مسوول آب و خاک مدیریت جهادکشاورزی ایرانشهر گفت: چهار هزار هکتار از اراضی این شهرستان به منظور صرفه جویی در مصرف آب به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، یارمحمد بامری مسوول آب و خاک مدیریت جهادکشاورزی ایرانشهر گفت: جهاد کشاورزی با هدف افزایش راندمان تولید و کاهش اتلاف آب سامانه آبیاری نوین را در زمین‌های کشاورزی ایرانشهر اجرا می‌کند.

او افزود: ٨۵ درصد تسهیلات بلاعوض برای اجرای این سامانه در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد.

او با اشاره به مزیت‌های بالقوه آبیاری تحت فشار تصریح کرد: در آبیاری قطره‌ای تنها بخشی از خاک اطراف بوته، گیاه یا درخت آبیاری می‌شود که این امر کاهش تبخیر از سطح خاک، نبود رواناب سطحی و کنترل نفوذ عمقی از عواملی هستند که باعث کاهش مصرف آب و در نتیجه افزایش بازده آبیاری می‌شود.

بامری افزود: در این روش قسمت‌های اضافی خاک که معمولا در روش‌های سنتی مرطوب شده و آب آن مصرف تبخیر یا تعرق علف‌های هرز می‌رسد، خشک باقی می‌ماند.

مسئول آب و خاک مدیریت جهاد کشاورزی ایرانشهر گفت: در آبیاری قطره‌ای این امکان وجود دارد تا کود‌های شیمیایی محلول را به تدریج و همراه با آب آبیاری در اختیار گیاه قرار داد که بدین ترتیب خطر شسته شدن کود‌ها به عمق خاک یا خارج شدن آن‌ها همراه با رواناب سطحی وجود ندارد.

بامری افزود: روش‌های آبیاری نوین علاوه بر جلوگیری از تلفات آب، باعث بالا بردن کیفیت تولید در واحد سطح می‌شود به طوری که راندمان آبیاری بارانی ۷۰ درصد و در آبیاری قطره‌ای ۹۵ درصد است.

او با بیان اینکه تا پایان امسال بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی ایرانشهر به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز می‌شود گفت: آبیاری نوین به معنای آبرسانی به کشتزار و باغ بوسیله تجهیزات تحت فشار به دو شکل قطره‌ای و بارانی است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار