مخالفت پارلمان عراق با پیشنهاد مذاکره مستقیم با ترکیه

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که تداوم نقض حاکمیت بغداد از سوی ترکیه و تجاوزگری این کشور مانع پذیرش مذاکره مستقیم با آنکاراست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه المعلومه، «محمدرضا آل حیدر» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، امروز (یک‌شنبه) از مخالفت مجلس با پذیرش پیشنهاد مذاکره مستقیم با ترکیه خبر داد.

او گفت: پیشنهاد پارلمان برگزاری نشست فوق‌العاده در شورای همکاری خلیج فارس یا اتحادیه عرب با هدف توقف تجاوزات ترکیه به مرز‌های عراق و کاهش سهمیه آب بغداد از رود‌های دجله فرات است.

آل حیدر افزود: ترکیه بدون رعایت منشور‌ها و عرف بین‌الملل که بر حسن همجواری تاکید دارد، حاکمیت و حقوق عراق را نقض می‌کند.

او گفت: تداوم تجاوزگری ترکیه و نقض حاکمیت عراق مانع پذیرش درخواست‌هایی است که بغداد را به مذاکره مستقیم با آنکارا فرا می‌خواند.

رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید کرد: شرط عراق برای مذاکره، عقب نشینی ترکیه از نوار مرزی دو کشور و مناطقی است که آن‌ها را اشغال کرده است.

او افزود: عراق هرگز اجازه نمی‌دهد که کشورش پایگاهی برای تجاوز به کشور‌های همسایه باشد و این مسئله مطابق با متن قانون اساسی کشور است.

«کاطع الرکابی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، نیز در این خصوص اعلام کرد: مقابله با تجاوزات ترکیه از راه‌های دیپلماتیک همانند ارسال شکایت به شورای امنیت و سازمان ملل از جمله تدابیر دولت است و نشستن بر سر میز مذاکره با ترکیه اشتباه است، زیرا گفتگو یعنی مشکلی میان طرفین وجود دارد، اما آنچه میان ترکیه و عراق رخ داده، تجاوزگری یکجانبه است که تنها با تدابیر بازدارنده متوقف می‌شود.

ترکیه به بهانه مقابله با نیرو‌های پ. ک. ک حملات هوایی و زمینی خود به شمال عراق را آغاز کرد و تاکنون به گفته وزارت دفاع آنکارا ۳۲۰ نیروی کرد را هدف قرار داده است در حالی که مناطق بسیاری از استان دهوک در حملات ارتش ترکیه تخریب شده و مردم مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار