رئیس شبکه دامپزشکی فهرج با بیان اینکه بیماری تب سه روزه، تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند، نکاتی را درباره پیشگیری از این بیماری به دامداران ارائه کرد.

مهدی بماندشتی، رئیس شبکه دامپزشکی فهرج در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  با بیان اینکه بیماری تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی دامی غیرقابل انتقال به انسان است و تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند، گفت: در حال حاضر با توجه به گرمی هوا و فعالیت حشرات، احتمال بروز و شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی وجود دارد و مناسب‌ترین راهکار برای به حداقل رساندن ضایعات و خسارات اقتصادی ناشی از بروز این بیماری، تشخیص سریع مبتلایان و درمان مناسب این بیماری است.

او مهم‌ترین علائم ابتلای دام‌ها به بیماری تب سه روزه را تب و لرزش، بی اشتهایی، افزایش ترشحات بینی و بزاق، کاهش ناگهانی تولید شیر و افت وزن دام، لنگش و سفت شدن مفاصل و عضلات و زمین گیر شدن دام‌ها برشمرد و افزود: حمل و نقل دام‌های آلوده از یک منطقه به مناطق دیگر موجب شیوع بیماری می‌شود و باید از آن دوری شود.

بماندشتی حمل و نقل دام با اخذ گواهی بهداشتی از دامپزشکی را در کنترل کلیه‌ بیماری‌های دامی حائز اهمیت دانست و گفت: رعایت بهداشت دام، ضدعفونی و سم پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها، از بین بردن محل تجمع حشرات، مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و نیز انجام واکسیناسیون بر ضد این قبیل بیماری‌ها از جمله اقداماتی است که بایستی دامداران به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

او از دامداران خواست: هر گونه علائم مشکوک به بیماری را درکوتاه ترین زمان ممکن به دامپزشکی شهرستان و یا به شماره ۴۴۲۸۱۰۰۸ گزارش دهند.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار