معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته حمایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محسن صالحی نیا، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که طی سفری دو روزه صبح روز دوشنبه وارد استان اردبیل شده بود ضمن بازدید از چند واحد تولیدی و وضعیت شهرک‌های صنعتی استان، با حضور ایشان عملیات اجرایی و بهره برداری از ۵ طرح و پروژه شهرک‌های صنعتی آغاز شد.

او در جریان بازدید از شهرک صنعتی اردبیل ۲ و در آئین کلنگ زنی شروع عملیات اجرایی فاز سوم این شهرک گفت: برای افزایش فعالیت‌های تولیدی و صنعتی در مناطق محروم و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، سازمان صنایع کوچک موظف به ایجاد ۹۸ ناحیه صنعتی در سطح کشور است که می‌توان سهم استان‌های محروم در ایجاد این نواحی صنعتی جدید را افزایش داد.

احداث بیش از ۶۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه تاکنون بیش از ۶۰ شهرک و ناحیه صنعتی جدید در سطح کشور احداث شده است افزود: نیاز استان اردبیل از جمله مرکز استان برای احداث چندین شهرک و ناحیه صنعتی قابل مشهود است که در این راستا بایستی از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای احداث شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید در این استان استفاده نمود.

صالحی نیا بر اجرای آماده سازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی به صورت فاز به فاز تاکید کرد و افزود: با اجرای فاز بندی آماده سازی شهرک‌ها که بر اساس برنامه زمان بندی مشخصی انجام می‌گیرد، تامین زیرساخت‌ها نیز به صورت مرحله به مرحله و بر اساس حضور سرمایه گذاران انجام خواهد شد.

او شروع عملیات اجرایی فاز سوم شهرک صنعتی ۲ اردبیل را با توجه به استقبال سرمایه گذاران در این شهرک بسیار با اهمیت برشمرد و بر ضرورت ایجاد یک شهرک صنعتی جدید بزرگ در مرکز استان اردبیل تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در جریان بازدید از تصفیه خانه شهرک صنعتی ۲ اردبیل، احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را یکی از اولویت‌های زیست محیطی سازمان صنایع کوچک دانست و افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران، شهرک‌های صنعتی که حد نصاب لازم برای احداث تصفیه خانه فاضلاب صنعتی را دارا باشند، ۵۰ درصد هزینه اجرای پروژه از محل منابع ملی تامین خواهد شد و تلاش خواهد شد تا این منابع در زمان مقرر تخصیص یابد.

صالحی نیا اجرای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی ۲ اردبیل را یکی از ضروریات توسعه این شهرک برشمرد و بر تامین منابع ملی و استانی لازم برای اجرای این پروژه تاکید کرد.

افتتاح پروژه گاز رسانی به ناحیه صنعتی رضی

او در بازدید از ناحیه صنعتی رضی واقع در شهرستان مشگین شهر از شناسایی و حل مشکلات واحد‌های تولیدی در کارگروه رفع موانع تولید و حمایت از سرمایه گذاری خبر داد و افزود: یکی از اهداف سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران حمایت از واحد‌های صنعتی کوچک و متوسط است که با استفاده از تمام اختیارات قانونی تلاش خواهیم کرد در سالی که بنام سال جهش تولید است بتوانیم سهم ناچیزی در تصمیم گیری و رفع موانع تولید و حمایت از کار و تولید داشته باشیم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: در سال جدید برای بازگرداندن یک هزار و ۵۰۰ واحد تعطیل به چرخه تولید، هدف گذاری شده است که تاکنون با تحقق بیش از ۳۵ درصدی، ۵۵۰ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته اند.

صالحی نیا از آغاز عملیات اجرایی ساختمان آتش نشانی شهرک صنعتی گرمی با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال خبر داد و اظهار داشت: یکی از اهداف اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی کم کردن تصدی گری بخش دولتی است که بر اساس این اصل، موظف به واگذاری امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی به واحد‌های تولیدی هستیم.

او ادامه داد: باید تلاش گردد تا با کمک به شرکت‌های خدماتی که متشکل از صاحبان صنایع همان شهرک‌ها هستند، امر خدمت رسانی به واحد‌های صنعتی تسهیل گردد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: بر اساس این قانون، تاکنون اداره امور ۲۷۰ شهرک و ناحیه صنعتی به شرکت‌های خدماتی واگذار شده است.

صالحی نیا، تصویب و تایید مصوبه اختصاص بخشی از درآمد حاصل از مالیات ارزش بر افزوده به شرکت‌های خدماتی و شهرک‌های صنعتی در مجلس شورای اسلامی را گامی مهم در تامین درآمد پایدار این شرکت‌ها برشمرد و بر روند تصویب و اجرای آن تاکید کرد.

آغاز روند واگذاری زمین در فاز دوم ناحیه صنعتی پارس آباد

بهره برداری از فاز دوم ناحیه صنعتی پارس آباد با صرف اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال و در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار آغاز گردید.

معاون وزیر صمت در این افتتاح اظهار داشت: تامین منابع لازم برای اجرای زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از دو طریق ملی و استانی خواهد بود و برای حمایت از واحد‌های تولیدی که در مناطق محروم مستقر می‌شوند مشوقاتی از قبیل اعمال تخفیف ۵۰ درصدی در قیمت زمین و معافیت‌های مالیاتی ۱۳ ساله در نظر گرفته شده است.

صالحی نیا ضمن حمایت از واحد‌های صنعتی تعطیل و نیمه فعال، از برنامه‌های این شرکت برای آزاد سازی قرارداد‌های راکد و بلا استفاده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خبر داد و گفت: بر اساس قانون و برای جلوگیری از بلوکه شدن زمین در شهرک‌های صنعتی، قرارداد‌هایی که راکد بوده و بدون پیشرفت فیزیکی در شهرک‌های صنعتی رها شوند، بعد از طرح در کمیته‌های مربوطه فسخ قرارداد نموده و نسبت به واگذاری آن به سرمایه گذاران واقعی اقدام خواهد شد.

احداث شهرک صنعتی مرزی همجوار با جمهوری آذربایجان

او در خصوص احداث این شهرک صنعتی مرزی افزود: تعامل با کشور‌های همسایه از طریق ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بسیار رهگشا خواهد بود که در این سفر مقرر گردید مطالعات فاز اول احداث این شهرک با مساحت ۱۰۰ هکتار در دستور کار مسئولان استانی و کشوری قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، لازمه احداث این شهرک صنعتی را موافقت طرف آذری بر محل پیشنهادی برشمرد و افزود: تلاش می‌شود با موافقت‌های داخلی و توافق بر محل احداث این شهرک، انجام آن هرچه سریعتر محقق گردد.

آغاز عملیات اجرایی واحد صنعتی آسانسور هیرو

صالحی نیا در روز دوم سفر در بازدید از یک واحد تولیدی، کلنگ زنی احداث طرح صنعتی آسانسور هیرو با پیش بینی اشتغال برای ۵۰ نفر بر زمین زده شد.

او گفت: بازدید مسئولان از شهرک‌های صنعتی بر اساس دو هدف رفع موانع تولید و ساختار و تامین زیرساخت در شهرک‌های صنعتی انجام می‌شود که تلاش می‌شود با شناسایی و عارضه یابی این محورها، نسبت به رفع موانع تولید و حل مشکلات واحد‌های صنعتی اقدام گردد.

معاون وزیر صمت ضمن ابراز خرسندی از حضور سرمایه گذاران غیر مقیم در این شهرک، حضور آنان را باعث ایجاد اشتغال و رونق تولید در این منطقه از استان دانست و بر تداوم این امر تاکید کرد.

صالحی نیا در بازدید از نواحی صنعتی گزاز و هشجین در شهرستان خلخال بر رفع معارض و اجرای عملیات آماده سازی این ناحیه تاکید کرد و گفت: با منابع پیش بینی شده، هیچ گونه مشکلی در تامین اعتبار برای آماده سازی این ناحیه صنعتی وجود نخواهد داشت.

او ضمن استقبال از استقرار سرمایه گذار فروسیلیس در ناحیه صنعتی گزاز و سرمایه گذار صنایع غذایی و بسته بندی در ناحیه صنعتی هشجین، ابراز امیدواری کرد تا با تکمیل زیرساخت در شهرک‌های صنعتی و رفع موانع تولید، شاهد حضور و استقرار سرمایه گذاران زیادی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی من جمله در این دو ناحیه صنعتی جدید استان اردبیل باشیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.