محبوبه نژاد زمانی تمرکز بر"اعتیاد و مواد مخدر"، "حاشیه نشینی و ساماندهی"، "طلاق"، "اولویت مفاسد اخلاقی" و "احصای مناطق بحران‌خیز در کشور" را از اولویت‌های معاونت جوانان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محبوبه نژادزمانی سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان کرمان که با محوریت آسیب‌های اجتماعی و اوقات فراعت با حضور محمدصادق بصیری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان، میثم پاریزی، مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان، مرضیه مهدوی سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمان، احمدی نژاد رئیس مجمع سمن‌های جوانان و اعضای ستاد ساماندهی امور جوانان در محل سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد، گفت: توجه ویژه به بحث اوقات فراغت جوانان یکی از راه‌های موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، چرا که نسل جوان دارای انرژی زیادی است، در صورتی که درست هدایت شود، از ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌شود.

او اوقات فراغت را یک شمشیر دو لبه دانست و افزود: اگر به طور اصولی برای آن برنامه ریزی شود، راهگشای زندگی با برنامه و هدفدار پیش روی یک انسان است و اگر بدون برنامه باشد، زمینه گرایش به سوی تباهی، فساد و آسیب‌های اجتماعی را فراهم می‌آورد.

نژادزمانی یکی از راه‌های داشتن یک جامعه سالم را داشتن برنامه برای نسل جوان عنوان و تصریح کرد: بر اساس جمعیت استان کرمان، ۳۵ درصد این جمعیت را نسل جوان تشکیل می‌دهند.

او بیان داشت: با یک نگاه گذرا نسبت به سایر کشورها، می‌توان دید از استاندارد‌های لازم برای اوقات فراغت برخوردار نیستیم و یک برنامه ریزی مدون، منسجم و هماهنگی برای اوقات فراغت نداریم، این درحالیست که خیلی از دستگاه‌ها به صورت انفرادی و تنها بر اساس شرح وظایف خودشان آن را انجام می‌دهند.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان با اشاره به اینکه در سال به طور متداول ۸۰ روز تعطیلی را داریم، گفت: اکنون به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها این اوقات فراغت افزایش پیدا کرده و این می‌طلبد تا ما یک برنامه ریزی مدونی را داشته باشیم و برای این کار، هم افزایی و همراهی بسیاری از دستگاه‌های اجرایی را می‌خواهیم.

نژادزمانی افزود: برخی دستگاه‌ها در بحث تشکیل کمیته‌هایی که زیرکارگروه تشکیل می‌شود، برنامه هایشان را به ما ارائه دادند، اما باید بقیه‌ی دستگاه‌ها نیز ظرف ۱۰ روز آینده برنامه هایشان را به ما به عنوان دبیرخانه‌ی ستاد ساماندهی امور جوانان اراسال کنند تا ما بتوانیم این‌ها را تجمیع کنیم و در بستر فضای مجازی به صورت یک کار تیمی در اختیار تمام مخاطبانمان بگذاریم.

او تصریح کرد: در طی دوران کرونا و زمانی که مدارس تعطیل بودند، اداره کل ورزش در بسیاری از رشته‌های ورزشی (حدود ۳۰ رشته ورزشی) فعالیت‌هایی تحت عنوان مسابقات، پویش‌های مختلف و "ورزش در خانه"، "آماده باش" و .. به صورت مجازی انجام داد.

نژادزمانی بیان داشت: سمن‌های حوزه جوانان نیز طی این دوران، مسابقات فرهنگی ـ اجتماعی مانند قرآن، کتابخوانی، نقاشی، مقاله نویسی و ... برگزار کردند.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: از ۱۳۵ سمنی که داریم، ۵۰ درصدشان در حوزه اجتماعی فعالیت می‌کنند.

نژادزمانی افزود: بر اساس دستورات مقام معظم رهبری، تمرکز بر ۵ آسیب اجتماعیِ "اعتیاد و مواد مخدر"، "حاشیه نشینی و ساماندهی"، "طلاق"، "اولویت مفاسد اخلاقی"، "احصای مناطق بحران‌خیز در کشور" که در یک تقسیم کار ملی به وزارت کشور اعلام شده بود، را به همت سمن‌های جوانان این حوزه‌ها جزو برنامه‌های خود قرار داده ایم.

او به امضای تفاهم نامه‌ی این اداره کل با اداره کل فرهنگ و ارشاد و جمعیت هلال احمر استان کرمان اشاره و تصریح کرد: با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بحث اوقات فراغت و فعالیت‌های فرهنگی و هنری که رسالت ذاتی فرهنگ و ارشاد است، تفاهمنامه امضا شده است.

نژادزمانی بیان داشت: سمن‌های ما هم در این حوزه فعالیت دارند که با توجه به فضای کنونی، ما می‌توانیم در فضای مجازی تولید محتوا داشته باشیم و در بحث آسیب‌های اجتماعی با تعاملی که با کانون‌های مساجد داریم، در کنار آن‌ها می‌توانیم (با همکاری سمن ها) کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌ها و مشاوره‌های زندگی را بگذاریم و در توزیع بسته‌های معیشتی همراهی داشته باشیم.

سرپرست معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: آموزش برای کارگاه‌های خوداشتغالی و طرح‌های زودبازده در محلات با دو رویکرد اوقات فراغت و کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر اقداماتیست که تصمیم داریم با کمک سمن هایمان انجام شود.

نژادزمانی افزود: از آنجایی که در بحران‌ها همیشه سمن‌ها یک نقش بسیار موثری را داشته اند و همواره در کنار دولت‌ها و سایر ارگان ها، در میدان بوده اند، لذا تفاهمنامه‌ای را با جمعیت هلال احمر به امضا رساندیم تا با برگزاری آموزش‌های امداد و نجات از سوی هلال احمر، سازمان‌های مردم نهاد ما در این حوزه عملکرد چشمگیرتری داشته باشند.

او با تأکید بر مقابله با آسیب‌های اجتماعی به سخنی از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اشاره کرد و افزود: معظم له فرمودند: "برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آن‌هایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند اگر ایران را قبول دارند باید با تمام توان وارد میدان شوند. حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان او تردید نباشد باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد."

نژادزمانی ابراز امیدواری کرد: در زمینه‌ی مقابله با آسیب‌های اجتماعی، این هم افزایی بین دستگاه‌ها را داشته باشیم و در این بحث از نقطه نظرات همه استفاده کنیم.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار