کارشناس مسائل سیاسی گفت: کشور باید با تقویت بنیان‌های اقتصاد ملی گام‌های اساسی را برای ثبات و پایداری بردارد تا بر اثر فشار‌های بین المللی به راحتی دچار بحران نشود.

کیومرث یزدان پناه استاد یار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه اقتصادی قوی است که متکی بر ظرفیت‌های درون جغرافیایی سرزمین خود باشد، گفت: بنیان‌های چنین اقتصادی معمولا محکم و قوی شکل می‌گیرد و متناسب با حوادث و پیامد‌های خاص اعم از داخلی و خارجی یک اقتصاد قوی به همین سادگی آسیب نمی‌بینند.

او افزود: یکی از برجستگی‌ها و شاخصه‌های اقتصاد محکم، اقتصاد چند وجهی است، در واقع اقتصاد تک بعدی و متکی به یک محصول معمولا در معرض شدید‌ترین آسیب‌ها قرار دارند. ایران مانند بسیاری از کشور‌های واقع در منطقه خاورمیانه به دلیل فراوانی نفت و گاز تقریبا همین اواخر عمده اقتصاد کشور متکی به این منبع خدادادی بوده است، چراکه در ادوار گذشته غفلت‌های اساسی نسبت به محکم سازی بنیان‌های اقتصادی در موقعیت‌های مختلف داشته اند.

یزدان پناه تصریح کرد: در برخی مقاطع از تاریخ سهل انگاری و غفلت‌هایی شده است که موجب بحران و آسیب دیدن کشورمان شد؛ زمان جنگ، بعد از جنگ در چنبره تحریم‌ها و اکنون هم در کنار فشار‌های بین المللی در فشار قرار داریم، چنین مسائلی موجب آن شد که کشور‌ها اقتصاد خود را از تک بعدی بودن خارج کنند و در وهله اول بنیان‌های اقتصاد ملی را بر اساس ظرفیت‌های ملی خود تقویت کنند.

استاد یار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: ایران یکی از کشور‌هایی است که با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی طبیعی و جغرافیایی انسانی خود سرشار از فرصت هاست، اما باید آن‌ها را ظرفیت سازی کند و توجه‌ای به تحولات بین المللی و اتفاقات پیرامون خود نداشته باشد.

او افزود: هنگامی که اقتصاد قوی و محکمی را طراحی و تعریف کنیم، طبیعتا اقتصاد کشورمان می‌تواند در برابر حوادث ما را بیمه و تضمین کند. فرمایشات مقام معظم رهبری که چندین سال بر روی آن اصرار دارند و بویژه در ۲ سال اخیر تاکیدات زیادی روی مسئله مقاوم سازی بنیان‌های اقتصادی داخلی داشتند، هم متاثر از همین مسئله است.


بیشتر بخوانید


یزدان پناه گفت: قوی کردن بنیان‌های اقتصادی به منزله انفعال و انزوا در خارج از مرز‌ها نیستند،  ژاپن، کره جنوبی و بسیاری از اقتصاد‌های پویا که در مقطع و دوره‌ای سختی‌هایی را تحمل کردند، اما در نهایت نتیجه و حاصل کار را دیدند و اکنون جزء قدرت‌های بزرگ اقتصادی هستند، البته بسیاری از مواقع این کشور‌ها هم دچار بحران داخلی می‌شوند، اما به این دلیل اینکه بنیان‌های اقتصادشان محکم و قوی بسته شده است، زود خود را جمع وجور می‌کنند و به راحتی گرفتار بحران نمی‌شوند. این راه بی بازگشتی است که ایران هم باید انتخاب کند.

استاد یار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: فرا سوی هر دولت با هر نگرشی این جبر جغرافیایی و جبر تاریخی است که بر ما تحمیل شده است تا با بهره گیری از همه فرصت ها، هر دولتی بر سر کار می‌آید از همان ابتدا تکلیف خود را با این موضوع مشخص کند و با تقویت بنیان‌های اقتصاد ملی گام‌های اساسی را برای ثبات و پایداری بردارد تا بر اثر فشار‌های خارجی، بین المللی و حوادث و اتفاقات دور از انتظار به راحتی دچار بحران نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار