کارشناس مسوول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : مصرف غذا‌های چرب و فست فود‌ها در مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ که درد معده و مشکلات گوارشی دارند، ممنوع است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   مهسا شمشیرگران کارشناس مسوول تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : اگر ناراحتی معده ناشی از مسمومیت غذایی یا مشکلات گوارشی باشد، به طور معمول پس از ۴۸ ساعت بهتر می‌شود و اگر مدت بیشتری طول بکشد، ممکن است از نشانه‌های زودرس بیماری کووید ۱۹ یا عفونت باکتریایی باشد.

شمشیرگران افزود: غذا‌های چرب و فست فود‌هایی نظیر انواع همبرگر، پیتزا، سوسیس، کالباس و سیب زمینی سرخ شده باعث طولانی شدن مدت هضم شده و سفتی و انقباض روده‌ها را نیز به همراه دارد.

او با بیان این که غذا‌های چرب سبب بدتر شدن سندروم روده تحریک پذیر در افرادی که نفخ، یبوست و اسهال دارند، می‌شود گفت : مصرف بیش از حد لبنیات می‌تواند در برخی افراد اسپاسم ایجاد کند که دلیل آن وجود لاکتوز در لبنیات است و برخی افراد به میزان کافی آنزیم لاکتاز برای هضم آن را ندارند که منجر به درد معده، نفخ و تهوع پس از گذشت چند ساعت از مصرف می‌شوند که با مشاوره با پزشک می‌توانند از مکمل‌های حاوی لاکتاز برای کمک به هضم شیر استفاده کنند.

او  اضافه کرد : با وجود درد معده بهتر است مصرف شکلات، کاکائو، قهوه و چای و دیگر نوشیدنی‌های کافئین دار قطع شود.

او به اثرات تحریک اعصاب، سفتی عضلات و در نهایت درد شکمی ناشی از مصرف کافئین اشاره و گفت : کافئین اثرات ادرار آور دارد که باعث تکرر ادرار شده و فرد را در معرض کم آبی قرار می‌دهد و در مبتلایان به کرونا ویروس که به طور عمده مشکلات تنفسی دارند، این مساله مورد توجه قرار گرفته و تامین آب به میزان لازم و کافی انجام می‌شود.

انتهای پیام/ه

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.