به جای زمین این مدرسه به آموزش و پرورش را داده، بنابراین انتظار داریم آموزش و پرورش در واگذاری این مدرسه به میراث فرهنگی همکاری کند.

قادری افزود: بخشی از دانش آموزانی که دراین مدرسه مشغول به تحصیل هستند، در مقطع دبیرستان تحصیل می‌کنند و بعید می‌دانیم مشکل تردد به مدرسه محله‌ای دیگر برای تحصیل را داشته باشند.

او ادامه داد: البته ساخت چنین مدرسه‌ای در عرصه و حریم اثر باستانی آنوبا نی نی از ابتدا هم تخلف بوده و حتی این مدرسه روی گورستان مقابل این اثر ساخته شده که نباید ساخته می‌شد.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: بعد از تاکیدات استاندار هم پیگیری‌های زیادی را انجام دادیم، اما آموزش و پرورش کتبا به میراث فرهنگی استان اعلام کرده که این مدرسه را واگذار نمی‌کند.

قادری افزود: درصورتی که آموزش و پرورش این مدرسه را به میراث فرهنگی واگذار کند، طبقه دوم این بنا که جلوی حریم منظری اثر را گرفته، تخریب می‌کنیم و طبقه همکف آن را هم به موزه تبدیل خواهیم کرد. حیاط مدرسه را هم همانند طاق بستان و بیستون محوطه سازی خواهیم کرد تا گردشگران را به آنجا بکشانیم و در گردشگری سرپل ذهاب تحولی مهم اتفاق بیفتد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.