مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از آغاز ثبت‌نام متقاضیان مشاغل خانگی در قالب "طرح ملی توسعه مشاغل خانگی" توسط جهاد دانشگاهی استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سهراب مختاری بیان کرد: با توجه به آسیب‌های وارد شده به بسیاری از مشاغل براثر شیوع کروناویروس و شرایط ناشی از آن، لزوم توجه به الگوی توسعه مشاغل خانگی با هدف کمک به رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور، به عنوان یک ضرورت مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه داد: بر این اساس جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وظیفه مطالعات فاز اول طرح شامل نیازسنجی، مزیت‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی توسعه این مشاغل را عهده‌دار شد و آن را اجرا کرد.

مختاری اظهار کرد: در استان فارس نیز جهاددانشگاهی با بهره گیری از توان پژوهشی خود و با همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایردستگاه‌های ذی‌ربط استانی، فاز مطالعاتی طرح را به اتمام رسانده و آمادگی خود برای شروع فاز دوم و سوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، شامل ثبت‌نام از متقاضیان، غربالگری، راستی‌آزمایی، ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های عمومی و تخصصی و اتصال به بازار را، اعلام کرده است.

او با بیان اینکه ثبت‌نام در این طرح از روز پنج‌شنبه ۶ شهریورماه آغاز شده است و به مدت یک‌ماه ادامه خواهد داشت، گفت: متقاضیان واجد شرایط یعنی افرادی که دارای حداقل سن ۱۸ سال تمام بوده، بومی استان فارس هستند و هم‌اینک به شکل تمام وقت شاغل نیستند، می‌توانند به سامانه inhb.ir که به همین منظور طراحی شده است، مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌ها و ارائه اطلاعات خواسته شده و ثبت‌نام اقدام کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس ادامه داد: بدیهی است پس از ثبت نام، جهاددانشگاهی نسبت به پایش و راستی آزمایی اطلاعات متقاضیان بر اساس دستورالعمل‌های مربوط اقدام خواهد کرد.

به گفته مختاری، ظرفیت فارس بر اساس گزارش وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری این استان، طرح‌های ملی اشتغال‌زای در دست اجرا و شاخص‌های متعدد دیگر، تعیین شده است.

او بیان کرد: نظارت دقیق بر اجرا و پیاده‌سازی طرح در فاز‌های مختلف، به عهده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و جهاددانشگاهی هر مرحله از کار را باید گزارش داده و آن را به تایید این اداراه کل برساند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس افزود: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مبتنی بر آسیب‌شناسی طرح‌های پیشین، مطالعات کشور‌های موفق و پیشرو دنیا در این حوزه به شمار می‌رود که توسط دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی تهیه و پس از طرح در ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، تصویب و آماده اجرا شده است.

مختاری تاکید کرد: توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام، توجه بیش از پیش به پیشران‌های ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی، شبکه سازی‌های افقی و عمودی استانی و ملی، توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته‌های قبلی مشاغل خانگی، توجه به رشته‌های نوین نظیر برنامه‌نویسی، تولید محتوا، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن و همچنین توجه به نقش وجایگاه نهاد‌های توسعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌های قانونگذار از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: با پیاده‌سازی موفق این طرح در فارس که نیازمند همراهی، همکاری و هم‌اندیشی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی است، می‌توان شاهد نهادینه شدن سهم مشاغل خانگی در اقتصاد استان به‌ویژه در سال جهش تولید بود.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.