پلاک نشدن خودرو‌های یورو ۴ گلایه این روزهای بسیاری از شهروندان است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای سال گذشته بود که بنا به ماده ۴ قانون هوای پاک مقرر شد تا فروش خودرو‌های یورو ۴ توسط شرکت‌های خودروساز به آحاد مردم ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوز‌های آلایندگی و استاندارد‌های یورو ۵ اقدام کنند، اما به خاطر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا امسال به تعویق افتاد و از ابتدای سال جاری فروش این گونه خودرو‌ها ممنوع شد.

از طرفی برخی از شرکت‌های خودروساز اقدام به عرضه و تحویل خودرو‌های تولیدیشان با استاندارد یورو ۴، به متقاضیان کردند و از سوی دیگر هم سازمان حفاظت محیط زیست تأییدیه لازم را برای شماره گذاری این گونه خودرو‌ها نمی‌دهد.

در زمان شماره گذاری خودرو باید سازمان ملی استاندارد گواهینامه پاس شدن استاندارد‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست گواهینامه مربوط به دارا بودن مجوز یورو۴ را از نظر آلایندگی صادر کند و تا این دو گواهینامه صادر نشود، پلیس خودرو را شماره گذاری نمی‌کند.

اگر خودروساز به تعهد خود مبنی بر تولید خودرو‌های یورو ۵ عمل نکند و سازمان حفاظت محیط زیست هم در این زمینه گواهی مربوطه را صادر نکند، خودرو‌های یورو ۴ شماره گذاری نمی‌شوند.

سرهنگ محمد علی زارع معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پلیس راهور ناجا برابر قانون پس از اخذ تأییدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست، خودرو‌ها را شماره گذاری می‌کند.

وی افزود: برابر ماده ۴ قانون هوای پاک، این خودرو‌ها مستلزم اخذ تأییدیه از سازمان محیط زیست هستند و پیش فروش و فروش آن‌ها ممنوع است.

با توجه به این موضوعات، تعداد قابل توجهی از خودرو‌های تولیدی با استاندارد یورو ۴ به خریداران تحویل داده شدند و اکنون مالکان خودرو‌های بدون پلاک در بلاتکلیفی پاسوز ندانم کاری مسئولان حوزه‌های مختلف در این زمینه شدند.

در همین رابطه با پیگیری که از سازمان تعزیرات حکومتی انجام دادیم مشخص شد که بررسی در این حوزه در صلاحیت کاری سازمان تعزیرات حکومتی نیست و اصل ماجرا حقوقی است و رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم قضایی است.

عدم صدور مجوز خودروهای یورو ۴ از سوی سازمان محیط زیت در سال ۹۹

پیش از این نیز سید محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه قانون هوای پاک از ابتدای سال ۹۹ به طور جدی خودرویی که مجهز به استاندارد یورو ۵ نباشد حق شماره گذاری ندارد، اظهار کرد: در قانون هوای پاک استاندارد‌ها به طور کامل مشخص شده و در آن مسأله استاندارد آلایندگی خودرو‌های سبک و سنگین نیز ذکر شده است.

او با بیان اینکه تمام خودرو‌ها باید منطبق با استاندارد یورو ۵ باشند، ادامه داد: بر اساس این قانون قرار بود که از ابتدای سال گذشته تمامی خودرو‌های تولید شده در داخل کشور به استاندارد یورو ۵ ارتقا پیدا کنند که متأسفانه با جلساتی که برگزار شد، این اقدام یک سال به تعویق افتاد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این قانون قرار بود از ابتدای سال ۹۹ به طور جدی اجرا شود، گفت: این موضوع اکنون یک قانون است و سازمان محیط زیست از ابتدای سال ۹۹ تحت هیچ شرایطی برای خودرو‌های یورو ۴ مجوزی صادر نکرده است.

دادستانی می‌تواند به عنوان مدعی العموم به موضوع ورود کند

برای بررسی موضوع و اینکه خریداران خودرو‌های یورو ۴ باید چه اقدامی انجام دهند، به سراغ محمدعلی بهمنی وکیل پایه یک دادگاه رفتیم و مراتب را از وی پرس و جو کردیم.

محمدعلی بهمنی گفت: این موضوع از باب مسئولیت مدنی متوجه شرکت‌های خودروساز است و خودرویی که این شرکت‌ها به متقاضیان می‌فروشند باید قابل استفاده باشند و خودروهایی را که همراه با آلایندگی هستند، به خریداران نفروشند.

وی افزود: مصرف کننده موظف نیست که سلامت محیط زیستی و محور‌های آلایندگی خودرو‌ها را بسنجد و چنین مکانیزمی هم برای انجام این کار وجود ندارد، لذا او فقط برای خرید خودرو به سراغ شرکت‌های خودروساز می‌رود.

وکیل پایه یک دادگاه تصریح کرد: شرکتی که خودروی معیوب تولید می‌کند، مسئول و موظف است نسبت به رفع نواقض اقدام کند.

وی افزود: متولیان شرکت‌های خودروساز باید مالکان خودرو‌های تولید شده با استاندارد یورو ۴ را دعوت کنند و خودرو‌های فروخته شده را از آن‌ها پس بگیرند و نسبت به اعمال معیار‌های سازمان محیط زیست بر روی خودرو‌های مدنظر اقدام کنند.

بهمنی ادامه داد: متولیان شرکت‌های خودروساز نباید ریالی از خریداران خودرو‌ها طلب کنند، بلکه بابت بروز چنین مشکلاتی باید به آن‌ها خسارت هم پرداخت کنند.

وی افزود: اگر شرکتی از لحاظ فنی نمی‌تواند خودرو‌های تولید شده با معیار‌های یورو ۴ را تغییر دهد، باید آن‌ها را اوراق کرده و سپس معادل وجه فروش این خودرو‌ها را به نرخ روز به خریداران باز پس دهد.

وکیل پایه یک دادگاه ادامه داد: در صورتی که شرکت خودروسازی به تعهدات خود عمل نکند و برای رفع کاستی‌ها نیز کم کاری کند، دادستانی از باب حفظ حقوق عامه می‌تواند به موضوع ورود کند و بدون اینکه متضرری شکایت کند، شرکت‌ها را مکلف به ترمیم خودرو‌ها و پرداخت خسارات کند.

به گفته بهمنی، هر کدام از دارندگان خودرو‌های تولید شده با معیار یورو ۴ می‌توانند با مراجعه به دادگاه نسبت به ضایع شدن حق و حقوقشان به مراجع قضایی شکایت کنند و از طریق حقوقی به موضوع ورود کنند.

با توجه به بیان این موضوعات باید دید که آیا شرکت‌های خودروساز اشتباه خود در خصوص تولید خودرو با معیار یورو ۴ را قبول خواهند کرد و در ادامه برای جلب رضایت خریداران این خودرو‌ها اقدامی انجام خواهند داد یا خیر؟ و اینکه آیا مراجع قضایی مانند دادستانی برای حل و فصل ماجرا و تعیین تکلیف صد‌ها پرونده این چنینی به موضوع ورود خواهند کرد یا خیر؟


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید یزدی
۲۰:۴۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
الان نزدیک به ۴سال ازثبت نام خودروال ۹۰میگذردادیبهشت۹۹ملشین بدون پلاک تحویل گرفتم امثال من بیش از۴هزارنفرهستندلطفا راهنمایی کنید چه بایدبکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
گرامی
۲۱:۵۱ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
چرا دادستانی به عنوان نماینده مدعی العموم وارد نمیشه؟ 4 ماهه پول ما تکمیل شده . خودرو رفته دست نمایندگی... نمایندگی خودروی بی پلاک را نه تنها تحویل نمیده بلکه بابت هر شب نگهداری خودرو مبلغ 10 هزار تومن هم درخوواست میکند. تو را به خدا موضوع را رسانه ای و پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۱۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
سلام. خودرو یورو ۴ در سال ۹۸ پلاک میشدند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
سازمهن محبط زیست اگه عرضه داشت و ادعا داره برای ماشین های مردم که باید یورو پنج باشه اینقدر که قدرت داری برو بنزین رو کیفیتش رو ببر بالا که بنزین هرچه بادکیفیت تر باشه خودوروی. یورو 4 هم مثل یورو پنج عمل میکنه پس اکه زورشون به ادنا نمیرسه به مردم ضرر نزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
دولت ماشین های دست دوم خارجی وارد کند خیلی ارزان است.مردم می خرن قیمت میاد پایین..الان یه ماشین دست دوم در اروپا ۸ میلیون تومان است....ماشین وارد بشود خیلی ارزانتر از ماشین داخلی است.شاید یک دهم قیمت اینجا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۳۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
خودروسازان با هزاران ترفند و‌حیله به گران شدن خودرو ها و با کم کاری این وضعیت اسف‌بار را بوجود آوردند حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند این است که استانداردهای تولید خودرو و زیست محیطی و سازمانها حفاظت محیط زیست و استاندارد آلایندگی موتورها را رفع کنند.و این کمترین خدمت به مشتریان و خریداران خوب و صبور هموطن و ایرانی است.
Iran (Islamic Republic of)
حسن زاده
۱۷:۲۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
چاقو دسته خودش رو نمی بره، همشون باهم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
مدیری که این ماشینها را فروخته باید به شدت مجازات کنند غلط کرده ماشینی را که مشگل قانونی داشته فروخته وپول انرا گرفته دادستانی باید بدون هیچ گذشتی با این مدیر برخورد کند لطفا چاپ کنید از این مدیران فاسد حمایت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
بابا کوتاه بیاین دیگه. این ماشینای ما رو بدین.حالا ماشین شد یورو۵ هوا پاک میشه؟. اون ماشینای کهنه چی. اون دود سیاه که از اتوبوسا و کامیونا میان بیرون چی. اون بنزین بی کیفیت چی.والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
بابا کوتاه بیاین دیگه. این ماشینای ما رو بدین.حالا ماشین شد یورو۵ هوا پاک میشه؟. اون ماشینای کهنه چی. اون دود سیاه که از اتوبوسا و کامیونا میان بیرون چی. اون بنزین بی کیفیت چی.والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
سنگ بزرگ پیش پای خریداران و خودروسازها/ خودرو‌های پیش فروش شده شماره گذاری نمی شود؟
چرا پیش فروش شده ؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۴۴ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
چون تمامی ماشینها ناقص هست نمی تونن بدن دست مردم میگن استاندارد نداره به محض اینکه درست بشن همه پلاک میشن
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۱۴:۰۷ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
مطمئن هستم زور هیچ کس تو این مملکت به مافیای خودرو نمی رسه .خودتون و مردم رو زحمت ندید.همیشه سهم مردم از تصمیمات و اقدامات دولتی و شرکت های خودرو سازی گرفتاری و اسیری و ضرر است.مهلت رو تمدید خواهند کرد.این خط و این نشان.
Iran (Islamic Republic of)
سهراب نجاری
۱۰:۰۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
یه ماشین دورست و حسابی ردیف نکرد یه ترمز نداره یا مصرف سوخت بالاست و یا شاسی ضعیفه تعادل هم نداره چه پژو باشه چه پراید قیمتها رو هم بوردن بالا چه خبر ه مردمان شریف ایران نباید بخرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
خودرو ساز چه تقصیری داره اون موقع که داره میفروشه میگه یور ۴ مردم کاسب میروند میخرند حالا اعتراض دارن که چرا پلاک نمی شه و دولت که معمولا بنگاه. اش را تنها نمی گذارد مثل اون ۳۰۰۰ تاکسی یورو۴ که اجازه داد و دودش اشکال نداره بره حلق مردم این خودرو ها را هم دودش را میبره تو حلق مردم ، فقط خودرو ساز خوب سود میکنه واصلا مصوبات محیط زیست را رعایت ننی کنه و همینی هست که هست میخواهی بخر ننی خواهی برو خودرو یورو ۵ خارجی بخر به این میگن عدالت محوری زورگو به مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
نگران مجوز سازمان محيط زيست نباشيد اون با كلانتري زود حل مي شود! مطمئن باشيد كه اين خودروها وارد بازار خواهند شد و سلامتي احاد مردم را به خطر خواهند انداخت بدون ديده شدن چنين هزينه هاي پنهاني در حسابرسي خودروسازها.
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۰۹:۳۴ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
شرکتهای خودرو سازی درامد دولت هستند متاسفانه به خاطر درامدی که برا دولت دارند هیچ کیفیتی ندارند و هیچ نظارتی هم نمیشند ترفند گرانی خودرو هم خود دولت هست همش دارند به مردم دروغ میگند همه دست خودشون هست مردم را بازی خودشون قرار دادند و به دروغ دارند میگند ما نمیتونیم گرانی را کنترل بکنیم خدا واقعا بداد مردم برسه
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۹:۳۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
۴ ماهه که ساندرو تحویل گرفتم بدون پلاک و ۴ ماهه که از بیمه و گارانتی ماشین کم شده بدون اینکه بتونم ازش استفاده کنم کی قراره ضرر و زیان مارو جبران کنه.این آشفته بازار تا کی تا کجا.قوه قضائیه منتظر چی هست یکی دو نفر که نیست چند هزار نفر همین مشکل رو داره آیا به عنوان مدعی العموم نمیتونه ورود کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
چرا خود شما نرفتی و شکایت کنی
حتما باید یکی دیگه بیاد
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۳:۲۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
فرض کن من رفتم شکایت کردم و مشکلم حل شد .اون چند هزار نفر دیگه چیکار کنن.یعنی مملکت طوری شده که تا شکایت نکنی نباید به حقت برسی پس قوه قضائیه برای چیه .اینجا صحبت حقوق ضایع شده چند هزار نفره نه یکی دو نفر اینجور جاها دادستان باید به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کنه مجید جان دلبندم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
داداش مگه ما بیکاریم که پاشیم بریم شکایت کنیم. ۶ ماهه که از موعد تحویلش گذشته تحویل نداده.حالا ۶سال هم آواره دادگاهها بشیم.مشکل یکی دو نفر که نیست.من شنیدم نزدیک ۲۵ هزار نفر این مشکلو دارن
Iran (Islamic Republic of)
ع
۰۹:۱۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
"دادستانی از باب حفظ حقوق عامه می‌تواند به موضوع ورود کند و بدون اینکه متضرری شکایت کند، شرکت‌ها را مکلف به ترمیم خودرو‌ها و پرداخت خسارات کند."


امیدوارم خدا شر هرکس را که به این مردم ظلم می‌کند، بخصوص صنایع خودروسازی ظالم داخلی را از سر این مردم کوتاه کند.
Iran (Islamic Republic of)
تیز
۱۴:۵۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
الهی آمییییییییین
آخرین اخبار