استاندار اردبیل بر لحاظ ارزیابی‌های زیست محیطی در جاده سازی و طرح‌های گردشگری در استان اردبیل تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل در جلسه با فعالان و اساتید محیط زیست در خصوص طرح کمربند سبز سبلان گفت: در کنار مسیر‌های گردشگری نباید ساخت و ساز خدماتی و سایر صنوف ایجاد شود و تغییر کاربری در طبیعت چهره آن را مخدوش کند.

او ادامه داد: مسیر‌های گردشگری صرفا نقش ارتباطی را باید ایفا کنند که زیبایی و گردشگری طبیعت به بکر بودن آن است.

استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه اساتید در ثبت جهانی قله سبلان نظر کارشناسی خود را ارایه دهند گفت: فعالان محیط زیست این قله و دامنه‌های زیبای آن را به عنوان یک کوه مقدس برای وجب به وجب آن حساسیت دارند و آنچه که برای ثبت جهانی لازم است باید مدنظر قرار گیرد.

بهنام جو با اشاره به اینکه بیشتر پروژه‌ها ملی هستند افزود: در جاده سازی و ایجاد راه‌های مواصلاتی باید طبق نظر کارشناسان و مشاور طرح پیوست زیست محیطی داشته باشند و در پروژه‌های استانی نیز این مساله مدنظر قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه بیشتر طرح‌های گردشگری که باعث صدمه به اکوسیستم منطقه و طبعیت می‌شدند از سوی دستگاه‌های ذیربط صیانت شده است تصریح کرد: بیشتر سرمایه گذاران که طرح‌های خوبی برای توسعه گردشگری و مراکز تفریحی داشته اند، اما این طرح‌ها سبب از بین رفتن منابع طبیعی می‌شدند به جهت مخالفت دستگاه‌های اجرایی از قبیل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی اجرا نشده اند.

استاندار اردبیل با بیان اینکه اجرای کمربند طلایی سبلان مصوب دوره‌های قبل بوده افزود: با اجرای این کمربند طلایی توازن و تعادل در میزان گردشگر در نقاط مختلف استان از قبیل سرعین و مشکین شهر رعایت می‌شود و مشاور طرح کمربند طلایی خود یکی از حساس‌ترین اساتید به مسایل زیست محیطی است.

بهنام جو گفت: اردبیل اولین استان در کشور هست که تدوین طرح جامع دید و منظری شهری و مناطق مختلف با بررسی همه جوانب آغاز کرده است.

او اظهار کرد: در طرح جامع دید و منظر مشاور طرح با بررسی و مطالعه تمام جوانب زیست محیطی در راه‌های مواصلاتی و ارایه برنامه جامع گردشگری مانع از صدمه به اکوسیستم طبیعی می‌شود.

استاندار اردبیل با بیان اینکه این طرح با هدف جلوگیری از ساخت و ساز‌های ناموزون و ممانعت از تغییر کاربری‌ها آغاز شده است افزود: با تدوین این طرح از صدمه به اکوسیستم طبیعی و حفظ زیبائی‌ها و چشم‌انداز‌های طبیعت اردبیل به ویژه کوه سبلان، ارتفاعات و چشمه‌سار‌ها جلوگیری می‌شود.

بهنام جو با تاکید بر اینکه اساتید و فعالان محیط زیست با نظارت و همکاری مسوولان این حوزه را یاری کنند گفت: دیدگاه کارشناسی و حس دلسوزانه اساتید محیط زیست می‌تواند هرگونه اهمال کاری و کم توجهی به مسایل زیست محیطی را کاهش داده و با اعمال نظرات کارشناسی در تدوین طرح‌های جامع متولیان امر را یاری کنند.

او با اشاره به اینکه ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی به کمک اساتید نیاز دارند افزود: این ادارات در صیانت از حقوق عمومی نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند و جهت حفظ منافع عمومی اغماض نخواهند کرد.

استاندار اردبیل بیان کرد: ما باید با الگو برداری از کشور‌های پیشرفته و استفاده صحیح از طبیعت و کوه به فکر اشتغال و جذب گردشگر و توسعه گردشگری نیز باشیم و مثال خوب برای این موضوع الگو بر داری از کوه‌های آلپ است.

بهنام جو با تاکید بر اینکه اقتصاد گردشگری در زمستان تعطیل بوده افزود: ما هیچ راهی نداریم جز اینکه زمستان بیدار را داشته باشیم و از ظرفیت‌های موجود منطقه جهت جذب گردشگر و ورزشکاران داخلی و خارجی در زمستان استفاده کنیم.

انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.