در این گزارش جزئیات پژوهش تحقیق و تدوین اصطلاح‌نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهش «تحقیق و تدوین اصطلاح‌نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»؛ به‌کوشش پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت (مجری طرح) و محمد حسنی (ناظر طرح) انجام شده که به‎وسیله دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۶ منتشر شد.

در ابتدای این پژوهش نگاشته شده است از منظر تعالیم انسان‌ساز مکتب اسلام، نظام تعلیم و تربیت از منزلت والا و بی‌بدیل برخوردار است و معلمان و متصدیان این نظام، مسئولیت دارند تا در استمرار راه انبیاء الهی، زمینه تربیت­ کودکان و نوجوانان را در بهترین سنین فراگیری برای رهپویی در مسیر عبودیت الهی فراهم آورند.

شرط حداقل­‌سازی تفسیرپذیری مفاهیم سند، تعریف دقیق آن‌ها است

ایجاد درک مشترک از سند بین بدنه کارشناسی و اجرایی سند از طریق تعریف اصطلاحات، گامی ضروری در مسیر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شمار می‌آید.

همچنین پیرو رهنمود‌های حکیمانه مقام معظم رهبری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید تا نقشه راه عرصه تعلیم و تربیت در احیای تمدن اسلامی ایرانی باشد.

نکته مهم در کاربرد سندی که از آن انتظار می‌رود چراغ راه برون­‌رفت از چالش­‌های نظام آموزشی کشور باشد عدم تفسیرپذیری، شفافیت و وضوح در بیان اصطلاحات مورد انتظار خود است که در غیر این صورت علاوه بر احتمال دست نیاز به اهداف بلند سند، امکان تفسیر به رأی­‌ها و حرکت در مسیر‌هایی خلاف اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز وجود دارد.

این پژوهش کوشیده است اصطلاحات مطروحه در سند را که تفسیرپذیر بوده‌­اند به اختصار در سه حوزه لغوی، اصطلاحی و سیاقی بررسی کرده و تعریف کند تا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کارایی و اثربخشی خود را در تمام سطوح مخاطبین خود از جمله تمام متصدیان امر تعلیم و تربیت در سطح مدارس نیز گسترش دهد؛ بنابراین هدف اصلی تحقیق ارائه تعریف روشن و مطلوب سیاقی اصطلاحات غیرواضح یا اختلافی به کار رفته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

همچنین پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی – تحلیلی بوده و به روش مفهوم­‌شناسی پلکانی و در دو گام انجام گرفته است.

گام اول، اصطلاحات تفسیرپذیری که نیاز به تعریف و تبیین داشتند، به روش مصاحبه گروه کانونی و به روش نمونه­‌گیری هدفمند [با بهره­‌گیری از نظرات کارشناسان ستادی وزارت آموزش و پرورش (۳ نفر)، معلم و مدیر مدرسه (۴ نفر؛ ۲ نفر معلم و ۲ نفر مدیر)، کارشناسان کمیسیون تعلیم و تربیت (۲ نفر)، متخصص دانشگاهی حوزه تعلیم و تربیت (۲ نفر)]و به تعداد ۱۱۵ استخراج شدند.

گام دوم، پس از جمع­‌بندی نظرات و تعیین اصطلاحات جهت تعریف، به روش مفهوم­‌شناسی پلکانی به معناشناسی و تبیین آن‌ها پرداخته شد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقش و اهمیت سرنوشت­‌سازی در جریان تعلیم و تربیت کشور می­‌تواند داشته باشد.

تحقق این نقش و اهمیت در گرو روشن­‌سازی و به‌کارگیری صحیح سند است

با توجه به اینکه اختلاف در مبادی و مبانی در تعریف و تفسیر افراد از اصطلاحات مؤثر است و هر کس بر اساس انتظارات و پیش‌فرض‌ها و پیش­‌دانسته­‌های خود، برداشت‌های مختلف و متفاوتی از آن‌ها در ذهن­ دارد، درک و فهم اصطلاحات به کار رفته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مشمول این قاعده است و از آن مستثنی نیست و لذا ممکن است در تفهیم و تفاهم تخصصی آن ناهمسانی به وجود آید.

بدون داشتن تعریفی روشن از اصطلاحات به کار رفته در سند، شناخت سند غیرممکن است. زیرا هر اصطلاح در هر رشته، متن و سند، معنا و کاربرد خاصی از آن مد نظر است. این مسئله آنجا اهمیت خود را نشان می‌دهد که عدم درک و استنباط صحیح و مناسب از اصطلاحات و به‌کارگیری آن‌ها در معانی متعدد و متفاوت ممکن است مشکلات فراوانی را در مقام نظر و عمل در فرآیند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به وجود آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار