به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سال تحصیلی جدید با همراهی «شبکه شاد» در حالی آغاز میشود که از یک طرف اشتیاق دانش آموزان برای استفاده از فناوری و حضور در فضای مجازی و از سوی دیگر اضطراب برخی معلمان در استفاده از فناوریهای جدید افزایش یافته و این موضوع نشان دهنده شکاف دیجیتالی میان نسل معلمان و دانش آموزان است.
برتری کودکان و نوجوانان نسبت به والدین در استفاده از فناوریهای جدید این روزها موضوعی طبیعی در بسیاری از خانوادههاست به طوری که گاهی والدین برای حل مشکلات خود در استفاده از وسایل ارتباطی مانند رایانه (کامپیوتر)، تبلت و تلفن همراه هوشمند از فرزندانشان کمک میگیرند. فرزندانی که نسل عصر اطلاعات هستند و هر روز که بزرگتر میشوند، فناورهای جدید نیز به روز شده و تکامل مییابد.
برای این نسل که بسیاری از آنان اکنون جمعیت دانش آموز کشور را تشکیل میدهند، سبک قدیمی آموزش مدرسه محور و مبتنی بر کتاب و دفتر جذابیت خود را از دست داده و این روزها شیوع ویروس کرونا بهانهای شده تا این نسل پویا به سبک دلخواه خود در آموزش مبتنی بر ابزارهای الکترونیک نزدیکتر شوند.
بیشتر بخوانید
اما آن سوی این گود معلمانی قرار دارند که پرورش یافته همان سبک کتاب و دفتری هستند و شاید اکثرشان روزی فکرش را هم نمیکردند که از درون خانه و با استفاده از فناوریهای جدید مجبور به تدریس برای دانش آموزانشان شوند.
این گروه از معلمان که اکثرشان از معلمان باسابقه آموزش و پرورش هستند با تاکید بر آموزش آنلاین و الکترونیک در ایام کرونا حالا احساس میکنند معلمی تازه کار هستند که باید الفبای آموزش الکترونیک را از فرزندان و یا دانش آموزانشان بیاموزند و خود را به آنان نزدیک کنند.
در عین حال این شرایط برای معلمان جوان موقعیتی را فراهم کرده تا در نظام آموزش و پرورش تحول ایجاد کنند و سبکهای جدیدی از آموزش را خلاقانه خلق کنند.
براساس اعلام مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش در نظرسنجی انجام شده در شبکه شاد که ۲۰۰ هزار دانش آموز و معلم در آن شرکت کردند، ۸۴ درصد معلمان و دانش آموزان اعلام کردهاند برای آموزش مجازی در سال تحصیلی جدید تمایل به استفاده از شبکه شاد را دارند.
این در حالی است که به گفته علی باقرزاده رئیس مرکز هماهنگی و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، پژوهشها نشان میدهد که از سویی اضطراب معلمان و خانوادهها در استفاده از فناوریهای جدید و از سوی دیگر اشتیاق دانش آموزان برای استفاده از فناوری و حضور در فضای مجازی افزایش یافته است، لذا این احتیاط و علاقه به استفاده از فناوری، شکاف دیجیتالی موجود را تشدید میکند که لازم است حمایتهایی سازماندهی شوند که مهارتهای معلمان و خانوادهها را به مهارتهای دانشآموزان نزدیک کند.
اما این احتیاط یا اشتیاق به استفاده از فناوریهای جدید در آموزش همه ماجرا نیست چرا که آموزش الکترونیک یا مجازی فقط به مهارت در استفاده از این فناوریها محدود نمیشود بلکه چگونگی انتقال محتوای مورد نظر از سوی معلم و فهم آن بوسیله دانش آموز باید به تعاملی متقابل و بدون شکاف بین معلمان و دانش آموزان تبدیل شود چرا که به گفته یکی از معلمان زاهدانی در ماههای پایانی سال تحصیلی گذشته که با تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا مواجه شد شاهد بودیم که بسیاری از دانش آموزان با وجود مهارت فراوان در استفاده از شبکههای اجتماعی و وسایل الکترونیک در خرداد ماه نمرات قابل قبولی کسب نکردند.
این در حالی بود که معلمان نیز فکر میکردند مطالب آموزشی را با همان کیفیت کلاس درس به دانش آموزان خود ارائه داده اند؛ بنابراین حمایت از معلمان برای افزایش مهارتهای آنان و همچنین آموزش نحوه درست پیام رسانی در فضای مجازی به معلمان و دانش آموزان به منظور انتقال درست محتوای آموزشی از جمله ضرورتهای پیش روی آموزش و پرورش کشور در زمینه آموزش الکترونیک است چرا که این موضوع فقط مختص به ایام کرونا نیست بلکه بعد از آن نیز در تعطیلیهایی که به دلایل مختلف مانند سرما، آلودگی هوا، سیل، زلزله و ... به وجود میآید میتوان از این بستر استفاده کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در این باره اظهار داشت: هماهنگ سازی معلمان با تغییر و تحولات امروزی و شناسایی نیاز دانش آموزان از اولویتهای این نهاد است.
حمیدرضا رخشانی با اشاره به اهمیت فراگیری دانش روز توسط معلمان گفت: به منظور ارتقای دانش معلمان و مجهز شدن آنان به نیازهای نوین دانشآموزان، دورههای آموزشی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی ویژه فرهنگیان استان در تابستان برگزار شد.
او افزود: همچنین برخی از معلمان به عنوان نماینده قشر فرهنگی استان دورههای آموزشی را با کمک گروههای خیری و جهادی در خارج استان فرا گرفتند و به همکاران خود منتقل کردند.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان برگزاری دورههای آموزشی از سوی سرگروههای آموزشی را از دیگر اقدامات این نهاد برای ارتقای دانش فرهنگیان استان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان نیز به انواع وسایل ارتباطی، امکانات و فناوریهای جدید و به روز دسترسی دارند عقب ماندن معلمان از این غافله پرشتاب همانا اهداف ترسیم شده برای نظام آموزشی را به حاشیه میراند.
رخشانی در بخش دیگری به دغدغه والدین درباره ترس از به خطر افتادن سلامت فرزندانشان در مدرسه اشاره کرد و گفت: تمام مدارس این استان برای مقابله با ویروس کرونا ضدعفونی و گندزدایی شده و آماده پذیرش دانشآموزان است.
او با بیان اینکه بهترین نوع آموزش به صورت حضوری و چهره به چهره است، گفت: تمام دغدغه متولیان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان حفظ سلامت دانش آموزان با رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی است و در این راه نیازمند همراهی والدین در شرایط کنونی هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهارداشت: امسال آغاز سال تحصیلی از سوی ستاد ملی کرونا ۱۵ شهریور اعلام شده و در بازگشایی مدارس تابع دانشگاههای علوم پزشکی و ستاد ملی کرونا هستیم.
رخشانی ادامه داد: ادارات آموزش و پرورش سراسر سیستان و بلوچستان آمادگی لازم برای برگزاری کلاسهای درس بر اساس دستورالعملهای بهداشتی و تشخیص دستگاههای متولی را دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بر اساس اعلام اولیه وزارت آموزش و پرورش برای حضور دانش آموزان در مدارس سه حالت پیش بینی شده است گفت: در نقاط وضعیت قرمز حضور دانش آموزان در مدارس ممنوع، در نقاط زرد به صورت زوج و فرد و در وضعیت سفید که شامل مناطق روستایی و کم محصل میشود به صورت حضوری خواهد بود.
او ادامه داد: این اداره کل به منظور آمادگی کادر مدرسه برای بازگشایی کلاسهای درس از نیمه دوم مرداد تاکنون اقدام به برگزاری مانور بازگشایی کرده تا آمادگیهای لازم برای حضور دانشآموزان در مدارس اخذ شود.
انتهای پیام/پ