شفیعی گفت: درجه بندی ۲۱ هزار و ۲۹۸ دهیاری توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در زمان دولت یازدهم و دوازدهم ثبت شده است.

سید مجتبی شفیعی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به صدور مجوز تأسیس ۳۷ هزار و ۱۱۸ دهیاری در کشور، گفت: تعداد مجوز صادر شده برای تأسیس دهیاری در روستا‌های واجد شرایط در زمان دولت یازدهم و دوازدهم ۱۰ هزار و ۱۵۰ دهیاری، معادل ۲۷ درصد کل مجوز‌های صادر شده از ابتدای تأسیس دهیاری‌ها بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، تعداد آبادی‌های دارای سکنه بالغ بر ۶۲ هزار آبادی است که ۲۰ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۶۲۵ نفر جمعیت را در خود جای داده‌اند که این رقم معادل با ۲۶ درصد از جمعیت کل کشور است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: از مجموع این آبادی‌ها در کشور، ۳۹ هزار و ۴۶۵ روستا که دارای ۲۰ میلیون و ۱۳۴ هزار و ۸۴۶ نفر جمعیت هستند، بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که از این تعداد تاکنون برای ۳۷ هزار و ۱۱۸ روستای دارای شرایط و مطابق با ماده (۲) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و دستور وزیر محترم کشور، مجوز تأسیس دهیاری صادر شده و این روستا‌ها از خدمات این نهاد برخوردار شده‌اند.

شفیعی ضمن اعلام آخرین وضعیت درجه‌بندی دهیاری‌ها از درجه بندی و ارتقای درجه ۲۱ هزار و ۲۹۸ دهیاری توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در زمان دولت یازدهم و دوازدهم خبر داد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: درجه‌بندی دهیاری‌ها از سال ۱۳۸۶ و بر اساس "دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها" آغاز شد و تاکنون ۲۸ هزار و ۹۱۰ دهیاری از ۳۷ هزار و ۸۰ دهیاری دارای مجوز کشور، درجه‌بندی شده‌اند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ملی درجه بندی دهیاری‌ها در معاونت امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور که پیشنهاد‌های ارسالی استانداری‌ها را بررسی می‌کند، بیان کرد: از آغاز دولت یازدهم تاکنون، ۱۲ هزار و ۶۷۷ دهیاری دیگر درجه‌بندی شدند و درجه ۸۶۲۱ دهیاری نیز ارتقا یافت که در مجموع در دولت یازدهم و دوازدهم درجه ۲۱ هزار و ۲۹۸ دهیاری توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعیین و یا ارتقاء یافت و مراتب به استانداری‌های مربوطه ابلاغ شده‌ است.

شفیعی افزود: دستورالعمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور به استناد اصلاحیه "ماده ۴۸ مکرر آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شورا‌های اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار" مصوب شهریور ۱۳۹۸ در دی ماه سال ۱۳۹۸ اصلاح و توسط وزیر محترم کشور به استانداری‌ها ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: در این دستورالعمل علاوه بر تغییر امتیازدهی شاخص‌های پیشین، دو شاخص "مرکزیت دهستان یا بخش، قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش" و "دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا" به شاخص‌های درجه‌بندی دهیاری‌های کشور اضافه شده است که بر این اساس، درجه دهیاری‌ها با دقت و واقعیت بیشتری تعیین خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار