کتاب‌های «قرابادین قادری»، «الشامل فی الصناعه الطبیه» و «شرح و ترجمه حقایق الطب اصول پزشکی سنتی» از جمله کتاب‌های پرفروش انتشارات سفیر اردهال در زمینه پزشکی قدیم هستند.

 

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، انتشارات سفیر اردهال کتاب‌هایی را در حوزه پزشکی قدیم منتشر کرده است. برخی از این کتاب‌ها اکنون در لیست کتاب‌های پرفروش قرار دارند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:


بیشتر بخوانید


کتاب «قرابادین قادری»

کتاب‌های پرفروش انتشارات سفیراردهال درزمینه پزشکی قدیم

کتاب «قرابادین قادری» با تصحیح حسین علینقی در انتشارات سفیر اردهال سال ۹۸ منتشر شد و اکنون در لیست کتاب‌های پرفروش این انتشاراتی قرار دارد.

قرابادین قادری آخرین اثر حکیم ارزانی پس از شش کتاب دیگر او در سال ۱۱۲۶ ق. نوشته شده است. این کتاب در بیست و سه باب به همراه یک خاتمه ترتیب یافته؛ البته مؤلف در مقدمه به بیست و دو باب اشاره می‌کند، ولی در واقع کتاب بیست و سه باب دارد. هرباب به یکی از اعضای بدن می‌پردازد که دارو‌های مرکب و گوناگون در درمان انواع بیماری‌های مربوط به آن عضو، در همان باب، به ترتیب الفبایی آمده است.

خاتمه‌ کتاب «قرابادین قادری» در واقع شرح کلیاتی درباره‌ داروسازی است که احراق، تدبیر، اصلاح و نگهداری دارو‌ها از جمله مواردی است که در شرح کلیات به آن پرداخته شده است. مؤلف در هر باب دارو‌ها و مجربات هندی را نیز ذکر می‌کند و آن‌ها را در حرف دال هر باب گنجانده است.

الشامل فی الصناعه الطبیه

کتاب‌های پرفروش انتشارات سفیراردهال درزمینه پزشکی قدیم

کتاب «الشامل فی الصناعه الطبیه» اثر علاءالدین ابوالحسن علی بن ابی الحزم قرشی (ابن النفیس) با ترجمه احسان مقدس سال ۱۳۹۷ در انتشارات سفیرارادهال منتشر شد و اکنون در لیست پرفروش‌های این انتشاراتی قرار دارد.

کتاب «الشامل فی الصناعة الطبیة» کتابی مُفصل و از بهترین کتاب‌های نوشته شده درباره دارو‌های گیاهی در تمدن اسلامی است این کتاب توضیحاتی درباره گیاهان دارویی را در بر می گیرد. نویسنده کتاب علاء الدین ابو الحسن على بن ابى الحزم قرشى (ابن النفیس) یکی از بزرگ‌ترین پزشکان اسلامی است. او علاوه بر کتاب ارزشمند «الشامل» کتاب‌های معروف دیگری نیز به رشته تحریر درآورد از مهم‌ترین آن‌ها کتاب مختصر قانون ابن سیناست که تاکنون شرح‌های بسیاری بر آن نوشته شده است.

یوسف زیدان محقق برجسته مصری با تلاشی بدون وقفه مجلدات متعدد کتاب را جمع آوری و پس از گردآوری آن را تصحیح و مقابله کرده است و این کتاب را به تدریج چاپ و منتشر کرد. جلد اول کتاب الشامل جزء مجلدات مفقوده‌ای بود که متأسفانه یوسف زیدان از وجود نسخه خطی منحصر به فرد آن در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران مطلع نبود، لذا از چاپ و انتشار آن صرف‌نظرکرد و چاپ کتاب الشامل را با کتاب الهمزه که اولین مبحث از جلد دوم کتاب بود آغاز کرد، غافل از این‌که نسخه خطی موجود در کتابخانه دانشگاه تهران می‌تواند این اثر را کامل کند.

شرح و ترجمه حقایق الطب اصول پزشکی سنتی

کتاب‌های پرفروش انتشارات سفیراردهال درزمینه پزشکی قدیم

کتاب حقایق الطب اصول پزشکی سنتی اثر محمدکریم بن ابراهیم کرمانی با ترجمه و شرح محمد مهرانفر در انتشارات سفیراردهال سال ۱۳۹۸ منتشر شد. هم اکنون این کتاب در لیست پرفروش‌های این انتشاراتی قرار دارد.

کتاب «حقایق الطب اصول پزشکی سنتی» مطالب بسیار کلیدی و راهگشایی را در زمینه پزشکی ارائه می‌دهد استفاده از مطالب این کتاب میتواند پیشرفت بزرگی را در بزشکی به دنبال داشته باشد و به جرأت می‌توان گفت اگر کسب به خوبی اسرار این کتاب را دریابد برای تشخیص و درمان به هیچ کتاب دیگری نیاز نخواهد داشت

مولف کتاب اصول، امهات و کلیات پزشکی را که تاکنون کسی در کتابش مطرح نکرده است استخراج کرده و در اثنای آن کد رمز‌هایی را گنجانده است تا اهلش آن مطالب را دریابد و نااهل از فهم مطالب کتابش بازبماند. مؤلف با رد طب اخلاطی و ناقص دانستن آن بحث طب ارکانی را مطرح می‌نماید.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۸:۱۳ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
لابد به زبان عالمان قدیم و اجنه و .....
نمیشه یه کلمه هم فهمید
آخرین اخبار