رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بم از اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون رایگان علیه بیماری هاری در جمعیت سگ‌های گله و نگهبان شهرستان خبر داد.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مسعود اسدی پور رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بم گفت: طرح ضربتی واکسیناسیون رایگان علیه بیماری هاری در جمعیت سگ‌های گله و نگهبان شهرستان بم اجرا می شود .

او در توصیف بیماری هاری افزود: بیماری هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی کشنده و مشترک بین انسان و حیوان است که دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند و در صورت ابتلای انسان یا حیوان به این بیماری و رسیدگی نکردن به موقع منجر به مرگ حتمی خواهد شد.

رئیس دامپزشکی شهرستان بم در ادامه بیان داشت: این بیماری در انسان و دام درمان ندارد و تنها راه کنترل آن انجام اقدامات پیشگیرانه است که از مهمترین راه‌های کنترل بیماری هاری واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار است و اتلاف سگ‌های ولگرد و آموزش در این خصوص در قدم‌های بعدی قرار دارد.

اسدی پور تصریح کرد: دامپزشکی بم هر ساله با هدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک و قابل انتقال بین انسان و حیوان، واکسیناسیون دام‌ها از جمله واکسینه کردن رایگان سگ ها‌ی گله و نگهبان علیه بیماری هاری را در برنامه دارد.

اوهمچنین از انجام واکسیناسیون بیش از ۷۰۰ قلاده سگ از ابتدای امسال تا کنون خبر داد و گفت: در تمام مناطق شهرستان بم سگ‌های صاحب دار که عمدتا سگ‌های نگهبان و سگ گله هستند بصورت رایگان علیه بیماری هاری واکسینه می‌شوند.

رئیس اداره دامپزشکی بم تاکید کرد: به شهرداری، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها توصیه می‌کنیم که به این نکته توجه کنند که حیوانات ولگرد مخزن بیماری‌های مختلف تهدید کننده سلامت انسان و حیوان هستند.

این مقام مسئول در پایان از همشهریان خواست به منظور جلوگیری از ابتلای به بیماری هاری نسبت به واکسیناسیون سگ‌های نگهبان، خانگی و گله اقدام کنند و از نزدیک شدن به گوشت خواران اهلی بدون صاحب و نیز گوشتخواران وحشی مثل روباه خودداری کنند و در صورت برخورد اقدامات اولیه شامل شستشوی مداوم ناحیه گزش با آب و صابون و مراجعه سریع به مراکز بهداشتی و درمانی را انجام دهند.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار