![در برابر استفاده شبانهروزی نوجوانان از موبایل چه کنیم؟](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/18/20324023_435.jpg)
به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درست مانند ورود نسل جدید کنسولها به دنیای فناوری، زمان معرفی کارت گرافیکهای نسل بعد نیز نزدیک است. شرکتهای بزرگ مانند انویدیا و AMD در حال فعالیت روی تراشههای جدیدی هستند که گفته میشود تا پایان سال ۲۰۲۰ به بازار جهانی راه پیدا خواهند کرد. کنسولهای جدید نیز قرار است با تراشههای گرافیکی AMD وارد بازار شوند و دنیای سخت افزار بازیها را تحت تاثیر خود قرار دهند.
آن چه همواره بین طرفداران دنیای فناوری و بازیها محبوبیت داشته، بحث کردن درباره کیفیت گرافیکی کنسولها و رایانههای شخصی بوده است. به خصوص در زمانی که نسلهای جدید در حال معرفی هستند، کاربران سعی میکنند بحثهای جدیتری را داشته باشند. در این نسل، اما با وجود قابلیتهایی همچون نرخ احیای صفحه، HDR، ردیابی اشعه و همگامسازی FreeSync مشخص کردن تفاوتها و برتریها از همیشه سختتر است چرا که هرکدام به نحوی ویژگی قابل توجهای را ارائه میدهند. در ادامه به نسلهای قبلی کنسولها و رایانههای شخصی نگاهی انداخته میشود و کاربران میتوانند متوجه شوند که چرا شرایط برای نسل جدید متفاوت خواهد بود.
بیشتر بخوانید
سالها پیش در سال ۲۰۰۵ بود که شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت کنسول ایکس باکس ۳۶۰ را به جهان معرفی کند. این یک قدم فوقالعاده بزرگ برای دنیای کنسولها بود با این حال طرفداران رایانههای شخصی گرافیک کنسولها را با کارتهای میان رده مانند Nvidia 7800 GT مقایسه میکردند و آنها را بسیار قوی نمیدانستند. بسیاری از بازیها در آن نسل با کیفیت ۷۲۰ پیکسل و ۳۰ فریم بر ثانیه ساخته میشدند. با توجه به آن که خرید کارت گرافیک مناسب برای اجرای چنین بازیهایی در آن زمان میتوانست هم قیمت با یک کنسول هزینه داشته باشد، خرید ایکس باکس ۳۶۰ برای بسیاری امری منطقی به نظر میآمد.
از این رو میتوان گفت کنسولها در آن نسل شروع خوبی را داشتند، اما با توجه به گذشت زمان زیاد، رایانههای شخصی توانستند ایرادات خود را رفع کنند. کنسولها در ابتدای نسل یک دستگاه بازی فوقالعاده به حساب میآمدند، اما با گذر زمان و عدم تغییر تجهیزات آنها قدرت و اقتدار خود را از دست دادند. به طوری که رایانههای شخصی در سال ۲۰۱۰ با قیمتی نه چندان زیاد قادر بودند بازیهایی را به راحتی اجرا کنند که کنسولها برای اجرای آنها دچار مشکل بودند.
پس از باخت کنسولها در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ دو شرکت مایکروسافت و سونی با عرضه PlayStation 4 و Xbox One توانستند بازی را به طور چشمگیری تغییر دهند. با وجود عدم برتری واضح کنسولها، ساختار فنی این دستگاهها بیش از همیشه با رایانههای شخصی رقابت داشت. برای مثال سیستم فنی کنسول پلی استیشن ۴ شباهت قابل توجهای با کارت گرافیک Radeon HD 7870 شرکت AMD داشت. با این حال کاربران همچنان در صورت لزوم میتوانستند یک رایانه شخصی را با قیمتی مناسب برای رقابت با PS4 جمعآوری کنند.
اگر یک کاربر با محدودیت مالی مواجه نبود میتوانست رایانهای را جمعآوری کند که قادر است تمامی تنظیمات گرافیکی بازی را در بهترین نحو اجرا کند. این مسئله همواره در میدان رقابت کنسولها با رایانههای شخصی وجود داشته و دستگاههای ساخته شده توسط مایکروسافت و سونی همواره به داشتن یک نوع پردازنده و کارت گرافیک مشخص محدود بودهاند، در حالی که طرفداران رایانههای شخصی در صورت جمعآوری تجهیزات صحیح و گران میتوانند از کیفیت بسیار بیشتری برخوردار شوند.
اگر شرکتهای سونی و مایکروسافت دست به ساخت کنسولهای PlayStation 4 Pro و Xbox One X نمیزدند، رایانههای شخصی با فاصله بسیار بیشتری برتری خود را به رخ آنها میکشیدند. با توجه به ارتقای فنی کنسولها در نیمه دوم این نسل به نظر میرسید که شرکتهای مذکور از افت شدید نسل قبل درس مهمی گرفته بودند. ساخت دو دستگاه جدید توانست کیفیت 4K را وارد دنیای بازیها در قالب کنسولها کند. این گسترش قطعات کنسول به طرفداران ایکس باکس و پلی استیشن کمک کرد تا ذرهای از بازی کردن بانهایت گرافیک را تجربه کنند.
در این مرحله برتری کنسولها آن بود که میتوانستند تمامی بازیهای یک نسل را اجرا کنند و همانند رایانههای شخصی با گذر زمان نیاز به ارتقای فنی نداشتند. کار به جایی رسید که محققان شاهد برتری کیفیت اجرای بازی Red Dead Redemption 2 بر روی کنسولها نسبت به رایانههای شخصی بودند. دستگاههای مذکور توانستند تفاوت سایهها را با کیفیت و دقت بسیار بیشتری پیادهسازی کنند و در این مرحله ضعف HDR در ویندوز به وضوح قابل مشاهده بود.
مقایسه رایانهها و کنسولها هیچوقت امری عادلانه نبوده است. از طرفی رایانهها قابلیت ارتقا دارند و کاربران آنها میتوانند از ماوس و صفحه کلید استفاده کنند از طرف دیگر کنسولها تا مدت طولانی هزینهای بر دست خریدار خود نمیگذارند و بازیهای لازم را اجرا میکنند. با تمام این وجود مسیر رایانهها از کنسولها کمی جدا شده است. کنسولهای بازی عناوین روز را با کیفیت 4K اجرا میکنند چرا که فناوری تلویزیونهای خانگی این را ایجاب میکند.
از طرف دیگر رایانهها از چنین قابلیتی بهرهمند نیستند و سعی میکنند با ارائه نرخ احیای صفحه نمایش نرمتر و چشمنوازتری داشته باشند. هر دو پلتفرم در نسل آینده ایراداتی ضعفهایی دارند که نقطه قوت طرف مقابل است؛ انتظار میرود رایانهها و کنسولها طی سالهای آینده این ایرادات را برطرف کنند و رقابت خود را از هر زمان بیشتر کنند. در انتها باید در نظر داشت که اگر کاربری به تجربه بازیهای روز تمایل دارد باید یک کنسول را خریداری کند. اما اگر شخصی میخواهد همواره تنظیمات گرافیکی را در آخرین مرحله قرار دهد بهتر است که یک رایانه شخصی را تهیه کند.
گزارش از امین وصالی
انتهای پیام/
به نظر من کنسول ها و رایانه های شخصی رو میشه باهم مقایسه کرد ولی نمیشه گفت کدومش بهتره چون یه ویژگی هایی این داره که اون یکی نداره و بالعکس!
در ضمن یه چن مدتی هس که گیم و گیمینگ خیلی خوب تونسته درآمد زایی بکنه
پیشنهاد من گیمر ها اینه که با با ی کردن هم کیف کنن هم پول در بیارن!
همه ذهن خوب ندارن اینهمه جوون داریم که بیکار شدن سیگاری ها بیش تر از نصف جمعیت کشور هستن دولتی که دخترا رو از روی کتاب قرآن حذف کردن؟اینجا ژاپن نیست اینجا ایرانه گیم خیلی بهتر از درس حداقل یه شادی داریم