از تجهیزات کاربردی در مراحل تکمیل حفاری چاه‌های نفت و گاز ساخت داخل در شرکت ملی حفاری ایران همزمان با نخستین روز هفته دولت رونمایی شد.

مهران مفرشی مدیر پروژه حفاری میدان گازی کیش موسوم به ۱ + ۱۲ در شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: طراحی و ساخت تجهیزات کاربردی در مراحل تکمیل حفاری چاه‌های نفت و گاز نتیجه هم افزایی و تشریک مساعی میان متخصصان شرکت ملی حفاری ایران و یک شرکت دانش بنیان داخلی تحقق یافت.

او افزود: طراحی و مهندسی فنی تجهیز تمیز کننده جداره چاه (CASING SCRAPPER BRUSH) و خارج کننده ذرات حاصل از تمیزکاری به برون چاه (STRING MAGNET) را به شخصه انجام و مراحل ساخت آن در شرکت پارس فولاد آقایی در اهواز صورت پذیرفت.

مفرشی با بیان اینکه این دو تجهیز پس از بررسی‌های فنی برای تست میدانی آماده سازی گردیده است، اظهار داشت: تجهیزات STRING MAGNET و CASING SCRAPPER BRUSH با هزینه نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان طراحی و با کیفیت و توان عملیاتی بالاتر بومی سازی شده در حالی که قیمت ساخت آن‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد در قیاس با قیمت مشابه خارجی ارزان‌تر است.

طراح و مبتکر ساخت این تجهیزات ادامه داد: به کارگیری این تجهیزات در مراحل تکمیل چاه‌های در دست حفاری تا پیش از این افزون بر ۱۰۰ هزار دلار برای یک حلقه چاه هزینه در بر داشت که برای ۱۲ حلقه چاه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار می‌شد، اما با کاربست تجهیزات ساخت داخل که از خدمات پس از فروش نیز برخوردار است ارایه این خدمات از سوی ملی حفاری به یک سوم کاهش خواهد یافت ضمن اینکه زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی را فراهم می‌آورد و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

مدیر پروژه حفاری میدان گازی کیش درخصوص اهمیت این تجهیزات در عملیات حفاری بیان داشت: با توجه به حساسیت تکمیل چاه‌های نفت و گاز و نصب پکر و هنگر که می‌بایست به درستی در محل خود نصب شوند نیاز به این تجهیزات اجتناب ناپذیر است.

او تصریح کرد: قبل از رانش پکر و هنگر به درون چاه می‌بایست محل نصب آن‌ها به خوبی تمیز گردد که سابق بر این تجهیز SCRAPPER با عملکرد محدود انجام می‌شد و قادر نبود ذرات کوچک که به دیواره جداری چسبیده بود را تمیز نماید و به تبع آن رزوه دنده‌های روی پکر و هنگر را تحت تاثیر قرار می‌داد و منجر به نصب نشدن آن‌ها و یا بروز نشتی می‌شد که با استفاده از ابزار تمیز کننده و خارج کننده ذرات جدید که توان موثر آن نسبت به تجهیزات قدیمی افزایش و تا دمای بالای ۱۵۰ درجه سانتیگراد کارایی دارد، کیفیت عملیات بهبود و ضریب ایمنی کار افزایش می‌یابد.

مهران مفرشی که ۳۱ سال سابقه خدمت در صنعت نفت دارد و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته مهندسی نفت / حفاری است در شمار کارکنان نوآور شرکت ملی حفاری ایران است و بومی سازی جداری ۳۰ با رزوه RL ۴ را در کارنامه کاری خود دارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.