نماینده سردشت و پیرانشهر درباره رفتار با کولبران در مرزهای غرب کشور به رئیس جمهور و وزیر کشور تذکر داد.

آقای رئیس جمهور! آیا کوله‌بری در شأن ملت کرد و جوانان است؟/ فرمانده هنگ مرزی کوله‌بران را متجاوز نامیده است/ قاضی زاده: دولت گزارش رسمی در این باره بدهدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کمال حسین پور، نماینده سردشت و پیرانشهر در صحن علنی امروز و در تذکری خطاب به رئیس جمهور گفت: آیا شغل کولبری در شأن ملت کُرد و جوانان با استعداد منطقه است؟ در این منطقه کمترین فرصت شغلی وجود ندارد و کارخانه‌ها و امکانات بسیار کم است، اما در عوض بیکاری و درد و گرسنگی بیداد می‌کند؛ چاره دیگری برای تأمین حداقل نیاز‌های معیشتی وجود دارد؟

او ادامه داد: از خودتان پرسیده اید که یک فرد چرا کولش را اجاره می‌دهد؟ همه ما پاسخ را از فرهاد ۱۴ ساله اورامانات شنیده‌ایم که به دوستانش گفت کولبری می‌کنم تا بتوانم لباس ورزشی بخرم. اینکه یکی جانش را در ازای لباس ورزشی و دیگری در ازای لقمه نانی برای فرزندانش از دست می‌دهد، چه فرقی با هم دارد؟

حسین پور افزود: اگر امروز کسی برای خرید نوشت افزار فرزندانش، برای پرداخت اجاره خانه، برای اینکه شرمنده تأمین مایحتاج روزانه زندگی خانواده‌اش نشود، شب و روز در سرما و گرما از مسیر‌های صعب العبور حرکت می‌کند و جان می‌دهد، یا اینکه روی مین‌های جامانده از زمان جنگ له می‌شود و از بالای کوه‌ها سقوط می‌کند، به خدا قسم فقط برای زندگی با عزت و شرافت است تا دست گدایی به این و آن دراز نکند. او برای همین حاضر است به پیشواز مرگ برود.

نماینده سردشت و پیرانشهر گفت: دولت بگوید برای اشتغال جوانان این مناطق چه گامی برداشته است که مردم به کولبری روی نیاورند؟ مسئولان محترم! تا کی باید شاهد کشته شدن فرزندانمان به خاطر امرار معاش و تأمین معیشت حداقلی خانواده باشیم؟ یک جوان ایرانی که روزی پدر و مادرش به خاطر این انقلاب و دفاع از این مرز خون داده است، به چه دلیل کشته می‌شود؟ به خدا قسم همه ما از منِ نماینده تا شمای رئیس جمهور و وزرا مقصریم.

او خطاب به رحمانی فضلی، وزیر کشور اظهار کرد: جای بسی تأسف و تعجب است که فرمانده هنگ مرزی استان به جای دلجویی و معذرت خواهی از خانواده‌های داغدیده، تهمت متجاوز مرزی بودن می‌زند. مگر کولبر داعشی است؟ مافیای قاچاق و ضد امنیتی است؟ به جای این حرف‌ها مقررات به کارگیری سلاح در مرز را به نیرو‌های پایگاه‌های هنگ مرزی آموزش بدهید.

حسین پور ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار ۴ کوله بر شهرستان سردشت و پیرانشهر از رئیس‌جمهور و وزیر کشور درخواست کرد که بررسی همه جانبه این حوادث و برخورد با مسببان این اتفاق را برای جلوگیری از چنین حوادثی انجام شود.

 نماینده سردشت و پیرانشهر اضافه کرد: لازم است در راستای ساماندهی بازارچه‌های مرزی و تکمیل برنامه با زمانبندی اقدام شود.

سپس امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی خطاب به امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: نماینده ما درباره حادثه جان باختن جمعی از کولبران مظلوم منطقه غرب کشور تذکر دادند و واقعاً موضوع کولبری مسئله‌ای شده که در شأن نظام اسلامی نیست.

او ادامه داد: طرح‌های موردی و موقت در این باره انجام شده است که پس از مدتی تخفیف پیدا می‌کند و دوباره مشکلات ایجاد می‌شود. مجلس انتظار دارد که دولت یک برنامه درست و درازمدت برای ساماندهی کولبران پیش‌بینی کند. دولت در این باره برنامه‌ای تدوین کند و مجلس را در جریان قرار دهد. این موضوع حساس است و تکرار می‌شود. انتظار داریم که گزارش رسمی در این باره به مجلس داده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار