قرار بود امسال مجوزی برای فروش خودرو‌های یورو ۴ صادر نشود، اما چند شرکت خودروساز تولیدات خود را پیش‌فروش کرده‌اند.

انتظار هزاران خودرو یورو ۴ برای شماره گذاری/ محیط زیست: از ابتدای سال ۹۹ مجوزی برای خودرو‌های یورو ۴ صادر نشده استبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همانطور که می‌دانید سهم خودرو‌های سبک و سنگین در آلودگی هوا قابل چشم پوشی نیست و بیشترین مشکلی که در رابطه با حمل و نقل عمومی وجود دارد مواجه مردم با دود‌هایی است که از وسایل نقلیه عمومی خارج می‌شود.

بیش از یک دهه است که کلانشهر‌های کشور بیش از گذشته آلودگی هوا را تجربه می‌کنند، آلودگی هوایی که نفس افراد حساس و غیر حساس را تنگ می‌کند.

به دنبال این ماجرا‌ها سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش این مسئله با سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در این موضوع دخیل هستند، جلساتی را برگزار کرد که نتیجه آن تصویب قانون هوای پاک در سال ۹۶ بود.

در یکی از ماده‌های این قانون به استاندارد آلایندگی خودرو‌ها اشاره شده است که بر اساس آن خودروسازان داخلی موظف هستند خودرو‌های تولید شده را از یورو ۴ به یورو ۵ ارتقا دهند.

این قانون برای خودروسازان از ابتدای سال ۹۸ اجرا شد، اما با رایزنی‌ها و برگزاری جلساتی این موضوع یک سال به تعویق افتاد و محیط زیست از ابتدای سال ۹۹ مصمم‌تر از سال گذشته بر عملی شدن این موضوع پافشاری کرد.

سازمان محیط زیست در پایان سال ۹۸ اعلام کرد که از ابتدای سال ۹۹ خودرویی که مجهز به استاندارد یورو ۴ باشد شماره گذاری نخواهد شد.

اما با توجه به اعلام سازمان محیط زیست خودروساز‌ها این موضوع را پشت گوش انداخته و همچنان دست به تولید خودروهایی با استاندارد یورو ۴ می‌کنند با امید اینکه شاید برای شماره گذاری آن‌ها سازمان محیط زیست فکری کند و نتیجه آن عدم شماره گذاری تعداد زیادی خودرو شخصی و حدود هزار و پانصد خودرو تاکسی است.

هزاران خودرویی که در صف انتظار برای شماره گذاری هستند و سازمان محیط زیست اعلام کرده است که این یک قانون است و سازمان محیط زیست به هیچ وجه بر خلاف قانون عمل نکرده و مجوز شماره گذاری برای این خودرو‌ها صادر نخواهد کرد.

همین موضوع سبب شکایت تعداد زیادی از تاکسیران‌هایی شده است که خودرو آن‌ها شماره گذاری نشده است. مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در همین خصوص اظهار کرد: موضوع احتکار در مورد خودرو‌های تاکسی مطرح نبوده و باید اعلام کنم اخبار منتشر شده در این زمینه مربوط به همان تاکسی‌هایی است که به علت ابلاغیه سازمان محیط زیست مبنی بر ارتقاء سطح آلایندگی به یورو ۵ در صف شماره گذاری هستند.

ضامنی با تاکید بر این نکته که خودرو‌های تاکسی دارای شماره شاسی هستند، گفت: در کل کشور نزدیک به هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو تاکسی متعلق به رانندگانی است که در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی خودرو خود را اسقاط کردند و حالا بر اساس ابلاغیه سازمان محیط زیست کار شماره گذاری آن‌ها تعلیق شده است.

او با تاکید بر این نکته که تاکسی خودرویی نیست که با خرید و احتکار آن قیمت آن افزایش پیدا کند، گفت: در چند روز گذشته جلسه‌های فشرده‌ای را با نمایندگان سازمان محیط زیست برای حل مشکل شماره گذاری‌های تاکسی‌های تولیدی داشتیم که امیدواریم هرچه سریعتر مشکل شماره گذاری آن‌ها برطرف شود.

همانطور که اجرای این قانون در سال ۹۸ یک سال به تعویق افتاد، اکنون نیز خبر‌هایی مبنی بر رایزنی و برگزاری جلساتی برای متقاعد کردن سازمان محیط زیست به گوش می‌خورد که در این باره سید محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه قانون هوای پاک از ابتدای سال ۹۹ به طور جدی خودرویی که مجهز به استاندارد یورو ۵ نباشد حق شماره گذاری ندارد،  اظهار کرد: در قانون هوای پاک استاندارد ها به طور کامل مشخص شده و در آن مسئله استاندارد آلایندگی خودرو‌های سبک و سنگین نیز ذکر شده است.

او با بیان اینکه تمام خودرو‌ها باید منطبق با استاندار یورو ۵ باشند، ادامه داد: بر اساس این قانون قرار بود که از ابتدای سال گذشته تمامی خودرو‌های تولید شده در داخل کشور به استاندارد یورو ۵ ارتقا پیدا کنند که متاسفانه با جلساتی که برگزار شد، این اقدام یک سال به تعویق افتاد.

رئیس مرکزملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این قانون قرار بود از ابتدای سال ۹۹ به طور جدی اجرا شود، گفت: این موضوع اکنون یک قانون است و سازمان محیط زیست از ابتدای سال  ۹۹ تحت هیچ شرایطی برای خودروهای یورو ۴ مجوزی صادر نکرده است.

میرزایی قمی درباره خودرو‌های تاکسی که شماره گذاری نشده اند، بیان کرد:موضوع تاکسی ها به صورتی بودکه خود خودرو ساز از قانون آن تخطی کرده است و خودروسازان می دانستند که باید از ابتدای سال جاری تولیدات خود را به یورو ۵ ارتقا دهند و سازمان محیط زیست نیز از این موضوع کوتاه نخواهد آمد و نمی تواند خلاف قانون عمل کند.

او با بیان اینکه خودروساز‌های داخلی توان ارتقا خودرو‌های یورو ۴ به یورو ۵ را دارند، افزود: این قانون است و سازمان محیط زیست هم نمی‌تواند برخلاف قانون عمل کند مگر اینکه خودروسازان بروند و مصوبه دولت را بگیرند و اظهار کنند که خلاف قانون عمل کرده اند.

میرزایی قمی در پاسخ به سوال اینکه ماجرای ۲۵ هزار خودرو داخلی که اکنون در مرحله پیش فروش است، تصریح کرد: تعدادی از خودرو‌ها مجوز یورو ۵ دارند، اما تعداد زیادی از آن‌ها هنوز مجوز محیط زیست را دریافت نکردند.

او با بیان اینکه موضوع سلامتی مردم قابل اهمیت است، گفت: ارتقا استاندارد آلایندگی ارتباطی با تحریم‌ها ندارد و این موضوع هم قابل توجه است که بر اساس قانون  پیش فروش خودروها خلاف قانون است.

گفتنی است تبدیل خودرو یورو ۴ به یورو ۵ تاثیر چندانی بر افزایش قیمت خودرو نخواهد شد همچنین خودروسازهای داخلی توان تولید آن را دارند اما دلیل اینکه این موضوع مورد بی توجهی خودروسازان قرار گرفته است و همچنان خودروهای یورو ۴ تولید می شود نامشخص است و اکنون که هزاران خودرو یورو ۴ تولید شده است باید دید تا سران قوه برای شماره گذاری آن چه نتیجه ای خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده احتکار تاکسی های صفر در پارکینگ

خودرو‌هایی که با استاندارد یورو ۵ تولید نخواهند شد

توضیحات سازمان محیط زیست در مورد سهم خودروهای سواری در آلودگی هوا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
براستی خرید یک اتوموبیل بایداینقدراعصاب خردکن باشدکه هر روزبا معزل تازه ای مواجه شدیمچرا این مسایل را ابتدابرای مردم رو نمیکنید؟!!
Germany
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام بروید از بانک هایی بعد از کرونا که قرار شد ۳ ماه قسط نگیرند ولی اقساط رو با سود تاخیر می رند گزارش تهیه کنید اگر ادعای گفتن مشکلات مردم دارید با خود یدک می کشید مدارک دال بر اینکه بانک ملی از بنده ۳ماه قسط کرونا رو با سود تاخیر هم به زور گرفته موجود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
سپاه و ارتش بايد فورا به دانش فني ساخت انژكتور و ECU و سنسور دست پيدا كنن ولو قطعاتشون اينقدر بزرگ باشه كه مجبور بشيم موتور پرايد رو بذاريم تو كاپوت ٤٠٥
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
هر روز یک فشار جدید به مردم وارد میشه
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۳:۳۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
خب الان تکلیف من راننده که دارم خرجمو از تاکسی در میارم و 3 ماهه کار نکردم و تازه باید از این ماه قسط ماشین هم بدم چیه چجوری میخوایید جبران کنید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۳۲ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
دولت وخودرو سازها دارن با مردم بازی میکنند چرا به خاطر آلودگی هوای تهران وکلان شهرها بقیه مردم باید تاوان پس بدن چرا تهرانیها ودیگر کلان شهرها را از خرید وثبت نام خودرو منع نمیکنند دفعه قبل که وام درنظر گرفتن تقریباً 80درصد خودرو ها به تهرانیها وکلان شهرها رسید خدا لعنت کند لیبرالهای کثیف وظالم را درهرپست ومقامی هستن
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۴۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
چرا این خودرو سازا اینقد قدرتمندن که قوانین براشون کشکه خدایا کی پشت این خودرو سازا ست کاش قبل از مرگم این رازو میفهمیدم هرچن که میدانم اما علنی بهتره
Germany
ناشناس
۲۰:۳۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
اینهمه گفتم و دیگران هم گفتند نخرید. اینها فقط پول می خواهند جلسات مختلف و پیش فروش دهه فجر و عید نوروز و عید فطر و ده ها مناسبت دیگر فقط بهانه ای برای گول زدن است گوش ندادید حالاحالاها باید بدوید تا حداقل اصل پول خود را بدون سود و زمانی که ارزشش به یک سوم رسید دریافت کنید
خداوند صبر جمیل عنایت بفرماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
چه تیتری زدین
عزیز من تخلف خودروساز کاملا مشهود . رو در رو قرار دادن مردم با یک سازمان حکومتی قشنگ مشخصه.
وقتی می دونستن پلاک نمیشه چرا پیش فروش کردن.کلاهبرداری و زیرو رو کشی و گرگان گرفتن منافع مردم .
تا کی باید چنین شرکتهایی رو تحمل کنیم
چرا نیروی انتظامی از اینا شکایت نمیکنه
چرا قوه قضائیه مسئول فروش شرکت های خودروسازی رو به جهت فریب مردم محاکمه نمیکنه
چرا مجلس وزیر کشور و رئیس جمهور رو بابت تخلفات مکرر خودروسازها استیضاح نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام تا اونجاکه تواخبارشنیدیم گاهی حتی خودروسازهای بزرگ خارجی نیز استانداردهارو رعایت نمیکردند چ برسه داخلیا هر چندوقت ی بارهمچین بازیهایی راه میندازند کلک جدیدشونه دست همشون تو جیب مردمه اینا خودرو ب قیمت ب مردم نمیدن دولت غربگرا دولت ول وزرا سرمایه دار بردبردبردخورد
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
شماخیلی راست میگیدخودروهای معوق فاکتورنشده سال98روفاکتورکنیدکه الان بیش از10ماه میگذره ازاینکه یه حواله تکمیل وجه شده رنوسادروجایگزین ساینا متعلق به برج 6/98باهزاربدبختی خریدم وبابت تکمیل وجحش تمام زندگیم غرض کردم تاتونستم پول حواله روجورکنم جالب اینجاست که به قول خودتون خودروی های طرح تبدیلی رو زودترمیدیدپس چی شدخدالعنتتون کنه تاامروز14/3/99شده 10ماه پس چراحواله هاروفاکتورنمیکنیدچراماشین های معوق مردم تحویل نمیدید؟مگه بنده وامسال بنده گناهی کردیم پول دادیم دست شرکت سایپاخدایا خسته شدیم...
Iran (Islamic Republic of)
سیده عباس
۱۶:۵۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
الان یک سال یک ماه شرکت سایپا ماشین ماشین تیبا دوگانه سوز من تحویل نمیده بعد یه عمره خواستم یه ماشین بخرم که اسنپ کار کنم.
یک سال یک ماه دیرکرد داره اگر فکر فکر فکر فکر فکر فکر فکر
مردم هستن به داد ما مردم بدبخت برسین چرا هیچ کس نظرات
نمیکن. یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۴۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
من کوییک ثبت نام کردم ۳ ماه از تحویلش گذشت ولی هنوز خبری نیست هفته پیش رفتم سایپا دیدم خیلیا مثل شما ۱ سال از تحویل خودروشو گدشت ولی هنوز هیچ خبری نیست دست از پا درازتر برگشتم و اصلا معلوم نیست کی تحویل بدن
Netherlands
بنده خدا.
۱۶:۳۵ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
نتیجه معلومه. این 25 هزار خودرو که مردم هجوم آوردن 3 ماه دیگه بگیرن میمونن واسه زمانی که به یورو 5 تبدیل بشن.مثلا 2 سال دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
الان تکلیف کسایی که مبلغ رو واریز کردن چی میشه واقعا؟ خواهش میکنم پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۵:۰۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
حاضر نیستیم دنبال مسیولین باشیم تا راحت هر کاری بخوان بکنن
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۴:۲۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
اییییی مردم بدبخت نگاه برا یه ماشین چقدر محتاج شدید کاری به مردم کردن که آرزو آرامش به دل گرفتن
بابا اینم ماشین بنزین ۳تمنی رو چکار میکنید
Iran (Islamic Republic of)
سید مجید
۱۴:۲۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
یک سال بود محیط زیست داشت به خودروسازها هشدار می‌داد که از اول سال 99 اجازه پلاک شدن خودروهای یورو 4 رونمی‌ده، اما خودروسازها اصلا توجهی نکردن. حتی همین الانشم دارن یورو 4 تولید می‌کنن. امروز فردا دهن محیط زیست رو می‌بندن میگن بگیر بشین سرجات زیاد حرف نزن و دوباره شروع می‌کنن به شماره‌گذاری خودروهای یورو 4. خودروسازها اونقدر پول و قدرت دارن که هیچکی حریفشون نمی‌شه حتی قانون...
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
هرگز زورشون به مافیا خودروسازی نمیرسه و هیچ کاری نمیتونن بکنن مگه دفعه اولی که قانون تو ایران اجرا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام.میشه پیگیر افزایش قیمت زیاد ماشینهای سنگین هم باشین و نتیجه پیگیریهاتون ب صورت گزارش آماده کنید...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
بهتره اول به فکربنزین باشیدبعدخودرو الان هیچ کدوم از پمپ بنزین های شهرستانها بنزین یورو4ندارن تابرسه به بنزین یورو5
Germany
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
تو مراکز بعضی استانها هست ولی متاسغانه به نرخ بنزین سوپر فروخته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
انشاالله که محیط زیست موفق بشه جلوی شماره گذاری رو بگیره ولی احتمالا دولت مصوبه تصویب میکنه و سازمان محیط زیست هم کاری از دستش بر نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۲:۰۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
در زمان اوج تحریم‌ها اجرای استانداردهای یورو ۵ و از رده خارج کردن پراید و پژو ۴۰۵ بیشتر شبیه خودزنیه چون الان بازار که کنترل نیست امکانات اجرای استانداردهای رو هم که نداریم تازه از این گذشته صنعت خودروسازی ایران تولیداتش همش از رده خارجه
Germany
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
صنعت خودروسازی؟؟؟؟؟
ما مونتاژ می کنیم
و خودرویی مونتاژ میشود که برای تولیدکنندگان خودرو در فرانسه یا کره و چین به صرفه نباشد آونوقت خط تولیدش را به مامیفروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
اگر واقعا آلودگی هوا و سلامت مردم مهم بود براتون، ای کاش یکمی هم پیگیر استاندارد بودن سوختهای توزیع شده در کشور بودید. ولی چون زور وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده های نفتی زیاده، هیچ مرجع و ارگانی کاری بهش نداره.
United Arab Emirates
ناشناس
۱۱:۰۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
بخاطر فروش خودرو یورو ۵ با قیمت بالاتر هست
Iran (Islamic Republic of)
مهمان
۱۰:۵۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
وقتی که 99% سهام خودروسازان و هیات مدیره های آن و قطعه سازان در اختیار دولت است و حتی اجازه قرائت گزارش تحقیق و تفحض مجلس را نمی دهند و ...

تنها راه ممکن شفاف سازی ست و لا غیر
Germany
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
شفاف سازی باید اول از بدنه دولت شروع شود بعد سازمانهای زیردست است
Iran (Islamic Republic of)
کارگر
۱۰:۴۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
با سلام چرا خودروسازان در پیش فروش فوق العاده خود خودروها را حدود 10 میلیون از یمت شورای رقابت گرانتر کرده اند. مثلا 206 تیپ 2را شورای رقابت گفت 61 و الان دارند 71 به مردم می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۵۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
باهمون 71میلیون تومن هم نه تولیددارن نه گیرکسی میاد
United States of America
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
10 میلیون خمسشه
Iran (Islamic Republic of)
Behnam
۱۰:۴۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
با سلام از سال ۹۷ تیبا ۲ پیش فروش ثبت نام کردم طبق قرار داد ۲۲ مهر تکمیل وجه کردم موعد تحویل آبان ۹۸ بود که متاسفانه هنوز که هنوزه تحویل نمیدن.خیلی ها هستن مثل من معطل ماشینشون هستن هر چی داشتن فروختن یه ماشین ثبت نام کردن اونم نزدیکه ۹ ماهه از موعد تحویلش میگذره تحویل نمیدن.ممنون از باشگاه خبرنگاران بابت پیگیری های مربوطه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
به خدا که محصولات داخلی اسم یورو ۴ رو هم دارن خراب می کنن تکنولوژی روز رو ببینیت بعد ببینید کجای این جهان هستید بعد اصلا به یورو چهار فکر نمی کنید فقط به مرگ فکر می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
همین خودروهای غیر استاندارد هم میتونستند تولید کنند الان پنج میلیون نفر واسه این خودروهای آشغال صف نمی کشید خودروساز اروپایی فقط آلایندگی غیر واقعی بود چه بلایی سرش آوردند؟ ایران سالانه چقدر کشته میده این خودروها کسی جوابگوی جان انسان هم نیست چه برسه به ...
Iran (Islamic Republic of)
Mmm
۱۵:۲۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
۷ میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
خودرو سازان یک سؤ استفاده گر هستند و با تولید این تاکسی ها قصد رودرو قرار دادن تاکسی دار ها با محیط زیست دارند.
محیط زیست باید بر قانون پا برجا بماند برای حفظ فرزندان ما در اینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
سوء مدیریت یعنی همین
Iran (Islamic Republic of)
علی موسوی
۰۹:۰۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
این دعوا ها به مصرف کننده ربطی نداره،شرکت های خودرو ساز باید طبق قرار داد محصولات رو به مشتری تحویل بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
تنها راه تاكسي هاي بدون آلودگي تاكسياي برقيه كه منم طرحشو چندين سال پيش دادم و مخصوص كشورهاي جهان سومه و تمام كشوراي دنيا حتي سازمان مللم تاييدش كرد ولي چون بند پ نداشتم موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
بازسنگ جلوی پای مردم انداختن
آخرین اخبار