یک کارشناس فضای مجازی گفت: نخبگان و افراد رسانه‌ای برای مقابله با فیک نیوز‌ها و تهدیدات فضای مجازی، جریان آگاه سازی شکل دهند.

ابوذر منتظرقائم، کارشناس فضای مجازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش فیک نیوز‌های فضای مجازی در زندگی حقیقی مردم گفت: ایجاد فیک نیوز یا هر زیر سیستم بیمار اجتماعی دیگر در فضای مجازی که مشکل استراتژیک دارد کاملا طبیعی است.

منتظرقائم افزود: وقتی فضای مجازی در مدیریت راهبردی خود دچار اختلال، ناهماهنگی و نادرستی باشد همه عارضه‌های منفی قابل ظهور و بروز است و پرداختن انحصاری به یک بعد از آن‌ها کار درستی نیست.

او در ادامه گفت: باید ببینیم که در چه شرایطی هستیم که نمی‌توانیم مدیریت صحیح در فضای مجازی برقرار کنیم و چرا باید بیشتر تمرکز خبرگزاری‌های داخلی بر چند شبکه اجتماعی خاص باشد.

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: وقتی ما که در حوزه‌های سیاسی و خبری صاحب ادعا هستیم، نسبت به وضع امروز فضای مجازی منتقد هستیم و در عملکرد خود هدایت مثبت در مورد افکار عمومی یا مرتبطین خود نمی‌بینیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم فضای جامعه به سمت و سویی حرکت کند که از مدیران مربوط در این زمینه مطالبه بهسازی فضا شکل بگیرد.

منتظرقائم تصریح کرد: در چنین فضایی رهبری جامعه در مطالبه برای اصلاح فضای مجازی تنها می‌ماند و معدود نخبگانی در فضای مجازی حضور دارند درگیر اخبار نادرست و مسائلی مانند طوفان‌های توییتری می‌شوند.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به نوع مدیریت فضای مجازی کشور گفت: وقتی ما این میدان را به رسمیت می‌شناسیم و آن را به یک زیرساخت ارتباطی تبدیل می‌کنیم، باید منتظر باشیم که دشمن از این فضایی که مدیریت آن را در دست دارد با راه اندازی سکو‌ها و ایستگاه‌هایی، برای انتشار اخبار فریب به نفع خود استفاده کند و اخبار کذب را به جامعه تزریق کند.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به انفعال نخبگان در فضای مجازی گفت: مشکل اصلی فضای مجازی در دنیای امروز عدم آگاهی نخبگان خودی است، چون نخبگان جبهه معارض مسلط هستند و دقیقا در چارچوب منافع خود در حال بازیگری هستند، اگر نخبگان خودی، عناصر خبری و افراد رسانه ای، آگاه باشند و یک جریان آگاه سازی در مردم شکل دهند حتما موثر خواهد بود و امکان هیچ نوع دوگانه سازی کاذب وجود ندارد؛ انقلاب اسلامی و طاغوت دوگانه هستند؛ رژیم طاغوت با نظام اسلامی یک دوگانه کاملا مشخص و واضح هستند؛ رهبر انقلاب تاکید داشتند که از ایجاد دوگانه‌های کاذب مانند گرسنگی و مذاکره جلوگیری شود.

منتظرقائم در پایان گفت: اگر بتوانیم مدیریت صحیح داشته باشیم حتما افکار عمومی از ادبیات انتقادی و اصلاحی نسبت به فضای مجازی استقبال خواهند کرد؛ این صحبت‌ها نشدنی است مگر با حذف تناقضات میان صحبت‌ها و رفتار‌های شخصی و اجتماعی افرادی که مجری این طرح هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار