مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه که از روز سه‌شنبه در شمال استان شدت گرفته هم‌اینک به بیش‌از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زابل رسید.

محسن حیدری مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، ظهارداشت: وزش باد شدید موجب خیزش گردوخاک، کاهش شدید دید افقی بویژه در بخش‌هایی از مسیرهای ارتباطی شمال استان شد.

او  تصریح کرد: هم‌اینک سرعت لحظه‌ای وزش باد در زابل به ۸۶ کیلومتر بر ساعت رسید و شعاع دید افقی را به۸۰۰۰ متر کاهش داده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بادهای ۱۲۰ روزه همه ساله از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر در نوار شرق ایران و نوار غرب افغانستان فعال می‌شود که سرعت آن در شمال به اوج خود می‌رسد و ضمن ایجاد گردو خاک، شرابط کیفی هوا را از حالت عادی خارج می‌کند.

او  بیان کرد: وزش این بادها بیشترین تأثیر را بر روی پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز دارد اما به طور کلی نوار شرقی و غربی استان را درگیر میکند به طوریکه وقتی شدت وزش این بادها افزایش می‌یابد توده عظیم گردوغبار تشکیل و تا سواحل دریای عمان نیز نفوذ می‌کند.

حیدری گفت: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی پیش‌بینی می‌شود همچنان وزش این بادها در شمال استان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار