راستاد گفت: به دنبال توسعه سواحل مکران هستیم و امیدواریم تا ۵ سال آینده بندر جدیدی را در این منطقه به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با بیان اینکه از ابتدای سال تا امروز حدود ۴۷ میلیون تن انواع محصولات در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده‌اند گفت:در این مدت ۱۲ میلیون تن کالا وارد شده و صادرات غیر رسمی ما هم حدود ۱۳ میلیون تن بوده است .

راستاد درباره اینکه چه میزان از کالاها مربوط به کالای اساسی بوده است گفت: ۱۲ میلیون تن کالا‌های وارداتی عمدتا مربوط به کالا‌های اساسی بوده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: با توجه به آنکه بیشترین کالا‌های اساسی وارد شده در بندر امام خمینی(ره) است بنابراین میزان تمرکز در این بندر بالا است.

مدیر عامل سازمان بنادر تاکید کرد: موجودی در حال حاضر کالا‌های اساسی بنادر کشور ۳ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۱ تن است که در انبار‌های بنادر به ویژه در بندر امام نگهداری می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشتی‌های کانتینری تاکنون ۳۴۹ هزار و ۲۷۰ تن محموله تخلیه و بارگیری کرده اند گفت: کشتی‌هایی که در انتظار تخلیه محموله هستند  هم حدود ۷۰۰ هزار تن بار دارند.

راستاد با اشاره به اینکه در بندر امام سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن ظرفیت انبار و سیلو داریم گفت: مدت زمان نگهداری کالا‌های اساسی در بنادر دو تا چهار ماه است و در صورتی که این کالا‌ها طی این مدت ترخیص نشوند سازمان بنادر با همکاری گمرک آن‌ها را به سازمان اموال تملیکی تحویل می‌دهد.

او گفت: بیشتر کالا‌های متروکه کالا‌های اساسی و کالا‌های عمومی هستند که در سال گذشته وارد کشور شده بودند، اما هنوز ترخیص نشده اند.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریا نوردی توضیح داد: ممکن است شرایط اقتصادی برای مالکان به گونه‌ای باشد که امکان تخلیه و ترخیص این کالا‌ها را نداشته باشند و یا ممکن است به دلیل مشکلات گمرکی اجازه ترخیص آن‌ها صادر نشده باشد بنابراین بسیاری از این کالا‌ها در انبار‌ها و سیلو‌های سرپوشیده بندر امام خمینی نگهداری می‌شود.

راستاد بیان کرد: در سال گذشته ۱۵۰ میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شده که مهلت ترخیص بخشی از آن‌ها منقضی شده است بنابراین در مناطق عادی گمرکی دو تا چهار ماه کالا می‌تواند قرار بگیرد و در مناطق ویژه اقتصادی از جمله امام خمینی ممکن است زمان‌ تغییر کند.

او اضافه کرد: سازمان بنادر و گمرک همکاری بسیار خوبی دارند و به طور مستمر و حداکثر هر دو هفته یکبار مجوز ترخیص از کالا‌ها منعکس می‌شود.

راستاد اظهار کرد: ممکن است از نظر تشریفات قانونی مسئله برای ترخیص کالا وجود داشته باشد، اما سازمان بنادر طبق روال طبیعی تمامی این اقدامات را دنبال می‌کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ۱۵۰ میلیون تن در سال گذشته تخلیه و بارگیری شده که بخشی از کالا‌های متروکه به میزان ۶۲۰ هزار تن بوده که طبق قانون به سازمان امور املاکی تحویل داده شده است.

راستاد با اشاره به اینکه خوشبختانه عمده تولید ناوگان و عملیات دریایی و همچنین عملیات بندری و مقابله با آلودگی دریا در این حوزه توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام می شود گفت: ۸۳ فروند شناور سازمان بنادر و دریانوردی برای ورود به کشتی ها  را با استفاده از توان داخلی خود تولید کرده ایم.

او تاکید کرد: در زمینه تولید شناور و کشتی با صنایع دفاعی کشور توانستیم همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشیم‌.

راستاد با اشاره به اینکه استفاده از توان داخلی در حوزه دریایی با جدیت دنبال می‌شود ادامه داد: دغدغه برای واردات شناور قطعات و یا پیمانکاران خارجی نداریم و امسال توانستیم اقدامات گسترده ای را در حوزه تولید داخل انجام دهیم .

او با اشاره به اینکه تمامی قطعات و لوازم مورد نیاز برای تجهیزات دریایی و بندری توسط متخصصان و مهندسان ایرانی تهیه می شود افزود: ۷۶۸ قطعه تاکنون توانستیم از تولیدکنندگان داخلی تهیه کنیم که ۷۰ درصد صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشته است.

راستاد یادآور شد : در زمینه فراهم کردن زیرساخت ها هم با استفاده از توان داخلی دیگر هیچ گونه نیازی به مشاوران و پیمانکاران خارجی نداریم.

او در ادامه به توسعه پایانه کانتینری شهید رجایی هم اشاره کرد و افزود: پایانه شهید رجایی هزار و ۴۰۰ هکتار است که برای پهلوگیری کشتی‌هایی با ۱۸ هزار TEU ایجاد شده و ما با استفاده از توان داخلی توانستیم این پایانه را گسترش دهیم و تا پایان سال ۸۰۰ متر پایانه را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

او با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی در بنادر کشور هم اکنون بارگیری ۲۴۶ میلیون تن در سال است گفت : طبق آمار سال گذشته ۱۵۰ میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شده بنابراین حدود ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت خالی وجود دارد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا قبل از پایان برنامه ششم سعی خواهیم کرد این ظرفیت را به ۲۸۵ میلیون تن برسانیم.

راستاد ادامه داد: ظرفیت کانتینری این بندر هم ۷ میلیون TEUاست که سعی داریم به ۸.۵ میلیون TEU برسانیم .

او با اشاره به اینکه بنادر ما در کشور به عنوان بنادر اصلی و تخصصی فعالیت می‌کنند گفت : بندر شهید رجایی به عنوان بندر تخصصی کانتینری است و در کنار آن کشتی های فله بر هم فعالیت می کنند و بندر امام خمینی هم به عنوان بندر و پایانه غلات نقش مهمی در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی دارد بنابراین برای بنادر دیگر ترافیک های خاصی تعریف نشده است.

مدیر عامل سازمان بنادر با اشاره به اینکه هم اکنون بندر اصلی ما بندر چابهار است و توسعه این بندر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم اظهار کرد: ظرفیت این بندر را ۴ برابر کرده و از دو میلیون تن به ۸ ونیم میلیون تن خواهیم رساند همچنین توسعه فاز دو بندر شهید رجایی را هم در دستور کار خود قرار داده ایم که ظرفیت آن را به ۳۳ میلیون تن می رسانیم .

راستاد توضیح داد:به دنبال توسعه سواحل مکران هستیم بنابراین برای ایجاد فاز دوم مراحل مطالعاتی آن را آغاز کرده و در دستور کار خود قرار داده ایم که امیدواریم تا پنج سال آینده بتوانیم  بندر جدیدی را به بهره‌برداری برسانیم .

معاون وزیر راه وشهرسازی یادآور شد: در طرح توسعه بندر چابهار برای احداث و تجهیزات هیچ نیازی به تخصص خارجی نداریم اما برای سرمایه‌گذاری و اپراتوری آن از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت می‌کنیم .

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار