در زمان حاضر کشور ظرفیت تولید خودرو را دارد، اما به‌دلیل توزیع غیرشفاف این محصول، بازار فروش خودرو دچار آسیب‌های فراوان شده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع قیمت خودرو طی یک دهه گذشته به موضوع چالش بر انگیز تبدیل شده و تعیین قیمت خودرو در این دهه با موافقان و مخالفان زیادی همراه بوده است، اما نقطه عطف قیمت گذاری با ورود شورای رقابت به حیطه قیمت گذاری در سال ۹۱ کلید خورد.

این شورا با توجه به قانون تسهیل رقابت و منع انحصار وارد قیمت گذاری خودرو شد و طی حضور خودش به عنوان مرجع قیمت گذاری فراز و نشیب‌هایی را طی کرد. بعد از اینکه شورای رقابت به قیمت گذازی خودرو برگشت داستان حاشیه قیمت و ضرر و زیان زیان خودروساز‌ها بسیار داغ شد.

یک سری پیشنهاد دادند هم اکنون که بورس شرایط خوبی دارد و استقبال از آن زیاد است، قیمت گذاری خودرو هم به بورس ببریم. اولین بار آقای رئیسی رئیس قوه قضاییه این پیشنهاد را مطرح کردند. اکنون هم خودروساز‌ها این پیشنهاد را می‌دهند که قیمت گذاری را به بورس ببرند.

بسیاری افراد به دنبال این بودند که قیمت گذاری خودرو آزاد شود یا قیمت آن را به حاشیه بازار بسپرند که دولت این پیشنهاد را قبول نکرد. حالا این پیشنهاد روی میز است تا در نهایت ببینیم این بازار آشفته، آرام می‌شود یا خیر؟

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در اقتصاد سالم، بورس جای رقابت کالا‌ها و قیمت هاست، یعنی چند کالا در بورس می‌آید و تعدادی متقاضی هم برای آن وجود دارد و حق انتخاب دارند و می‌دانند کدام کالا را بخرند.

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: این فروشنده‌ها و تولید کنندگان که صاحب این کالا‌ها هستند، در اثر رقابت قیمت کالا را به یک قیمت منطقی می‌رسانند و بورس جای رقابت کالا با یکدیگر برای پایین آمدن قیمت است.

چرا کالا را وارد بورس می‌کنند؟

شیوا در پاسخ به این سوال مبنی بر علت ورود کالا به بورس، گفت: برای آن کالا‌ها از نظر اینکه توزیع درست انجام شود، افرادی که باید کالا را بخرند مشخص و دلال بازی نباشد، به بورس می‌روند. بحث کالا‌های انحصاری متفاوت است، بعضی از کالا‌های انحصاری را برای اینکه مسئله توزیع داشته ایم، آن‌ها را دستور دادیم و مصوب کردیم که در بورس عرضه شود، اما دلیل این بود که میزان عرضه و تقاضا حدودا با هم همخوانی داشت.

او ادامه داد: مانند اینجا نیست که میزان عرضه به مراتب پایین‌تر از میزان تقاضا باشد. فلسفه کشف قیمت مطرح است که باید کشف قیمت شود. برای کشف قیمت هر چه که در میزان عرضه است اتفاق می‌افتد قیمت بالاتر می‌رود و، چون در انحصار یک تولیدکننده است می‌تواند با کاهش تولید در قیمت‌ها اثر بگذارد و معلوم نیست به چه قیمتی برسد که ما نگران این موضوع هستیم.

وظیفه شورای رقابت چیست؟

رئیس شورای رقابت بیان کرد: وظیفه شورای رقابت این است که قیمت کالا‌های انحصاری را به قیمت تعادلی برساند یعنی جایی که رقابت عرضه و تقاضا به مقدار زیاد است و آنجا قیمت تعیین می‌شود و به آن قیمت به دست مصرف کننده برساند و مطمئنا با این وضعیتی که، چون میزان تولید بسیار کم است و تقاضا اگر خودرو را به بورس ببریم قیمت تعیین می‌شود، اما آن قیمت مشخص نیست تعادلی باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: البته به مراتب قیمت بالاتر از تعادلی باشد، چون شورای رقابت این وظیفه را دارد که خودرو را به دست مصرف کننده برساند. ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. اگر افراد دیگر می‌توانند این کار را انجام دهند.

او افزود: قیمتی که اعلام می‌کنیم می‌تواند متفاوت باشد، مصرف کننده واقعی اگر شرایط را محدود کند، قیمت تعادلی به دستش می‌رسد. نکته مهم این است، برخی می‌گویند قیمت تعادلی نباید به دست مصرف کننده برسد.

فروش در حاشیه بازار و بورس تنها گزینه‌های پیشنهادی خودروسازان

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضیعت بورسی خودروسازان و قیمت گذاری خودرو در بورس، گفت: پیشنهاد ما این است که خودرو در بورس ارائه شود چرا که مکانیزم بورس شفاف است و اینگونه قیمت خودرو شفاف خواهد شد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: هم اکنون قیمت بسیاری از نهاده‌های تولیدی خودرو مانند فولاد، مس و ... در بورس ارائه می‌شود و اینگونه کشف قیمت شده اند. برای اینکه قیمت خودرو در بورس عرضه باید پیشنهاد داده ایم که ۱۰ درصد از محصولات ایران خودرو و سایپا در بورس عرضه شود تا به قیمت واقعی آن برسیم.

بیگلو با بیان اینکه تقاضای واقعی در بورس مشخص خواهد شد، گفت: قرعه کشی یکی از راهکار‌ها برای کاهش دست دلالان و کاهش قیمت خودرو بود، اما اینگونه حاشیه سود افزایش یافته و هم چنان متقاضیان واقعی مشخص نمی‌شوند. معتقدم باید راهی را برویم که قیمت خودرو تک نرخی شود چرا که هر کالای دو نرخی منشاء رانت و فساد در بازار است.

او بیان کرد: اگر چه شروط وزارت صمت در پیش فروش و یا پیشنهاد دریافت مالیات از خریداران می‌تواند به کنترل قیمت و تقاضا در بازار کمک کند، اما راهکار اصلی استفاده از تجربه دهه ۷۰ و فروش خودرو در حاشیه بازار است موضوعی که براساس یک اصل اقتصادی مطرح می‌کند قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران تشریح کرد: برای جلوگیری از ورود سرمایه‌های سرگردان و تعدیل قیمت و تقاضا در بازار دولت باید اجازه دهد که خودرو در حاشیه در بازار به فروش برسد و یا اینکه در بورس کشف قیمت شود راهکار‌هایی که در صورت اجرای هر یک از آن‌ها ضمن اینکه موجب تک نرخی شدن قیمت در بازار خودرو می‌شود بلکه خروج ۸۰ تا ۹۰ درصدی متقاضیان غیر واقعی از بازار خودرو را ضمانت می‌کند.

گزارش - اما و اگر‌های ورود خودرو به تالار نقره‌ای بورس/ چرا عرضه خودرو در بورس منتفی شد؟

بیگلو افزود: کل نیاز به خودرو در کشور بین یک میلیون و ۵۰ تا ۱۰۰ است، اما زمانی که ۸ هزار نفر در طرح‌های پیش فروش ثبت نام می‌کنند، نشان از حاشیه سود بالا در این طرح است. زمانی که آلومینیوم در بازار عرضه می‌شد قیمت سرسام آوری داشت، اما به محض ورود به بورس قیمت آن کاهش یافت.

او تشریح کرد: ساز و کار انجام این کار وجود دارد. نگرانی‌هایی از انجام این کار وجود دارد، به طور مثال این نگرانی وجود دارد که در صورت درخواست ۴ هزار خودرو در بورس نابسامانی ایجاد خواهد شد، اما اینگونه نیست. کل تولید خودرو در هفته ۲۰ هزار خودروست، که پیشنهاد داده ایم ۱۰ درصد تولید را در اول هفته ارائه شود تا قیمت آن مشخص شود و الباقی پس از تعیین قیمت نهایی عرضه کنند.

در همین رابطه ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس، گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام‌ شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای این که به جیب دلالان یا خودروساز رود در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید.

او گفت: در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک پیشنهاد شده است از مالیات اخذشده از بورس خودرو، ۲۰ درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و ۷۰ درصد هم به خودروساز‌ها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این میان فقط ۱۰ درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودروی آن‌ها بالا بود به‌ تشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.

 

ایزدخواه با اشاره به اینکه کیفیت خودرو دغدغه نمایندگان است، گفت: در شاخص‌هایی که برای فرمول جدید قیمت‌گذاری قیمت تمام‌شده خودرو پیشنهاد شده است، مؤلفه‌هایی مانند ایمنی، مصرف سوخت و صادرات خودرو هم در نظر گرفته شده است، با این روش درصورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد، خودروساز با اجازه قانون می‌تواند سود بیشتری از فروش خودرو به‌دست آورد و عملاً مجبور به افزایش کیفیت خودرو می‌شود.

در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک امکان تولید خودروی دست‌ساز و غیرکارخانه‌ای هم فراهم شده است تا با این روش به کاهش قیمت خودرو از جنبه‌های مختلفی کمک گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سلام بهتر اینکه ملت دندون روجیگر بگذارند ماشین نخرند تااین بی وجدانها ماشینهاشون تو پارکینگها خراب بشه همشون آهن قراضه اند
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۱۲:۰۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
مشکل دنا پلاس بود ک گرفتن و حل شد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Saeid
۱۴:۲۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
مجلسو چه به کنترل قیمتا برید دوردورتونو کنید باووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
قطعا رانندگان فهیم دنا پلاس ساکن در مجلس قیمت ها رو مهار خواهند کرد انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
مجلسی که خودش رو با گرفتن خودرو بدهکار خودروساز کرده دیگه نمی تونه راجع به گرانی خودرو دخالت کنه . ضمن آنکه وقتی خودشون با این شرایط عالی خودرو گیرشون اومده دیگه اصلا شرایط مروم عادی رو درک نمی کنند و کاملا بیخیال همه چیزند بقول معروف سوار از پیاده خبر نداره و سیر از گرسنه .
اینها نه پیاده اند و نه گرسنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
تنها راه مهار قیمت اینه که قیمت هر ماشین مشخص بشه و خرید طبق همان قیمت فروخته بشه در کل کشور و از انجام معامله با قیمت بالا جلوگیری کنن البته یه سامانه ای باشه که وقتی نوع خودرو رو ثبت کردین خودش قیمت رو بده و معامله صورت بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
SINA
۱۰:۰۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
من میتونم
شما میدونید
همه میدونین
اینا برای کاهش قیمت ها
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۰:۰۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
مجلس و مجلسی ها رو با دادن دنا پلاس دنده اتوماتیک خرید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
این چه وضعیه دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
تنها راه کاهش قیمت افزایش تولید و واردات ماشینه ....
Netherlands
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
توروخدا قول الکی ندین شرط الکی نذارین مگ مردم چ گناهی کردن ک بازیچه شما شدن هرکاری ک میکنید ب نفع پولدارهاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
نقض کنید خصوصی سازی قبلی را .

مجددا برسی و با اصلاح اصل 44 مجددا وواقعا خصوصی کنید
ویا ی یا بشتر خودرو ملی .... واقعا ملی از طیق شرکتهای دانش بنیان بسازید و تولید را داخلی کنید
میخواهید ولی نممی گذارند .. حرکت کنید قبل از دیر شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
قرار بود مجلس با یک حرکت انقلابی گرانی ماشین ورود کند..ولی خودرو سازا با دنا پلاس به مجلسیها ورود کردند...اینا در حد سرو سامان دادن به قیمت تخم مرغ نیستن میخوان مملکت اداره کنند..
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۶:۰۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
خودروسازان فکر کردن با دادن باج به نمایندگان از گناهشان چشم پوشی می‌کنند سخت در اشتباهی این مجلس مجلس انقلابی هست هرگز از گناهان نمیگذرن تا قیمت پراید به 20میلیون نرسه مجلس به رای مردم خیانت نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
چرا این همه مردم میگن ولی یک بار نمایندگان مجلس نمیگن واردات آزاد خودروهای خارجی با تعرفه پایین برای کنترل قیمت ؟چرا ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
وقتی سرپرست وزارت صمت میاد میگه تا زمانی که دلار بالا بره قیمت ماشین پایین نمیاد دیگه چه حرفی باقی میمونه . اونم برای خودروهایی که اسم «ملی» رو یدک میکشن اما در اصل غیر ملی هستند و قطعاتشون از خارج مباد
Iran (Islamic Republic of)
عادل
۰۲:۰۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
به خدا خجالت بکشید، نمی‌تونید یک روز قیمت یک جنس ثابت بماند مرد بدبخت چه گناهی کردند، مگه ما کشور فقیر هستیم، با این همه ثروت ولی مثل گدایان زندگی می‌کنیم، دولت مجلس و بقیه، خجالت خجالت
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۱:۵۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
فقط یک راه وجود داره هر خانواده یک ماشین این قانون باید اجباری بشه
Germany
جواد
۰۰:۴۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
عجب نظراتو که می خونی .همه مردم ایران از اوضاع کشور و دولت و عملکردش ناراضین.کسری بودجه مملت از راه های مختلف تامین میشه .یکیش همین گرانی خودرو . بورس هم که زرتش در آمدم که خودروو ببرن اونجا .الله برکت الله .تا 1400باید منتظر بود انشاالله دولت بعد مشکلات حل میشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۲۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
عالی عالی بزنید پراید به رنگ پرتقالی. الان فصلش هم هست. فروش میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
مجلس؟؟؟؟؟؟جالبه عشق است دنا اتوماتو،اولین باج خودروساز،دیگه چه ترمزی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
اولا که فرمودند بورس شفاف است،!من میگویم از کسانی که سرمایه حدودا تا ۱۰۰میلیون تومان دارند و در بورس فعالند بپرسید بورس شفاف است؟وقتی هیچ کدام از تحلیل‌های جهانی و علمی روی بورس ایران جواب نمی‌دهد آیا شفاف است ؟دوم اینکه بنده مشتاقم بدانم این چند خودروسازی که می‌تازند و یکه تازند در بازاری که هیچ رقابتی وجود ندارد چه قیمتی آنها را راضی میکند ،از زمانی که به یاد دارم خودرو سازان وطنی همواره مینالند از قیمت‌هایی که برای خودروهای بی کیفیتشان تعیین میشود،جنابان خودرو ساز لطفا بگویید اگر پراید ۵۰۰میلیون شود آیا شما باز هم نمینالید،بخدا قسم بازهم راضی نخواهید بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
اگر ماشینی هم قرار بوده داده شه وقتش الان نبود در اوج گرانی خودرو و اوضاع نابسامان خودرو
دیگه بعد از این میشه نوش دارو بعد ...
Iran (Islamic Republic of)
پرویز
۲۲:۵۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
تنها راه فقط آزاد کردن خودرو است وعوارض گمرکی برای خودرو صفر بشه اگر مجلس انحصار رابگیرد بعدشم شما چطور میگید حمایت از تولید داخلی که وقتی تحریم شدیم قیمت خودرو رفت بالا پس نشان میده وابستگی دارید دولت باید خودرو خودشم تولید کنه واردات هم آزاد کنه هم جلوی تورم قیمت خودرو رامیگیره رامیگیره هم مردم اینجوری آزادترند تا کجا مردم باید چوب اشتباهات این خودروسازان رابخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
فقط به فکر جیب دولت از جیب مردم هستید نفت گاز و ... را مفت به کشورهای همسایه میدید بجای ارتباط با دنیا و پرکردن جیب مردم جیب ملت را خالی می کنید بجای خالی کردن جیب مردم و کوچک کردن سفره ملت به فکر رفاه و آسایش مردم باشید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۴۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
فقط حرف مفت میزنن. کلا دارن به مردم و ایران خیانت میکنن.با پول پراید تو دبی میتونی دوتا سانتافه بخری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
تا الان همیشه پای صندوق میرفتم.ولی الان میبینم که صدای هیجکدوم از ماها به آقایون نمیرسه...من که به شخصه قلم پای خودمو میشکنم اگه رای بدم.شاید اینجوری صدامون به گوششون برسه و تلنگری بخورن...بدون اینکه قطره ای خون از دماغ کسی بیاد و اغتشاشی بشه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۲۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
اگه گمرک واردات خودرو کم بشه قیمتها کنترل میشه...........
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۲۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
ظاهرا قرار بود مجلس انقلابی به موضوع خودرو ورود کنه که خودروسازان با یک خودروی دنا پلاسِ قسطی به آنها ورود کردند!
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۱:۱۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
آخه وقتی قیمت گرانی خودرو سیم ترمزش پاره شده و ترمز بریده چطوری مجلس می خواد ترمز گرانی خودرو را بکشد دیگه ترمز نداره فقط باید با کم کردن آروم دنده به دنده و در نهایت ترمز دستی را بکشد تا آروم بایستد اگر یهو ترمز دستی رو توی این سرعت بکشید چپ میکنه فقط باید حقوق و درآمد ملت رو چندین برابر افزایش بدهید تا بتونند خودروی تولید ملی را بخرند مثل نمایندگان مجلس که می توانند خودری اتومات تولید ملی نیم میلیاری بخرن از دم قسط .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
دوبار ثبت نام کردم برای ماشین متاسفلنه به اسمم در نیامده روزانه ۲۵ هزار تومان کرایه برای آژانس پرداخت میکنم فقط برای تدریس بچه ام خدا را خوش میاد یکی چندتا ماشین داشته باشه یکی نداشته باشه مگر نه اینکه ما برای این کشور جنگ کردبم شهید دادیم چرا نباید یه ماشین که تولید کشور خودمون باشه نتونیم بخریم به هر ایرانی یه ماشین نیازه از خدا میخوام یه پراید داشته باشم فقط بخاطر اینکه با زن و بچه آواره کوچه و خیابان نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام اله برکت اله واقعا دستت درد نکنه ماشین که عراق ازشون نگرفتن چند برابر به مردم دادن اون ماشینا اشغال خود کرده را تدبیر نسیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام اقایان همه سر کاریم از این مجلس فقط حرف عمل نیست مردم خسته کردین مگه دین ندارید شیر وتخم مرغ که گران شد الاه برکت الاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
اینا توان وقدرت تولید و کنترل تخم مرغ و ندارن چه برسه به ماشین چرا با دنیا درافتادن که اخرش هم همه میدونیم که جز شکست و خفت وخواری و فقر فلاکت واسه مردم سود دیگه ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
این مجلس هم مانند مجلس قبلی خیانتش را آغاز کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
من خودم حامی انقلابی ها هستم
ولی این مجلس داره از مجلس قبلی در بد بودن جلو میزنه
این مجلس بدتر از مجلس قبلی است
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۰:۰۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
اندازه ای ک مجلسیا مسولین به بخت ما مردم مشتو لگد زدن بروسلی ت تمام عمرش ب حریفاش نزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه نماینده ای رو که به اسم ملت بره مجلس اما بفکر نفع خودش ودوروبریهاش باشه
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۹:۵۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
اخییییییش دیگه راحت میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
کوپس مجلس انقلابی نه قانون ازجا اوردی ونه استرداد بیت المال ازقدرتمندان .ونه شفافیت درارائ نمایندگان ونه هیچ کاربدرد بخوری تاکنون انجام نداده.تماشاچیو گزارشگر.اگه کسی میتونه جواب بده .لطفا یکی جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس۶۷۸
۱۹:۵۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
ایشالله همه این ماشین های دپو شده که در تصویر نشون داده شده بیارن برا تشییع جنازه محتکران خودروها که باعث گرانی شده
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۹:۲۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
فعلا که با دادن دنا پلاس به نمایندگان، نمایندگان را آرام کرده اند....


علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مقصر گرانی در وهله اول خود ملت هستند که هر چه قیمتا میره بالابیشتر می خرند.ولا شما ماشین نخرید بعد ببینید قیمت میاد پایین یا نه.وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
پول هایی ک ب مجلسی ها میدم اگه بجاش تا یکسال گوسفند بخرند سال دوم میشه با همه اون گوسفند ها لبنیات را در کشور رایگان کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مجلسی که حاضر نیست خودرو مثل مردم عادی بگیره (با تاخییر و افزایش قیمت پشت هم ) میاد با اقساط بلند مدت و بدون تاخییر و افزایش قیمت میگیره میخواد ترمز گرانی رو بکشه؟
جالب تر وضع قوه قضایی بدتر حواله بدون تاخیر برای کارکنانش میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سمند آشغال ايرانی را چهارتا چراغ عوض کردن اسمشو دنا گذاشتن به قیمت پورشه میفروشند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
ماشالا به غیرت تان آفرین آفرین آفرین ملت تو حسرت پراید موندن اون وقت اقایون۰۰ عجب نمایندگانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
منم به جای آقایون بودم عمرا کار به کار خودرو سازا داشتم.من نماینده دنا قسطی (بخوانید هدیه )بگیرم .به من چه از قیمت خودرو بره بالا مردم سوار نشن نمیمیرن که پیاده برن اینور واونور برا سلامتیشون هم خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
چرا مدیران شرکت کروز رو دستگیر نمیکنید ؟؟؟؟؟؟
اینها مملکت رو نابود کردن
Iran (Islamic Republic of)
ازاد
۱۸:۴۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام
خودرو را در بورس قرار دهید به شرطی که خودرو ساز های خارجی هم حضور داشت باشن
Iran (Islamic Republic of)
فلانی
۱۶:۵۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
ینی چی که ببریم تو بورس قیمت ماشینو؟
ینی به شکل قانونی روزی ۵ درصد افزایش قیمت داشته باشیم ؟
میخواین کنترل کنید؟ گمرک رو بردارید واردات خودرو دست دوم رو آزاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
دولت ومجلس !!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
هیچ راهی غیراز ترکاندن حبابهای قیمتی سال 97 نیست!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ssss
۱۶:۴۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مجلسی ها حق السکوت گرفتند ترمز چی را بکشند؟
#نه_به_دادن_خودرو_به_نمایندگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
نخیر!
خودروسازها ترمز مجلس را کشیدند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
نخیر!
خودروسازها ترمز مجلس را کشیدند...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
من دیگه رای نمیدم تمام
Germany
...
۱۵:۵۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
دنا پلاس ها را گرفتند و ساکت شدند....عجب مجلسی
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۵:۵۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
عجب جوکی
Iran (Islamic Republic of)
ملت
۱۵:۴۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
والا از زمانی که این مجلس جهادی اومده ...دلار ۱۴ تومنی شده ۲۷....هالا هر روزم میخواین قیمت رو اصلاح کنن...یکی نیست به این دوستان بگه .....شمارو چه به این کارا ... .......خدا به داد مون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
برادر ...بزاریم با خیال راحت به دزدیاشون برسن و مملکتو بچاپند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
اقتصاد دست دولته . تا وقتی دولت خوب نیاد همینه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
از هر چه دروغه متنفرم ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
عرضه خودرو تو بورس،فقط دست كم يه ٥٠ درصدي ميذاره رو قيمت كارخونه!!!
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۵:۴۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
کولر پلاس اتومات خوب کار میکنه گشایش جدید در راه این ها افعال معکوس و رمز کود گزاری و گرا دادن به همدیگه هست ببین چه چیزی رو میخواهن گرون بکنند راستی یه مدتیه قیمت گوشت ثابته عزیزان یه گشایشی توی گوشت هم بکنید خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
بگین ترمز زد بعدش بزنه دنده عقب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سه تا وام گرفتم سه ملیون قسط میدم نتونستم یه پراید بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
دنا میگیرن و خیانت میکنن به رای و اعتماد ما مردم /
Iran (Islamic Republic of)
Saeid
۱۴:۴۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
بیخیال دیگه زحمتتون میشه رهاش کنیدبهتره بذاریدگرانی خودش ،خودش رومدیریت کنه ، یعنی شمانمیبینیدکه ماداریم له میشیم!!!
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۴:۳۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
بهرحال با گرفتن دنا پلاس به قیمت ۳۰۲میلیون تومان آنهم بصورت قسطی در حالی که در بازار ۶۰۰میلیون تومان قیمت داردترمز گرانی را مجلس محترم می کشد.
رطب خورده کی منع رطب کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
دنا پلاس اتومات سرجاش ( اونوقت مردم بدبخت انتظار دارند نماینده هاشون با قیمت های نجومی خوردرو و خودروسازان برخورد کنند ) روشنگری بشود بد نیست ما هم بدانیم با چه نمایندگانی مواجهه هستیم لااقل بیشتر حرص و جوش نخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
منم به جای آقایون بودم عمرا کار به کار خودرو سازا داشتم.من نماینده دنا قسطی (بخوانید هدیه )بگیرم .به من چه از قیمت خودرو بره بالا مردم سوار نشن نمیمیرن که پیاده برن اینور واونور برا سلامتیشون هم خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
متاسفم بر مافیای خودرو در ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
جدیدیترین راهکار اینه که نمایندگان دنا پلاس اتومات سوار بشند مردم هم که گوشاشون درازه
-
علی
۱۴:۱۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مجلس به جد در خصوص قیمت خودرو تاکنون ورود نکرده و ما در عمل نیز اقدامی در راستای تعدیل قیمت خودرو از سوی شورای رقابت ندیده ایم . روزی باید جوابگو باشند کسانیکه پرده سیاه بر آرزوهای قشر ضعیف جامعه در رسیدن به داشتن ارزانترین خودرو داخلی کشیدند باشند .
United States of America
شهروز
۱۴:۱۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
وقتي ايران خودرو باج خودش و با دنا پلاس به نماينده هايي كه دم از حقوق ملت ميزنن ميده فكر ميكنيد توفيقي راجب كاهش قيمت خودرو حاصل ميشه ؟ متاسفم به اونهايي كه داشتن يك خودرو رو به يك حسرت براي اين ملت تبديل كردند
United States of America
شهروز
۱۴:۱۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
وقتي ايران خودرو خودش و با دنا پلاس به نماينده هايي كه دم از حقوق ملت ميزنن ميده فكر ميكنيد توفيقي راجب كاهش قيمت خودرو حاصل ميشه ؟ متاسفم به اونهايي كه داشتن يك خودرو رو به يك حسرت براي اين ملت تبديل كردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
واردات خودرو ممنوع است برای مدتی بخاطر تعادل بازار وارادات خودرو را ازاد کنید .
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۴:۰۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
هیچکدام از این آقایون دلسوز مردم نیستن فقط میخان جیب خودشون رو پرتر کنن همینجوریش کم قیمتا رو بالا بردن اگه ببرنش تو بورس دوبرابر میشه شک نکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
نخیر
چون به نمایندگان دنااتومات دادن دیگه صحبت ازاین لایحه نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
منافع آنها را تامین کردند


همین قدر به فکر مردم هستند

و......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مجلسی که حق السکوت بزرگی مثل دناپلاس از دم قسط دریافت می کنه، چجوری می خواد ترمز گرونی ماشین رو بکشه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۳:۵۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
خندم میگیره با اینکه از اول سال تا الان بیش از ۵۰ درصد گرون کردن قیمتارو هنوز میگن ما داریم ضرر میکنیم یکی نیس بگه شما اینهمه خودرو دپو کردین اینارو با کدوم پول تولید کردین بریزین تو بازار همونارو ببینین چطور قیمتا مییان پایین وقتی خودتون عرضه کم کردین که قیمت بازار بالا بره که الان بیاین بگین قیمت حاشیه بازار حاشیه ای که خودتون تعیین کردینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
شخص اول مملکت کجا زندگی میکنه؟؟؟
درآمد شخص اول مملکت چقده؟؟؟
دارایی هاش چقده؟؟؟
خانواده و اقوامش چیکار میکنن؟؟؟
همه چیز برای مردم مبهم است
شخص اول و شخص سوم و ... این اشخاص که همیشه در سمت های مهم بودند و هستند و خواهند بود چقدر دارایی دارند و چه می کنند
همه چیز برای مردم سوال است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
نمایندگانی که خودشون دنا پلاس سوار میشند،میخوان ترمز گرانی خودرو را بکشند؟؟؟؟؟اصلا از درد مردم خبر دارند!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
هههههههههههه؟؟!!
عمرا مجلسی که مزه دنا پلاس رفته زیر زبانش بتونه افسار گرانی خودرو را بکشد!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
در بورس رفتن یعنی افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت ها
Iran (Islamic Republic of)
امام رضا
۱۳:۳۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
ملت خودمون باید حقمونو بگیریم از خودروساز ها اگه همچین کاری کنن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۳۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
اگه خودرو در بورس عرضه بشه شک نکنین با پراید ۲۰۰ میلیونی و ۲۰۶ ۴۰۰ میلیونی روبه رو میشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مجلس؟ نخندونین. مجلس خودش دنا پلاس گرفته. میگین مجلس کاری کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
شما بگید مجلسمون خوبه
ماهم به همه میگیم مجلسمون خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
تا زمانی که مجلسیاوصمت و وزارت صنعتو وزارت چیو چی اقایانو و....اینا سهم ببرن از خودرو همینه مردم تاوانشو میدن ،دوم مردم وقتی حمله میزنن برای خرید خب میبرن بالاون خرید هست هرچی بالاتر خریدار بیشتر پس مردم مقصرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
تنها راه حل ازاد کردن واردات خودرو هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
با دنا پلاس اتومات از دم قسط 3ساله به قیمت کارخانه ، فقط ترمز مجلس انقلابی کشیده شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
کدوم قسط این قسمت کوچکی از باجی هست که از ایرانخودرو میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
حق سکوت بهترین راه حله ،چندین چندساله کاری نکردین حالا حس مسئولیتتون گل کرده بیچاره مردم که شدن پینوکیو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سایپا ماشین ساینا ما را بده چند ماه تاخیر دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مجلس قرار بود وارد بشه خودروساز عزیز وارد مجلس شد و هر کدوم ماشین داد دیگه پیگیر نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
یه پیشنهاد عالی اینه که این آقای شیوا را عوض کنید .. آقا چندین ساله داره قیمت خودرو را آشفته میکنه عامل اصلی گرانی خودرو یکیش این شیوا ست.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۴۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
عامل اصلی گرانی های اخیر شخص قالیباف و مجلسشه که از وقتی روی کار اومدن همچیز چند ده برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
عامل اصلی گرانی ها شخص روحانی ریس جمهور هست نه مجلس تازه کار
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۳:۰۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
شما دنبال همه چيز برا گراني خودرو هستيد بجز دلار اگه دلار ارزون بشه ٣٠ درصد تقاضا كشور برا ماشين مثل خوزستان و ارس كم ميشه ميرن اروند ميخرن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۵۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
واردات ازاد با تعرفه کم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
قیمت بنزین را واقعی کنید دیگه خودروها از جذابیت می افتند. هر خودرو ماهانه حداقل دو میلیون تومان یارانه بنزین می گیرد!!! (قیمت نفت +هزینه پالایش) خیلی ها حتی توان خرید خودرو را هم ندارند. انصاف هم خوب چیزی است به خدا
Iran (Islamic Republic of)
۰بی ماشین
۱۲:۵۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
چرا من با این همه زحمت ماشیندار نمیشوم.خدا جوابتان بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مجلسی که دیروز از ایران خودرو گرفت هیچوقتی ترمز ولی نعمت خود را نمی کشد
۱۲۳
آخرین اخبار