مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان گفت: قرار است به مناسبت سالگرد شهید سلیمانی به اندازه سن وی، ۶۳ مددجوی جرائم غیرعمد را آزاد کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان، امروز در دیدار اعضای ستاد دیه استان با استاندار کرمان، گفت: از سال ۱۳۲۷ انجمن حمایت از خانواده‌های بی بضاعت زندانیان در کشور که کار خدمات رسانی و حمایت‌های مالی این خانواده ها را به عهده دارد، شکل گرفت، همچنین شکل گیری ستاد دیه، محصول فکر و اندیشه شهید لاجوردی بوده است.

او افزود: آمار زندانیان جرائم غیرعمد در استان کاهش یافته؛ ولی محکومان مالی افزایش داشته است. 

موحد با اشاره به اینکه کرمانی‌ها در امر خیر پیشگام  هستند، بیان کرد: ستاد دیه استان کرمان به علت سهم خوب و چشم گیر آن در آزادسازی زندانیان بی بضاعت، یکی از ستاد‌های موفق کشور است. 

 او تصریح کرد: با زندانی شدن سرپرست خانواده، آسیب‌های اجتماعی غیرقابل جبرانی به خانواده آن ها وارد می‌شود که نباید از این امر غافل شد.

او به وجود ۶ هزار و ۲۴۰ حکم تخصیص یافته اشاره کرد و گفت: بیش از هزار و ۲۰۰ زندانی در سطح استان داریم که ۵۰۰ نفر آنان در مرکز کرمان، تحت حمایت انجمن حمایت از زندانیان کرمان، هستند.

او با بیان اینکه ۱۵۰ تبلت با قیمت ۲ میلیون تومان برای فرزندان زندانی‌ها با حمایت انجمن حمایت از زندانیان کرمان، تهیه کرده ایم، گفت:  به همراهی جدی فرمانداران در شهرستان‌ها نیاز داریم تا در جشن گلریزان و جذب خیران یاری دهنده باشند.

احمد علیرمضانی، مدیرکل صداو سیمای استان کرمان نیز در این جلسه گفت: بهتر است مجموعه‌ای با محوریت اداره کل اجتماعی استانداری کرمان با حضور پلیس راهنمایی و رانندگی، شرکت‌های بیمه و دفاتر ثبت ازدواج در استان، راه اندازی شود تا برای پیشگیری از افزایش جمعیت زندانیان چاره اندیشی شود.

او با اشاره به اینکه باید کاری کرد که از  افزایش جمعیت زندان ها جلوگیری شود، بیان کرد: پیشنهاد  می کنیم با همکاری نهاد‌های عنوان شده، جلوی پیش روی افزایش زندانیان گرفته و با فرهنگ سازی از ازدواج با مهریه‌های نجومی پیشگیری شود.

رمضان امیری، مدیرکل اداره زندان‌های استان کرمان نیز در این  جلسه گفت: ۳ درصد از جمعیت زندانی ها به طور ناخواسته و به صورت غیرعمد وارد زندان می‌شوند.

او با بیان اینکه ۷۵ درصد از زندانی‌ها متاهل هستند، افزود: کمک شود  تا بتوانیم برای آنان در داخل زندان اشتغال زایی کنیم که این امر منجر به درآمدزایی آن ها در زندان شود.

 سید حجت الله موسوی قوام، مدیر عامل ستاد دیه استان کرمان نیز گفت: از سال ۱۳۸۰ تاکنون، موفق به آزادی ۳ هزار و ۷۲۰ مددجو زندانی شدیم که هزار و  ۵۸۵ نفر از  آن ها  از محل کمک خیرین در استان بوده است.

او با اشاره به کمک  ۲۴ میلیارد تومانی خیران در این مدت زمان به ستاد دیه، افزود: استان کرمان، اولین استانی بوده که جذب خیران و بنگاه اقتصادی را داشته است.

موسوی قوام بیان داشت: ۱۵۰ نفر زندانی غیر عمد  در استان وجود دارد که برای آزادی آنان به  ۱۰ میلیارد تومان پول  نیاز است. 

او با بیان اینکه تعداد بدهکاران دیه در استان کرمان کم است و  خوشبختانه ۳ نفر بدهکار دیه در استان کرمان بیشتر نداریم، افزود: با همت صندوق کمک‌های بدنی استان این ۳ نفر آزاد خواهند شد.

موسوی قوام به نتیجه حائز اهمیت جلسات صلح و سازش با حضور خیران و شاکیان در سراسر استان اشاره کرد و گفت:طی این جلسات، شاکیان تاکنون  ۳۹۸ میلیارد تومان  گذشت کردند که می‌توان از آنان به عنوان خیر نام برد.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان بیان داشت: ۲۰۴ جشن گلریزان طی این چند سال برگزار شده است که ۳۵۱ میلیارد تومان از شهرستان‌ها دریافتی  داشته ایم.

او با بیان اینکه در هفته بسیج ۳۷ مددجو به همت ستاد دیه استان آزاد شدند، گفت:  قرار است به مناسبت سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی به اندازه سن پر برکت وی، تعداد ۶۳ مددجوی جرائم غیرعمد را آزاد کنیم.

علی زینی وند، استاندار کرمان با اشاره به اینکه انجمن‌های حمایت از زندانیان و ستاد دیه، ۲ تشکل با سابقه هستند، گفت: این دو نهاد فعال در قوه قضائیه و دادگستری ساختار خوبی داشته  اند.

او افزود: گروه‌های هدف، گرفتارترین خانواده‌ها هستند که برخی از آن‌ها از خانواده‌های آبرومند جامعه محسوب می شوند.

زینی وند به وجود دیدگا‌ه ها از زندان و زندانی‌ها اشاره کرد و  بیان داشت: چنین امری باعث سرکوب شدن شخصیت بستگان زندانیان جرائم غیرعمد می‌شود و روند زندگی آنان به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و  آسیب‌ها و دردو رنج‌های اجتماعی در اثر چنین امری بر خانواده باقی می‌گذارد، آنجاست که اهمیت کار ستاد دیه وانجمن حمایت از زندانیان چشمگیرتر خواهد شد.

او با بیان اینکه  کار ستاد دیه و حمایت از زندانیان جرائم غیر عمد کاری خدایی، انسان دوستانه و بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: باید در این حوزه خیرخوانه، فرهنگ سازی بیشتری شود.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه به علت درک از آسیب شدید اجتماعی این امر، هر کمکی که بتوانم انجام خواهم داد، تصریح کرد: اعتقاد داریم  در استان کرمان هر کسی که زمینه آزاد کردن  یک زندانی محکوم به پرداخت دیه را دارد، نباید از این کار خیرخواهانه و خداپسند دریغ کند. 

او بیان کرد: با فراهم شدن زمینه اشتغال، آباد کردن روستا‌ها و کاهش حاشیه نشینی و جلوگیری از بیکاری با ایجاد شغل، جمعیت زندانی‌ها کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/  م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.