حاجی‌میرزایی گفت: اعتمادسازی خانواده‌ها مهم‌ترین اصل در آموزش حضوری است، وقفه آموزشی آثار اثبات شده منفی بر سلامت، رفاه و آموزش دانش آموزان دارد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست شورای معاونان، مدیران کل استانی و روسای ۷۶۰ منطقه آموزشی کشور به ‌صورت ویدئو کنفرانس در ساختمان شهید رجایی برگزار شد.

در این نشست محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: بدون تلاش مدیران نمی‌توانیم این سال را به‌خوبی و موفقیت به پایان برسانیم. مدیران آموزشی در مناطق توانستند با حضور ذهن، آگاهی و توجه کامل روز اول از سال جدید را ساماندهی کنند.

حاجی میرزایی با اشاره به اصل آموزش ‌و پرورش برای آموزش حضوری در مدارس، تصریح کرد: از دومین ماه تابستان سه سناریوی پیش‌بینی شده برای آموزش در سال تحصیلی جدید را با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز استان‌ها به وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده بودیم، ولی در نهایت با توجه به مسائل مطرح شده و شیوه نامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم بر آموزش حضوری دانش آموزان در سال تحصیلی جدید گرفتیم.

وزیر آموزش ‌و پرورش با اشاره به اینکه سخت‌گیرانه‌ترین شیوه نامه ارسالی از سوی وزارت بهداشت بر فاصله یک متری دانش آموزان و کنترل تعداد آن‌ها با توجه به ابعاد و مساحت کلاس تأکید دارد، گفت: شرایطی که در سخت‌گیرانه‌ترین دستورالعمل ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ذکر شده بود دقیقا همان شرایطی بود که ما برای سناریوی آموزشی در مناطق زرد پیشنهاد داده بودیم؛ بنابراین تأکید اصلی آموزش را بر آموزش حضوری قراردادیم.

فضای جامعه با آنچه در رسانه است، تفاوت دارد

او با اشاره به اینکه فضای جامعه با آنچه در رسانه است، تفاوت دارد، گفت: مطلع هستیم که خانواده‌ها نگران هستند و مدیران وظیفه دارند برای رفع نگرانی خانواده‌ها با آن‌ها مدارا کنند.

حاجی میرزایی افزود: اگر هر دانش‌آموزی در مدرسه به هر دلیلی حضور نداشت، مدیر مدرسه موظف است با دانش آموز تماس گرفته و در خصوص حضور نداشتن او و برنامه درسی صحبت کند. باید از نگرانی خانواده برای حضور فرزندانشان در مدرسه بکاهیم، با آن‌ها مدارا کنیم و به خانواده فرصت بدهیم که با حضور در مدرسه و اطمینان از رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس راحت و آسوده تصمیم‌گیری کنند.

ضامن اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس هستیم

عضو کابینه دوازدهم با تأکید بر اینکه هیچ سازمانی به ‌اندازه وزارت آموزش ‌و پرورش در اجرای شیوه نامه ها دقیق نبوده و در وزارت کشور هم این موضوع اعلام شده است، تصریح کرد: ما ضامن اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس هستیم و موظفیم در این مورد هر هفته و به‌صورت مستمر در ستاد ملی کرونا گزارش دهیم. 

او افزود: رمز موفقیت جدیت، انضباط و ارتباط در کار است. مهم است که قادر باشیم منظم فکر کنیم و ارتباطات را طوری بگیریم که توجه جدی به همه امور داشته باشیم.

وزیر آموزش ‌و پرورش ادامه داد: از اعضای شورای معاونان و مدیران کل و مسئولان مناطق تقاضا دارم بازدید‌های سرزده و واقعی داشته باشند و بدون هماهنگی به مدارس بروند تا از طرف مدیران مدارس دقت نظر فراهم آید.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه می‌توانیم با استفاده از فضای رسانه و با گفتگو و مدارا، نگرانی خانواده‌ها را کم کنیم و آن‌ها را به آرامش نسبی برسانیم، گفت: باید به نگرانی خانواده‌ها رسمیت بدهیم. مهم این است که دانش آموزان آموزش ببینند و اصل را هم بر آموزش حضوری قراردادیم و خانواده‌ها برای دانش‌آموز برنامه داشته باشند و مدیر مدرسه از این برنامه باخبر باشد.

وزیر آموزش‌وپرورش خطاب به مدیران مدارس بیان کرد: مدیران مدارس تلاش کنند که با اولیا به‌خوبی ارتباط بگیرند و آن‌ها را از تصمیمات اتخاذ شده آگاه کرده و به آن‌ها اطمینان دهند تا نگرانی خانواده‌ها از بین برود و از مدیران استان تقاضا دارم مدیران خلاق را معرفی کنند تا مورد تشویق قرار دهیم.

رایگان شدن اینترنت شاد، حمایت استراتژیک دولت از آموزش و پرروش

او در مورد شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) گفت: پلتفرم شاد در نسخه جدید ارتقا یافته و در حال بارگذاری محتوا‌های تولید شده در آن هستیم. بارگذاری تمام محتوا‌های آموزشی تا ۱۶ شهریور انجام می‌شود. شاد یک دستاورد بزرگ برای نظام آموزشی کشور است که خوشبختانه استفاده از آن برای همه رایگان شد و عملاً برای خانواده و مدرسه هزینه‌بردار نیست. این حمایت استراتژیک دولت از شاد و آموزش در کشور است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به یکی از ماده‌های دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت تصریح کرد: در آخرین شیوه نامه ارسالی از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا تأکید شده است که شواهد کافی برای آنکه نشان دهد بسته ماندن مدارس توانسته باشد خطر ابتلا دانش آموزان را کاهش دهد در دست نیست، ولی از سویی دیگر آثار سو ناشی از وقفه آموزش بر سلامت، رفاه و آموزش دانش آموزان اثبات شده است. از هم‌گسیخته شدن آموزش دانش آموزان تأثیر زیادی بر اقتصاد و عوامل اجتماعی دارد و نابرابری‌ها را گسترش می‌دهد و حتی پیامد‌های ناگوار بر عرصه‌های سلامت برجای می‌گذارد. 

او در پایان با شماره به اینکه وزارت آموزش ‌و پرورش در موضوع بازگشایی مدرسه مورد حمایت بسیاری از دستگاه‌ها قرار گرفته است، افزود: یکی از معیار‌های شایستگی نظام آموزشی این است که بتواند مدارس را به‌ خوبی بازگشایی کرده و آن را تا انتها بدون ایجاد مسئله و بحران پیش ببرد و این مستلزم دقت و مسئولیت‌پذیری همه مدیران و معلمان است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۶ دی ۱۳۹۹
جناب وزیر حیفه جون بچه های مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
منظورش از عتماد سازي خانواده ها فريب دادن اونا براي كشوندن بچه هاشون به مدرسه است