به نوشته روزنامه واشنگتن پست، افسر نظامی که پس از کودتا در مالی خودش را مسئول امور این کشور معرفی کرد، در ارتش آمریکا آموزش دیده بوده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مطلبی درباره کودتای اخیر در کشور آفریقایی مالی نوشت: سرهنگ آسیمی گوئیتا روز پنجشنبه به عنوان فرمانده شبه‌نظامیان در قدرت ظاهر شد. وی سال‌ها با نیرو‌های عملیات ویژه آمریکا برای مبارزه با افراط‌گرایی در غرب آفریقا همکاری می‌کرد. افسرانی از آمریکا و مالی که به شرط ناشناس بودن صحبت می‌کردند، گفتند او مرتباً با نظامیان آمریکایی صحبت و در تمرین‌های آموزشی تحت هدایت آمریکا، شرکت می‌کرد.

به گفته این افسران، گوئیتا که در آلمان و فرانسه نیز آموزش دیده است، ریاست یگان ویژه نیرو‌های مالی در منطقه مرکزی و ناآرام این کشور را در اختیار داشت که در آنجا جنگجویان مرتبط با القاعده و داعش یک دژ مستحکم ایجاد کرده‌اند که رهبران جهان را نگران کرده است.

گوئیتا روز پنجشنبه در حالی که مقامات ارشد دولت نیز کنار وی حضور داشتند، گفت: «ما با انجام این مداخله، مالی را در اولویت قرار داده‌ایم. مالی در یک بحران اجتماعی، سیاسی و امنیتی قرار دارد. دیگر جایی برای اشتباه وجود ندارد.»

بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، گوئیتا در تمرینات آموزشی فرماندهی آمریکا در غرب آفریقا موسوم به فلینتلاک شرکت کرد و در سمینار دو جانبه دانشگاه عملیات ویژه مشترک در پایگاه نیروی هوایی مک دیل در ایالت فلوریدای آمریکا نیز حضور داشت.

سرهنگ آنتون سملرات، سخنگوی پنتاگون، گفت: «شورش در مالی به شدت محکوم و با آموزش نظامی آمریکا مغایرت دارد. ارتش مالی تا زمان بررسی بیشتر، از آمریکا پشتیبانی بیشتری دریافت نخواهد کرد.»

به نوشته واشنگتن پست، اینکه افسران ارشد ارتش مالی -نیرویی با حدود ۱۲ هزار عضو برای محافظت از جمعیت حدودا ۲۰ میلیون نفری این کشور- در آمریکا و سایر متحدان خارجی آموزش ببینند امری غیرعادی نیست.

بیست و هشتم مرداد رسانه‌ها از تیراندازی و وقوع انفجار‌های شدید نزدیک پایگاهی نظامی در مجاورت باماکو، پایتخت مالی، خبر دادند. پس از آن شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع از بازداشت وزرای خارجه، دارایی و نیز رئیس پارلمان این کشور در باماکو خبر داد.

کودتاگران پس از آن ابراهیم ابوبکر کیتا، رئیس‌جمهور، و نخست‌وزیر مالی را دستگیر کردند. ساعاتی پس از آن، ابراهیم ابوبکر کیتا با حضور مقابل دوربین تلویزیون رسمی این کشور در سخنرانی زنده اعلام کرد که نمی‌خواهد برای ماندنش در قدرت خونی ریخته شود، لذا از ریاست جمهوری استعفا و پارلمان را منحل می‌کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۹
آمریکا مظنون همیشگی. به قول خودشون تو آمریکا کودتا نمیشه چون اونجا سفارت راه ننداخته
آخرین اخبار