ملکی گفت: تولید بسته‌های یادگیری را در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تا سال ۱۴۰۰ ادامه می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در اولین روز آغاز سی و چهارمین اجلاس سالیانه آموزش و پرورش که امسال به طور مجازی برگزار می‌شود، با اشاره به اینکه اجرا شدن یا نشدن سند تحول منشا حیات یا ممات آموزش و پرورش است، اظهار کرد: فلسفه‌های رنگارنگ غربی مشابه ترفند‌های سیاسی و رنگارنگ است که با نگاه سیاسی مشابه آن را در سند ۲۰۳۰ مشاهده کردیم، اما خدا را شاکریم که با رهنمود‌های مقام معظم رهبری و درایت وزیر آموزش و پرورش این وزارتخانه در حال برداشتن گام‌های استوار است.

او ادامه داد: در سازمان پژوهش با اعتقاد راسخ به صورت و سیرت برنامه درسی ملی تا پایان سال جاری استاندارد‌های برنامه درسی را تدوین می‌کنیم و تا سال ۱۴۰۰ تولید بسته‌های یادگیری را ادامه می‌دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سند تحول چتر فلسفی ماست، گفت: با سند تحول بنیادین و برنامه درسی به چند صورت می‌توان مواجه شد اول آنکه این سند را نشناسیم که این غیر قابل باور به نظر می‌رسد، نسبت دیگر جزء نگری و مواجهه گزینشی با سند است یعنی بخشی از آن را اجرا کنیم و ساختار کلی مورد غفلت باشد.

ملکی ادامه داد: همسوسازی سند تحول مورد بعدی است که سال‌ها برای این منظور زمان نیاز بود ضمن آنکه کتاب‌های درسی مفید هم باید ایجاد می‌شد، اکنون هم مواجهه معناگرا با سند را دنبال می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه ریشه وحیانی را در خود مواجهه شدن با سند تحول بنیادین مشاهده می‌کنیم، گفت: در یک طرف مبنا و در طرف دیگر فعالیت‌های گوناگون تعلیم و تربیت وجود دارد و جز با تعریف و تدوین الگو‌های کاربردی این دو وجه با هم ارتباط پیدا نمی‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: همه مسئولان تعلیم و تربیت در نظام اسلامی باید هندسه ثابت و متغیرات را بفهمند و طراحان باید با توجه به فطرت کودکان به تدوین کتب اقدام کنند.

ملکی گفت: تاکید مستقیم و غیرمستقیم سند تحول به علم و آگاهی از ابعاد دیگر سند تحول بنیادین است، علم گرایی از سوی سند باید مورد توجه باشد.

او بر آموزش معارف انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: برنامه درسی تحولگرا به تربیت انسان‌های تحولگرا منجر می‌شود و این افراد باید روحیه و معرفت انقلابی داشته باشند تا به سکون، رکود و پذیرش شرایط نامطلوب دچار نشوند.


بیشتر بخوانید


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در صورت تزریق نکردن معارف انقلاب اسلامی بر منش و رفتار دانش‌آموزان روحیه محافظه‌کاری و عافیت طلبی ایجاد شده و جامعه را در برابر دشمنان مستکبر مقهور خواهد کرد؛ چراکه معارف انقلاب اسلامی در بر گیرنده مجموعه‌ای از دانش‌ها و توانایی‌هایی است که متربی را برای صیانت از انقلاب اسلامی آماده و او را پا به رکاب نگه می‌دارد.

ملکی بیان کرد: فهم مسائل اساسی و کمک به حل و کاهش آن‌ها باید از طریق برنامه‌های درسی مدنظر باشد به عنوان مثال می‌توان حرکت جمعیت ایران به سوی پیر شدن را نام برد که این موضوع را رهبر معظم انقلاب به طور مکرر مورد توجه قرار داده‌اند.

او اضافه کرد: با روند فعلی در سال‌های آتی جمعیت جوان به شدت کاهش یافته و اتفاق از جنس مختصات آسیب است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار