فریده خالقی مدیرکل امور مشاورهای دانشگاه فنی و حرفهای در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه مطالعه دروس نظری و عملی، اظهار کرد: دروس تئوری کوشش عملی در راه جمع آوری شواهد و یافتههای تجربی است.
او افزود: نوعی تفکر که دارای بسط و توضیح مطالب، توضیح عقلانی پدیده ها، رابطه بین متغیرها پاسخ به چراییها و مجموعهای از مفاهیم نظام یافته برای بیان واقعیتها باشد را دروس تئوری میگویند.
خالقی تصریح کرد: دروسی مانند علوم اجتماعی، جامعه شناسی، ادبیات فارسی و بخشهایی از روان شناسی تئوری هستند. البته دروس عملی هم دارای زیربناهای تئوری هستند؛ چرا که دروس عملی برای شروع هر کاری باید در ابتدا از دروس تئوری کمک بگیرند.
مدیرکل امور مشاورهای دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه حافظه دیداری افراد به کارهای عملی کمک زیادی میکند، تاکید کرد: برای مثال اگر استادی به آموزش دروس عملی بپردازد در این صورت دانشجویان با تماشا به راحتی میتوانند مطالب آن درس را درک کرده و با توجه و دقت لازم آموزشها را فرا بگیرند.
خالقی در ادامه بیان کرد: برای مطالعه دروس تئوری یا دروس مفهمومی باید در ابتدا دایره لغات خود را افزایش دهیم تا جملهای که از سمت طرف مقابل بیان میشود را درک کنیم؛ بنابراین مطالعه زیاد در این امر بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
او گفت: مشکل تمرکز در مطالعه دروس تئوری برای دانشجویان یک امر حاد و جدی است؛ چرا که درگیری ذهنی افراد باعث حواس پرتی، توجه به مسائل پیرامون و در نتیجه عدم تمرکز خواهد شد.
مدیرکل امور مشاورهای دانشگاه فنی و حرفهای اضافه کرد: تمرکز مهارتی است که با تمرین و تکرار به دست میآید، یعنی کاملا اکتسابی بوده و با توجه به فعالیتهای خود باید بتوانیم اراده مان را معطوف به وظایف کنونی کنیم.
خالقی در ادامه درباره نیازمندیهای لازم برای ایجاد تمرکز، تصریح کرد: اولین نکته برای ایجاد تمرکز این است که حواس پرت نباشیم؛ چرا که منشا حواس پرتی در زمان مطالعه به عوامل درونی از قبیل افکار مزاحم، درگیری ذهنی، اختلال افسردگی، بیش فعالی و عوامل بیرونی مانند سروصدا، گرما و سرما بستگی دارد.
مدیرکل امور مشاورهای دانشگاه فنی و حرفهای درباره راههای تقویت تمرکز بیان کرد: برای تقویت تمرکز ۷ راهکار مهم وجود دارد. اولین نکته این است که از انجام چند کار به صورت همزمان پرهیز کرد، متاسفانه برخی از افراد به اشتباه گمان میکنند که پیش بردن چند کار با هم توانایی آنها را نشان خواهد داد، در حالی که از نظر روانشناسی انجام این کار باعث کاهش بهره هوشی خواهد شد.
خالقی اضافه کرد: متوقف کردن مولفههای بیرونی مانند سروصدا، گرما و سرما یکی دیگر از راههای تقویت حافظه خواهد بود؛ برای مثال افرادی که از تمرکز کافی برخوردار نیستند، باید در زمان مطالعه به اتاق ساکتی رفته و با بستن در و کنار گذاشتن گوشی موبایل به مطالعه بپردازند.
او گفت: برخی از افراد گرسنگی و تشنگی را از جمله موارد عدم تمرکز میدانند که در زمان مطالعه سراغشان میآید؛ بنابراین باید در ابتدا این معضلات را رفع و سپس به انجام مطالعه اقدام کرد.
مدیرکل امور مشاورهای دانشگاه فنی و حرفهای در ادامه با بیان اینکه تکنیک پومودورو یکی دیگر از راههای تقویت تمرکز است، تاکید کرد: پومودورو روشی است که افراد باید با برنامه ریزی درست ۲۵ دقیقه از زمان خود را صرف مطالعه کنند و بعد از اتمام این زمان ۵ دقیقه هم استراحت داشته تا به این صورت بتوانند تمرکز خود را تقویت کنند.
خالقی اظهار کرد: برنامه ریزی مناسب برای مطالعه دروس باعث میشود تا ذهن مان عادت کرده و تمرکز کافی را به دست آورد.
او گفت: ورزش تمرکز یکی دیگر از کارهای تقویت تمرکز است که برای تحقق آن باید در گوشهای آرام بنشینیم و با بستن چشمهای خود و حواس پنج گانه مطالب را تصور کنیم؛ برای مثال میتوانیم یک سیب را با تمام مزههای آن از قبیل ترش، شیرین، گس بودن و ... به یاد آوریم تا به این صورت با تمرین ذهن آگاهی، ذهن خود را معطوف به انجام امور کرده و از حواس پرتی بپرهیزیم.
مدیر کل امورمشاورهای دانشگاه فنی و حرفهای تاکید کرد: متاسفانه در جامعه امروزی تقریبا بیشتر افراد کارهای خود را در زمان حساس یا همان اصلاح دقیقه ۹۰ انجام میدهند که درست نیست و باید هر فردی فعالیتهای خود را برنامه ریزی کرده و آنهایی که دارای اولویت هستند را با تقسیم بندی مناسب و درست انجام دهد تا به صورت خود به خود تمرکز افزایش پیدا کند.
خالقی تصریح کرد: اغلب افراد برای نمره درس میخوانند در صورتی که علاقه به آن خود به خود باعث ایجاد انگیزه و در نتیجه افزایش تمرکز خواهد شد، اگر روزانه به میزان دو ساعت برای دروسی که به آنها علاقه نداریم، زمان بگذاریم به راحتی میتوانیم با این معضل کنار آمده و علاقه خود را برای آن درس افزایش دهیم.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/