مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، گفت: ۶۶ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری برای جلوگیری از کنترل سیلاب و فرسایش خاک، از امسال با اعتباری بالغ بر ۸۷۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،عبدالحسن صمد نژاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، بیان کرد: حدود ۱۲ مورد از این طرح ها با سرمایه گذاری  ۲۰۳ میلیارد ریال در هفته دولت به بهره برداری رسیده است.

او، تصریح کرد: اجرای  طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری، ضمن کاهش خطرات ناشی از سیلاب، کمک شایانی به افزایش سطح پوشش گیاهی، حفظ و تقویت منابع پایه آب و خاک و  افزایش سطح سفره‌های آب زیر زمینی می کند.

صمد نژاد با بیان اینکه خطر فرسایش خاک و کاهش منابع آبی سفره های زیر زمینی بسیاری از مناطق فارس به ویژه شهرهای جنوبی  استان فارس را تهدید می کند، ادامه داد: شهرستان مهر یکی از مناطقی است که به شدت با خطر فرسایش خاک مواجه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، افزود: شهرستان مهر هم رخساره بیابانی وهم فرسایشی شدید دارد و در حال حاضر نیز دو طرح مهم آبخیزداری در این منطقه در حال اجرا است.

آبراهه یا کانال و دره کوچک که بر اثر جریان های آب و رواناب که مقدار زیادی رسوب در خود حمل کند و این فرسایش به حدی گسترش یاید که نمی توان به وسیله عملیات کشت و زرع معمولی آن را تسطیح کرد، فرسایش خندقی نامیده می شود.

او، اضافه کرد: اقدام ها و طرح های مهمی در شهرستان مهر برای مهار این پدیده از جمله طرح های جنگل کاری و سدهای سنگی و ملاطی در دست اجرا است.

صمد نژاد، یکی از طرح های مهم آبخیزداری برای جلوگیری از سرعت و پیش روی فرسایش خندقی و کنترل گالی های رسوبی در شهرستان مهر را  طرح آبخیزداری رودخانه مهران در قالب چهار بند خاکی و یک سد زیر زمینی دانست و اظهار کرد: این در حال حاضر با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال و با پیشرفت بالای ۴۵ درصد در حال اجرا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس،  طرح جنگل کاری و اجرای طرح کمربند سبز حدفاصل شهر مهر تا پالایشگاه پارسیان با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال را از دیگر طرح های مهم برای کنترل سیلاب، جلوگیری از رسوب و شدت فرسایش خاک در این منطقه برشمرد.

او، گفت: تا کنون در سطح حدود ۲ میلیون هکتار یعنی کمتر از ۱۷ درصد از مساحت استان فارس فعالیت‌های آبخیزداری انجام شده، که این میزان فعالیت، زمینه مهار ۸۵۰ میلیون متر مکعب سیلاب سالیانه را فراهم کرده است.

استان فارس بیش از ۱۲ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان بیش از ۱۰ میلیون هکتار آن اراضی منابع طبیعی است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار