مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه بوجاری و ضدعفونی بذر گندم و جو قبل از کاشت ضروری است گفت :کشاورزان استان بهتر است برای کشت گندم ، از بذر اصلاح شده استفاده کنند.

بختکی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، در آستانه پاییز و آغاز سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ افزود: با توجه به اهمیت و نقش بذر در راندمان کمی و کیفی تولید و اثر آن در افزایش تولید، کشاورزان حتماً با مشاوره کارشناسان کشاورزی به تهیه بذر گندم و جو اصلاح شده که بوجاری و ضد عفونی شده باشد اقدام کنند.


بختکی در توصیه‌ای به کشاورزان گندمکار گفت: کشاورزان در استفاده از ارقام مختلف بذر دقت کنند و بذور مورد نیاز خود را از شرکت‌های تولید بذر مطمئن و مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی تهیه کنند.
او با بیان اینکه در غیر اینصورت حتما خود اقدام به بوجاری کردن وضدعفونی کردن بذور گندم و جو کنند اضافه کرد: همچنین کشاورزان توجه داشته باشند سموم مورد نیاز برای ضدعفونی کردن بذور گندم و جو خود را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد:با استفاده دستگاه‌های بوجاری می‌توان بذر گندم را به منظور پاکسازی از بذور علف‌های هرز ومواد خارجی از قبیل سنگ و کلوخ و مواد ناخالص دیگر تمیز کرد و اگر این عمل انجام نشود، وجود سنگ، کلوخ و مواد ناخالص دیگر غیر از بذر گندم، سبب مسدود شدن نازل‌های بذر کار شده و ریزش بذر را در زمان کاشت با مشکل مواجه می‌کند و مزرعه تراکم مناسبی نخواهد داشت.

بختکی افزود: اگر بذر علف هرز همراه بذر گندم و جوباشد، وجود آن باعث آلوده شدن مزرعه شده و علف‌های هرز با استفاده از آب و مواد غذایی موجود در خاک، موجب ضعیف شدن گیاه گندم می‌شود که در نهایت، کاهش عملکرد را به دنبال داشته و هزینه مبارزه با علف‌های هرز نیز به سایر هزینه‌های تولید اضافه خواهد شد بنابراین ضروری است قبل از کاشت، بذر کاملا پاک و تمیز باشد و بوجاری بذر به خوبی این هدف را محقق می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یاد آور شد:ضدعفونی اصولی بذور با سموم توصیه شده سبب پیش گیری از آلودگی مزارع به بیماری‌های گیاهی و سیاهک خواهد شد.

انتهای پیام/ن

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.