یکی از فرماندهان جنبش حماس در پانزدهمین سالگرد عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه اعلام کرد تل‌آویو دریافت که حفظ شهرک‌ها در نوار غزه بهایی بالاتر از عقب‌نشینی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، فرمانده جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در پانزدهمین سالگرد عقب نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه از راز این اقدام تل آویو پرده برداشت.

«مشیر المصری» یکی از فرماندهان جنبش حماس، عضو پارلمان فلسطین و سخنگوی حماس در سال ۲۰۰۵ یعنی زمانی که رژیم صهیونیستی به طور رسمی اعلام کرد از نوار غزه عقب نشینی می‌کند، در مصاحبه با اسپوتنیک درباره سر و علت این اقدام صحبت کرد.

او گفت: راز عقب نشینی اسرائیل این بود که شارون، نخست وزیر وقت تل آویو دریافت که بهای ماندن شهرک‌های صهیونیست نشین درون نوار غزه بالاتر از عقب نشینی است لذا تصمیم گرفت در مقابل اراده مردم فلسطین عقب نشینی کند.

المصری افزود: مقاومت فلسطین در حملات خود ابداع به خرج داد و حساب‌های اشغالگران را برهم زد و نشان داد که بهای ماندن آن‌ها در نوار غزه شکست آنهاست لذا تل آویو پس از اینکه به یقین رسید که بقای ماندن شهرک‌های صهیونیست نشین در نوار غزه هزینه گزافی برای آن‌ها خواهد داشت، تصمیم گرفت در مقابل حملات مقاومت عقب نشینی کند.

این فرمانده جنبش حماس درباره ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه این عقب نشینی از روی حسن نیت بوده است، گفت: اسرائیل تلاش کرد که ۱۵ سال پیش نشان دهد که عقب نشینی از غزه در چارچوب حساب‌های داخلی و حسن نیت و بازچینش بوده است، اما تمام این‌ها در مقابل خوانش واقعیت‌های میدانی آن زمان، بی‌ارزش است و اگر دشمن احساس راحتی می‌کرد هیچ وقت به عقب نشینی فکر نمی‌کرد. شهرک‌ها از سال ۱۹۶۷ در نواز غزه ساخته شده بودند و تا آن لحظه در هیچ مرحله‌ای به عقب نشینی فکر نکرده بودند و این یعنی اسرائیل دریافت که نگه داشتن و بقای شهرک‌های صهیونیست نشین در نوار غزه هزینه و بهای بسیار بالایی و عقب نشینی ضرر کمتری برای آنان دارد.

المصری تاکید کرد: این نیرو‌های مقاومت بودند که اشغالگران را به عقب نشینی مجبور کردند. موضع واحدی در مقاومت فلسطین درون نوار غزه وجود داشت و گروه‌های مقاومت برای مقابله با اشغالگران با یکدیگر رقابت می‌کردند و این باعث شد تل آویو بهای شهرک‌ها و اقدامات خود در نوار غزه را پرداخت و مجبور به عقب نشینی شود.

او درباره ابداع‌های مقاومت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی در نواز غزه گفت: موانعی در خیابان‌های اصلی نصب می‌کردند که مانع جابه جایی صهیونیست‌ها شود و بیشترین درگیری‌ها در این موانع بود. با خودرو‌های بمب گذاری شده سربازان اسرائیلی را غافلگیر می‌کردند و با نفوذ به خطوط دشمن به شهرک‌ها حمله می‌کردند. همچنین تونل‌هایی میان اراضی فلسطینی و شهرک‌ها حفر می‌کردند و به وسیله آن بسیاری از استحکامات دشمن را با بمب هدف قرار می‌دادند که باعث فرار شهرک نشینیان به داخل اراضی اشغالی و ترک نوار غزه می‌شد. 

رژیم صهیونیستی در ۱۵ اوت (۲۵ مرداد) سال ۲۰۰۵ به دستور آریل شارون، نخست وزیر وقت این رژیم از نوار غزه خارج و طرح «جدا کردن غزه از دیگر مناطق فلسطین» را اجرا کرد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار