قربانی گفت:چارت سازمانی دهیاری‌ها براساس مصوبه هیات وزیران و درجه بندی اعلام شده تا هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، علی قربانی  معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در نشستی با حضور دهیاری‌ها، شورا‌ها و بخشداری‌های سیستان و بلوچستان اظهارداشت: سازمان فاقد چارت و ساختار سازمانی از پشتوانه قانونی برخوردار نیست.

او با بیان نحوه شکل گیری دهیاری‌ها به شکل کنونی افزود: از زمان انقلاب مشروطه کدخدا به صورت عرفی به عنوان مدیر روستا شناخته می‌شد و بعد‌ها انجمن ده و دهبانی شبیه شورا‌های امروزی با ساختاری متفاوت و سپس بعد از انقلاب با تشکیل شورا‌ها و تصویب قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا، دهیاری‌ها با ساختار کنونی شکل گرفت.

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان کرد: با وجود تاکید تمامی مسوولان بر بحث روستا، مدیر روستا تنها یک ماده واحد و سه تبصره قانونی دارد و بقیه مقررات است که این یک ضعف در بحث حقوقی و قانونی روستایی کشور محسوب می‌شود.

او ادامه داد: ۴۸ وظیفه برای دهیاران تعریف شده که در قالب وظایف ذاتی، همکاری و نظارتی مانند بهبود وضعیت زیست محیطی روستا، جمع آوری زباله، صدور پروانه‌های ساختمانی، جمع‌آوری آب‌های سطحی و معابر، همکاری با سایر دستگاه‌ها و نظارت بر روستا تعریف شده است.

کریمی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان با ثبت اطلاعات ۲ هزار و ۷۰۰روستا در سامانه دهیاری‌ها رتبه نخست در کشور از جهت ثبت این اطلاعات را دارد.

او افزود: ۶ هزار میلیار تومان اعتبار سال گذشته به دهیاری‌های کل کشور تخصیص یافت.

معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: تاکنون ۱۷هزار ماشین آلات در اختیار دهیاری‌های سراسر کشور قرار داده شده است.

او  در بحث مدیریت ماشین آلات افزود: ماشین آلاتی مانند ماشین آتش نشانی و حمل زباله که جزو وظایف زیست محیطی دهیاری هاست از طریق سازمان در اختیار دهیاری‌ها قرار گرفته و بقیه امور عمرانی از طریق تسهیلات کم بهره هدایت خواهد شد.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌های کشور نیز در این نشست گفت: شورا و دهیاری‌ها برای اجرای پروژه‌ها باید اولویت‌های روستا و منابع تامین مالی را در نظر گیرند.

اشکان جعفر کریمی افزود: نیازسنجی ماشین آلات دهیاری‌ها به صورت هر ساله در استان‌های سراسر کشور انجام می‌شود.

او بیان کرد: در مورد ماده ۵۸، اعتبار به پروژه‌های نیمه تمام به شرط تکمیل اختصاص می‌یابد.

مدیرکل دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: برای اعطای وام به شرکت‌های تعاونی روستایی منعی وجود ندارد و فرایند ارائه تسهیلات به دهیاری‌ها مشمول آن‌ها نیز شده که این میزان سه برابر بودجه این شرکت‌ها در سال گذشته خواهد بود.

او با تاکید بر هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی در امور روستا‌ها تصریح کرد: تاسیس و راه اندازی دهیاری در روستا رافع و مانع انجام وظایف سایر دستگاه‌ها نیست.

جعفر کریمی ادامه داد: هر دستگاهی بعد از انجام وظایف حفاری باید آن را به حالت اولیه برگرداند یا اعتبارات لازم برای این ترمیم را پرداخت کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار