سفیر ایران در ترکمنستان گفت: همکاری‌های پزشکی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به ویژه در حوزه مبارزه با کرونا و گردشگری سلامت باید گسترش یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامعباس ارباب خالص سفیر ایران در ترکمنستان گفت: سطح مناسبات ایران و ترکمنستان در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مطلوب است، و توسعه این همکاری‌ها در بخش‌های دیگر نظیر حوزه بهداشت و درمان به صورت جامع‌تر با توجه به شیوع کرونا ضروری است.

او افزود: ایران و ترکمنستان دارای هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک و چهار مبداء تردد گمرکی و مرزی هستند و گسترش سطح مناسبات در تمامی بخش‌ها به ویژه در حوزه پزشکی مورد تاکید است.

سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به نشست دیروز مسئولان بهداشتی ایران و ترکمنستان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد ادامه داد: در این نشست "ارسلان قلیچ اف" معاون وزیر بهداشت و صنایع پزشکی ترکمنستان رییس هیات ترکمنی را بر عهده داشت و همچنین دکتر اسدی لاری نماینده وزیر بهداشت و درمان ایران در امور بین الملل، سفیران دو کشور و مسئولان وزارت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور داشتند.

ارباب خالص بیان کرد: بهره مندی از اطلاعات و تجارب ایران در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ با توجه به تجربیات موفق در پیشگیری و مبارزه با این بیماری از موضوعات مورد بحث در این نشست بود.

او تصریح کرد: در این مذاکرات طرفین بر امضای پروتکل بهداشتی میان دو کشور تاکید کردند و همچنین پیشنهاد تشکیل کمیسیون دائم همکاری‌های پزشکی از سوی طرف ایرانی مورد تاکید قرار گرفت و بر لزوم بهره برداری از گیت‌های ضد عفونی تردد کامیون‌های ترانزیتی به منظور ورود و عبور از ترکمنستان با هدف بازگشایی مرز‌های جاده‌ای و تداوم ترانزیت جاده‌ای نیز تاکید شد.
 

بیشتر بخوانید


سفیر ایران در ترکمنستان  تاکید کرد: با شیوع ویروس کرونا گرچه مناسبات بین‌المللی بین کشور‌ها کاهش یافت، اما در همین شرایط روابط ایران و ترکمنستان روال مطلوبی داشته و در حوزه پزشکی نیز گسترش یافت.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.