کمبود لاستیک، بیمه تکمیلی، لوازم‌یدکی و نرخ کرایه مجموعه مشکلاتی هستند که رانندگان کامیون را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند.

 

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کمبود لاستیک، بیمه تکمیلی، لوازم‌یدکی و نرخ کرایه مجموعه مشکلاتی هستند که رانندگان کامیون را با مشکل روبه‌رو کرده‌اند. هر چند مسئولان همیشه قول پیگیری می‌دهند و گهگاه سخن از حل مشکلات کامیون داران می‌زنند، اما به نظر می‌رسد راهکار‌های ارائه شده مشکلی از کامیون داران حل نکرده است.

قیمت نجومی لاستیک با کیفیت

رضا بابایی رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان درباره افزایش قیمت لاستیک و مشکلاتی که برای این قشر ایجاد می‌کند، اظهار کرد: هنوز تکلیف لاستیک برای کامیون داران نامشخص است و نمی‌دانیم لاستیک را با ارز نیمایی و یا ارز ۴۲۰۰ می‌توانیم خریداری کنیم.

رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان گفت: در حال حاضر قیمت یک جفت لاستیک کره‌ای و ژاپنی حدود ۱۴ میلیون و لاستیک چینی حدود ۵ میلیون تومان است که با این تفاوت قیمت کامیون داران ناچار به خرید لاستیک‌های بی کیفیت چینی می‌شوند.

بابایی افزود: لاستیک‌های باکیفیت معمولا ۲ سال کارایی دارند، اما لاستیک‌های بی کیفیت ممکن است بر اثر هر برخورد، دچار پارگی و سبب افزایش هزینه‌ها شوند.

افزایش چند برابری قیمت لوازم یدکی، مشکل بزرگ کامیون داران

رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان بالا بودن قیمت قطعات یدکی را یکی دیگر از مشکلات بزرگ کامیون داران اصفهان دانست و گفت: به عنوان نمونه قیمت یک قطعه لوازم یدکی ۴۰۰ هزار تومانی به دلیل بی ثباتی بازار به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

بابایی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد هزینه‌های یک کامیون به قطعات آن برمی گردد، گفت: قیمت قطعات کامیون نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

او درباره کمبود قطعات خودرو‌های سنگین، اظهار کرد: در تامین کامیون‌های چینی دچار کمبود نیستیم، اما متاسفانه در تامین قطعات کامیون‌های اروپایی با کمبود و مشکل مواجه هستیم و قیمت قطعات معمولا به روز و ساعتی تعیین می‌شود.

رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان تصریح کرد: حتی اگر نرخ ارز کاهش یابد، فروشندگان قطعات کامیون، آن را با همان نرخ ارز ۲۴ هزار تومان تحویل راننده می‌دهند و تجربه نشان داده حتی کاهش نرخ دلار موجب پایین آمدن قطعات خودرو‌های سنگین نمی‌شود.

چرخ کامیون‌ها نمی‌چرخد/نرخ ارز خودرو‌های سنگین را زمین گیر کرده

 

در خواب هم دیگر نمی‌توان کامیون خرید


بابایی در خصوص نوسازی ناوگان سنگین فرسوده کشور نیز گفت: در حال حاضر برای خرید و نوسازی کامیون‌های برند اروپایی نیازمند سرمایه گذاری ۳ تا ۳.۵ میلیارد تومان و برای کامیون‌های چینی نیاز به سرمایه گذاری یک تا ۱.۵ میلیارد تومان هستیم.
 
او با اشاره به اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد کامیون‌های استان اصفهان فرسوده است، تصریح کرد: متاسفانه یک راننده و کامیوندار حتی در خواب و رویا دیگر نمی‌تواند خرید کامیون سه میلیاردی را تصور کند، چون باید با ارز آزاد و به صورت نقد خودروی سنگین را خریداری کند.

به گفته رئیس کانون کامیون داران استان اصفهان، در شرایط اقتصادی امروز هیچ کسی دیگر نمی‌تواند کامیون ۳ میلیاردی و یا حتی یک میلیاردی خریداری کند و به دلیل شرایط اقتصادی موجود به نوعی امکان بازگشت سرمایه‌ وجود ندارد، درحالیکه در شرایط معمول این بازگشت حدود هشت سال طول می‌کشید.

بیشتر بخوانید


ضرر کامیون داران از اجرای سلیقه‌ای طرح تن بر کیلومتر در استان‌ها

سید فخرالدین شریعتی فعال حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: باتوجه به دستور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مبنی بر لازم الاجرا بودن بدون کم و کاست محاسبه کرایه حمل کالا بر اساس شاخص به روز رسانی شده تن-کیلومتر، باز هم بعضی از استان‌ها در این زمینه سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

این راننده کامیون با بیان این‌که جای تعجب دارد که برخی خود را فراتر از قانون می‌دانند، افزود: این کار فقط اجحاف به رانندگان و کامیون داران نیست بلکه موجب بی اعتمادی این گروه به دستگاه‌های دولتی شده و از آن بدتر موجب به‌خطر افتادن معیشت کل مردم و اقتصاد کشور می‌شود.

شریعتی با تاکید بر این‌که نگاهی به نمایشگاه‌های کامیون نشان می‌دهد تعداد زیادی از کامیون داران به دلیل ناتوانی در تامین هزینه‌ها، خودروی خود را برای فروش گذاشته‌اند، عنوان کرد: کامیون داران دیگر حتی از پس هزینه‌های جاری بر نمی‌آیند به‌طور مثال تعویض میل لنگ و سیلندر و تعمیر کامل یک کشنده دانگ فنگ که سال ۹۶، حدود ۱۵ میلیون هزینه داشت، اکنون افزون بر ۸۰ میلیون هزینه در بردارد.
 
چرخ کامیون‌ها نمی‌چرخد/نرخ ارز خودرو‌های سنگین را زمین گیر کرده


رانندگان حمل ونقل کالا زیر چتر بیمه تکمیل درمان، بیمه عمر و حوادث قرارگرفتند

مهدی خضری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در خصوص حل مشکلات کامیون داران گفت: اقداماتی در خصوص مطالبات کامیون داران از جمله توزیع ۲۵۰ هزار حلقه لاستیک بین ۴۱ هزار ناوگان، تنظیم بازار قطعات و لوازم یدکی و روغن مورد نیاز این صنف با همکاری سازمان صمت استان اصفهان شده است.

او در خصوص نرخ کرایه بار کامیون گفت: نرخ کرایه بر اساس تن بر کیلومتر از سال ۹۷ شروع شده و امسال نیز این نرخ برای کامیون داران اجرا شد.

خضری ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های درمان در دو سال گذشته بیمه تکمیلی کامیون داران توسط شرکت آتیه سازان حافظ پرداخت می‌شد و امسال بر اساس آخرین بخش نامه ابلاغی مورخ ۱۵/۵/۹۹ رانندگان کامیون تحت پوشش بیمه تکمیلی دانا قرار گرفتند.

او در خصوص رسیدگی به شکایات رانندگان گفت: از طریق سامانه ۱۴۱ ارتباط خوبی با رانندگان برقرار کرده ایم، این سامانه هم به صورت پیامکی و هم به صورت تلفنی در خدمت رانندگان محترم است تا شکایات خود را اعلام و پیگیری کنند.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار کرد: باپیگیری‌های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و به منظور حمایت، پشتیبانی و تکریم از رانندگان حمل ونقل داخلی، قرارداد بیمه تکمیل درمان، بیمه عمر و حوادث این قشر منعقد شد.

او با اشاره به اینکه از اقدامات تشکل‌های صنفی حوزه حمل ونقل برای ارائه خدمات رفاهی به رانندگان حمایت می‌کنیم، افزود: ماهیت و ذات شغل رانندگی پرخطر است، لذا پیش بینی خدمات بیمه‌ای با پوشش حداکثری برای این افراد بسیار ضروری است.

خضری پیگیری بیمه تکمیلی رانندگان را از دغدغه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان عنوان و تصریح کرد: رتبه اول جمعیت رانندگان متعلق به استان اصفهان است و لذا پیگیری اموری که به بهبود وضع رفاهی رانندگان کمک کند، در اولویت بوده است.

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: بر اساس قرارداد شرکت سهامی بیمه دانا و کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل ونقل داخلی کشور، راننده، همسر و دو فرزند راننده تحت پوشش این خدمات بیمه‌ای قرار خواهند گرفت.

او ادامه داد: کلیه رانندگان بیمه شده‌ای که شماره هوشمند دارند و سن آن‌ها حداکثر ۷۵ سال است می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.


تشکیل میز خدمت به درخواست بیمه گذار


خضری ادامه داد: یکی از نقاط قوت این قرارداد تلاش برای بهبود خدمت رسانی و دسترسی پذیری بهتر راننده به بیمه گر برای پیگیری و اخذ مشاوره است.

او تصریح کرد: بر اساس مفاد این قرارداد بیمه گر موظف شده است که هرکجا که بیمه گذار درخواست کند، میزخدمت دایر کرده و به رانندگان خدمت رسانی کند.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.