به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم سوزنچی معاون خط مشیگذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه صبح بخیر ایران از شبکه یک سیما پیرامون آخرین تحولات کنکور، سهیمهها و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در هر سیستمی که یک تعدادی از ظرفیت وجود داشته باشد و تعداد متقاضی در آن زیاد باشد شما ناگزیر از انتخاب هستید، اما این انتخاب باید چگونه و با چه سیستمی صورت بگیرد تا به نتیجه مطلوبی دست یابیم.
سوزنچی بیان کرد: کنکور به صورت سنتی و تاریخی در کشور ما برگزار میشود که در سال ۱۳۱۷ زمانی که تعدا د متقاضیان از تعداد صندلیها بیشتر شد، مسئولین ناگزیر از برگزاری یک آزمون بودند که خود دانشکدهها متولی آن شدند که در سال از ۱۳۳۴ این مسئولیت از دانشکدهها به دانشگاهها منتقل شد.
معاون خط مشیگذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در سال ۱۳۵۴ سازمان سنجش تاسیس شد که فقط متولی سنجش بود و همچنان پذیرش را خود دانشگاهها انجام میدادند. در حال حاضر سیستم ما سیستم متمرکز شده است، یعنی پذیرش و سنجش منوط به آزمونی است که برگزار میشود.
او با اشاره به تعداد بالای متقاضیان ورود به دانشگاههای کشور اظهار کرد: حدود ۸۰ هزار صندلی در دانشگاههای دولتی وجود دارد که برای آن یک میلیون داوطلب در کنکور شرکت میکنند که این امر پذیرش را واقعا پیچیده و سخت کرده است.
سوزنچی در ادامه با اشاره به روند بررسی حذف کنکور در مجلس گفت: اولین قانون در این زمینه، قانون حذف کنکور بود که در مجلس مطرح شد که بر اساس آن گفته شد پذیرش در دانشگاهها به جای کنکور بر مبنای سوابق آموزشی و تحصیلی باشد، اما چنین چیزی عملی نیست چرا که معدلها هم نمیتواند ما را در انتخاب عادلانه یاری کند. در سال ۹۲ مجلس قانون دیگری به عنوان سنجش و پذیرش دانشجو مطرح کرد که برمبنای آن شورای سنجش و آموزش ایجاد شد.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فلسفه شکلگیری سهمیهها گفت: اولین سهمیه، سهمیه مناطق بود که به آن دسته از داوطلبانی که در مناطق محروم زندگی کرده و امکانات آموزشی خوبی ندارند، تعلق میگیرد.
سوزنچی با بیان اینکه همه افراد با شرایط یکسانی در آزمون شرکت نمیکنند، افزود: با توجه به اینکه داوطلبان با شرایط متفاوتی در کنکور شرکت میکنند، ما برای جبران، یکسری سهمیهها را ایجاد کردیم تا تفاوتی میان افرادی که شرایط تحصیل با امکانات عالی را دارند با آن دسته از داوطلبانی که با حداقل امکانات آموزش میبینند، وجود داشته باشد.
او در ادامه با اشاره به تعداد زیاد سهمیهها در کنکور گفت: تعداد زیادی سهمیه داریم که به مرور و بنا بر اتفاقی که افتاده، مانند سیل، زلزله و غیره اضافه شدهاند که در مجموع ۱۹ مورد میشود و برخی از آنها هم مانند سهمیه رزمندگان در طول زمان از بین رفتهاند، یعنی سهمیه وجود دارد، اما چون عملا رزمندهای وجود ندارد، خود به خود از بین رفته است.
معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مسئله اصلی در خصوص سهمیهها در حال حاضر، سهمیه ایثارگران است که در سال ۱۳۹۲ به تصویب مجلس رسید و در همان سال ابلاغ شد، اما در سال ۱۳۹۶ در این زمینه تجدید نظری صورت گرفت. این سهمیه ۲۵ درصد سهمیهها را دربرمیگیرد که ۲۰ درصد آن اعمال میشود. در سال ۱۳۹۶ با تصویب سهمیه ۵ درصدی برای جانبازان، قرار شد باقیمانده سهمیه ایثارگران با این ۵ در صد پر شود.
سوزنچی با اشاره به ایجاد کارگروه مشترک میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس با محوریت بررسی سهمیههای کنکور بیان کرد: در حال حاضر کارگروه مشترکی با مجلس داریم که این موضوع را به سرانجام برسانیم. یک سهمیه هم بومی گزینی است که آن هم به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد. مشکل اصلی، برگزاری کنکور است، ما معتقدیم سنجش و پذیرش باید از یکدیگر مجزا باشند و به دنبال اجرایی کردن این اصل هستیم که سنجش را به جای یک بار، دو بار در سال انجام دهیم، اما مقاومتهای زیادی در این زمینه وجود دارد.
او ادامه داد: اقدام دوم این است که سنجش فقط از طریق آزمون تستی نباشد، یعنی درصددیم تا کنکور را از حالت تک بعدی خارج کنیم. در حال حاضر ۸ سیاست در این باره انجام شده که در حال بررسی است؛ این تغییر در کنار حذف برخی سهمیهها میتواند اتفاق خوبی باشد که کارهای آن انجام شده است تا این حالت المپیک وار کنکور به شدت کم رنگ شده و سنجش عادلانهتری داشته باشیم و به این ترتیب از بار استرس خانوادهها بکاهیم.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/
من یه دانش آموز با استعداد فوق العاده در زمینه پزشکی هستم
از نظر روانشناسی هم intj هستم و کنجکاو ام
فرزانگان 1 هم درس خوندم
زرنگم بودم
روز کنکور حال خوبی نداشتم
کنکور م خراب شد
حالا در نظر بگیرید یه نفر که استعدادش در زمینه هنره بیاد پزشکی بخونه
چی میشه ؟؟ آهااا خسته میشه افسرده میشه از پزشکی زده میشه یا میمونه و همچنان درسش رو میخونه و میشه یه دکتر عمومی که فقط به فکر درامده ( مسلما کسی که نمیتونه مردم رو درمان کنه به این راها کشیده میشه ) یا این که کلا انصراف میده و یه زمینه دیگه مشغول به کار میشه که این طیف هم کم نیستند
مثلا پزشک بانکدار پزشک کارمند پزشک اشپز پزشک راننده
یه گروه خطرناک هم وجود دارن کسایی که با وجود نالایقی میرن تخصص میگرن اسم اونارو دیگه باید گذاشت قاتلین باکلاس
مسئولین لطفا در مسئله پذیرش یکم حساسیت و دقت به خرج بدید آینده کشور وابسته است به آینده ما جوونا
یه مسئله دیگه هم که وجود داره ظرفیت پذیرش کم در سه رشته دندون و دارو و پزشکیه و ایجاد زمینه رقابت در این سه رشته در بین فارغ اتحصیلان رشته تجربی است
ظرفیت رو ببرید بالا چرا تعداد پزشکای ما باید از همه جا کمتر باشه
و در آخر در این بوم ابو علی سینا هایی وجود داره که نیاز به تدابیر ویژه مسئولین در زمینه پذیرش دانشگاه ها است و ...
کنکور چیز بدی نیست بد نشونش دادن.مگر دانشگاه ها در دو مقطع مهر و بهمن ورودی ندارند؟ خب یک کنکور در تابستان و یکی در پاییز برگزار کنید تا رقابت آرامتر بشه و پشت کنکوری ها یکسال عمرشان تلف نشود با4ماه مطالعه بیشتر در بهمن ماه پذیرش بگیرند.
اما واگذاری پذیرش به دانشگاه ها ایجاد رانت و بی عدالتی میکنه. چون دانشگاه به کسی جوابگو نیست و هیچ معیاری برای سنجش پذیرش مناسب وجود نداره.