رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه گفت : هرساله دستگاه‌های مختلف، متولی تدوین دانشنامه استان می شوند و بودجه‌های خوبی را دریافت می کنند تا به امروز هیچ خروجی در این زمینه نداشته‌ایم .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ افشین آزادی رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه با بیان اینکه هرساله دستگاه‌های مختلف متولی تدوین دانشنامه استان شده و بودجه‌های خوبی می‌گیرند، گفت : تا به امروز هیچ خروجی در این زمینه نداشته‌ایم و کاری برای تدوین دانشنامه استان صورت نگرفته است.

او با انتقاد از تدوین نشدن دانشنامه استان، گفت : هرساله دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه‌های پژوهشی، دانشگاهی، فرهنگی و ... برای تدوین "دانشنامه" استان اعلام آمادگی کرده و متولی می‌شوند، اما متاسفانه تا به امروز اقدام جدی در بحث تدوین دانشنامه استان صورت نگرفته و هیچ خروجی را شاهد نبوده ایم.

او افزود: ما در حوزه هنری، همت جدی برای این کار داریم، اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم مسئولین استان را برای تدوین این دانشنامه متقاعد کنیم و هر زمان که در این زمینه اصرار می‌کنیم با مخالفت و اعتراض برخی دستگاه‌ها مواجه می‌شویم و این درحالی است که خود این دستگاه‌ها علی رغم دریافت هرساله بودجه هیچ اقدامی درجهت تدوین دانشنامه استان انجام نداده اند.

آزادی با تاکید بر لزوم تدوین هرچه سریعتر دانشنامه استان گفت: دانشنامه به نوعی دربردارنده مفاهیم هویتی استان است و تاریخچه استان در بسیاری حوزه‌ها را مشخص می‌کند و برای انتقال این مفاهیم هویتی و شناخت تاریخ استان در حوزه‌های مختلف به نسل آینده، تدوین این دانشنامه امری ضروری است.

او افزود: تاخیر در تدوین دانشنامه به ضرر استان است، زیرا افرادی که تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم را در سینه دارند به آستانه پیری رسیده و از دست دادن هرکدام از آن‌ها یعنی از دست دادن بخشی از فرهنگ و هویتمان و برای کسب اطلاعات و تاریخچه استان در تمامی حوزه‌ها باید هرچه سریعتر برای تدوین دانشنامه استان دست به کار شویم.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه با اشاره به انجام برخی اقدامات حوزه هنری در راستای انجام بخش‌هایی از دانشنامه استان گفت: علی رغم اینکه متولی تدوین دانشنامه نیستیم و بودجه‌ای هم در این زمینه دریافت نکرده ایم، به دلیل ضرورت انجام این کار، در بخش‌هایی که به حوزه کاری ما مربوط می‌شود کار تدوین این دانشنامه را آغاز کرده‌ایم.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه افزود: از جمله این موضوعات بحث دفاع مقدس است که اگر چه بنیاد حفظ آثار متولی تدوین دانشنامه در این حوزه است، اما در برخی موضوعات آن که به حیطه کاری ما مربوط است، ورود کرده‌ایم. همچنین یک پژوهشگر حوزه هنری مشغول بررسی تاریخچه ۲۰۰ ساله فرهنگ داستان‌نویسی در استان است.

او افزود: حوزه هنری استان در حالی به این حوزه ورود کرده که با گذشت شش ماه از سال هنوز یک ریال بودجه هم دریافت نکرده و کوچکترین حمایت مالی در این زمینه از ما صورت نگرفته است.

رئیس حوزه هنری استان کرمانشاه با اشاره به عملکرد خوب برخی استان‌ها در تدوین دانشنامه گفت: هم اکنون استان گیلان دانش نامه قوی تدوین کرده و از قِبَل آن "پژوهشگاه گیلان شناسی" در این استان راه اندازی شده که قطعا نقش موثری در حفظ تاریخ و فرهنگ این استان خواهد داشت.

او افزود: این ضرورت در استان کرمانشاه هم وجود دارد و اگر سهم هر دستگاه در تدوین دانشنامه مشخص شود، قطعا کار سرعت بیشتری گرفته و حتی می‌توان «پژوهشگاه کرمانشاه شناسی» را هم در استان راه اندازی کرد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.